Hoi, Mijn zoontje is nu 4 maanden en ik merk dat mijn voeding aan het teruglopen is. Op het cb bleek ook dat hij te weinig gegroeid was. Hij geeft het alleen niet aan als hij honger heeft.. Tussen de middag had hij aan de borst wel gedronken, maar hij begon al gauw te 'spelen' en aan de andere kant precies hetzelfde. Mijn borsten voelen dan ook leeg aan. Ik probeerde nu eens een beetje moedermelk uit de vriezer in een flesje aan te bieden (60cc) en dit had hij allemaal op. Hieruit neem ik aan dat hij gewoon niet meer voldoende uit de borst haalt. Zijn schema is nu ongeveer: 700 uur 1130 uur 1600 uur 1930 uur 2300 uur Ik ben nu van plan om eerst de 1600 uur voeding te laten vallen, dan de 2300 uur voeding (zodat hij een papfles kan krijgen, hij slaapt ook nog niet door) en daarna de 1130 uur voeding. Graag zou ik die van 700 uur en 1930 uur nog borstvoeding willen blijven geven. Heeft er iemand tips om dit zo goed mogelijk aan te pakken? Ik hoor vaak om me heen dat het niet lukt om 1 of 2 voedingen zelf te blijven geven als er (verkeerd) word afgebouwd....
Je zit wel in de 4 maandendip. 4 maanden is een beruchte periode voor BV. Als je niet echt wil afbouwen (want dat trekt je productie waarschijnlijk niet), zou ik eens proberen twee of drie regeldagen in te lassen, waarin je je zoon echt heel regelmatig aanlegt, en zelf goed rust, eet en drinkt. Wie weet kan je het zo weer opkrikken. Wij hadden hier precies hetzelfde en na een week was het helemaal over. Als je baby tevreden en verzadigd is, haalt hij echt nog genoeg uit de borst. Mijn dochter dronk ook heel makkelijk afgekolfde melk uit een fles, omdat ze uit een fles gewoon veel makkelijker drinken. En over de groei zou ik me ook niet zomaar zorgen maken. Kleine dipjes horen erbij. Wil je die twee voedingen wel afbouwen, pak het heeel rustig aan. Trek per voeding 2 weken uit, en meng je melk eerst met KV om hem zo aan de smaak en structuur te laten wennen. Ook zou ik geen papfles geven voor de nacht, dit ligt vrij zwaar op de maag en geeft geen garantie op doorslapen. De overstap van BV naar KV is al groot genoeg (kv ligt al zwaarder op de maag), dan zou ik ook niet eens rijstebloem toevoegen, althans, eerst toch niet.
Eens met Nescio. Ik zou ook zeker proberen om minimaal 3 voedingen te blijven geven, maar denk eigenlijk dat afbouwen niet nodig is. Hoeveel is te weinig gegroeid? Was de lengtegroei wel goed en in verhouding? Heb je de groei al wel eens bekeken in de curve van WHO? Deze curves zijn anders dan die van het cb. Misschien een keertje extra wegen over een paar weken?
Het gevoel hebben dat je kindje niet genoeg uit de borst haalt ,daar hoef je toch geen afbouw-conclusie aan te verbinden? Je kan daar vrij eenvoudig wat mee doen en op inspelen.Je melk is niet zo maar op gelukkig, en borsten zijn ook nog dynamische fabriekjes. Dus soms moet je daar een beetje assertief mee om gaan. Eigenlijk kan je nu dus ook 2 dingen doen: 1. het verder zo laten en dan overstappen op kv, dat kan natuurlijk, wellicht was je al van plan af te bouwen 2. je productie gewoon weer gaan opvoeren Want borstvoeding werkt op een vraag-aanbod principe. Ook met 4 maanden. Meer vraag? Dan meer aanbod. Het gevoel hebben dat je niet genoeg hebt is dus niet erg want het is vrij makkelijk te herstellen. Inderdaad, een paar regeldagen in lassen, in het weekend veel knuffelen met je kindje en vaak aanleggen. Daarnaast zit je inderdaad in de beruchte 4 maanden periode. Kindjes vinden eigenlijk alles interessanter dan drinken bij mama, ook fleskindjes hebben hier last van trouwens. Wat vaker aanleggen, een keertje extra kolven. Bv thee drinken. Dan komt het weer goed met je productie. Naar 2 voedingen met 4 maanden dat gaat je productie niet trekken. Onze borsten zijn daar gewoon niet op gemaakt.
Bedankt voor jullie tips! Ik twijfel erg aan wat ik zelf wil. Aan de ene kant wil ik dolgraag borstvoeding blijven geven, aan de andere kant kolf ik niet makkelijk en is het met mijn werk echt niet handig... Plus dat ik binnenkort waarschijnlijk geopereerd moet worden en het zelf voeden dan ook niet makkelijk is, en ik kan dan niet goed kolven (alles al geprobeerd met kolven... maar het hielp niet. Het lukt alleen als mijn kindje aan de andere kant drinkt). Ik ga het zeker proberen om een paar regeldagen in te lassen en het zo nog even vol te houden. Maar ik wil binnenkort toch iets gaan afbouwen. Wanneer zou het wel mogelijk zijn om nog 2 voedingen te blijven geven? Moet je daarvoor langer borstvoeding hebben gegeven?? Ik ken iemand die met 3 maanden is gaan afbouwen en daarna nog 2 maanden 1 voeding zelf heeft gegeven en de rest flessen, maar hoor inderdaad erg vaak dat dit niet lukt omdat de productie dan helemaal stopt...
Als je van het kolven af wilt kun je altijd nog het kolven afbouwen en gewoon aanleggen als je kind bij je is. Wat voor kolf heb je? (Want niet iedere kolf kolft even prettig) En heb je syntocinon gebruikt? Als je wat langer wilt zelf wilt blijven voeden dan is tot 6-9 maanden 3 voedingen op een dag meestal wel nodig om de productie stabiel te houden. Haal je makkelijk, ook als je werkt.