Ik vind het ook heel bijzonder dat de vk adviseert om niet meer aan te komen of zelfs af te vallen. Ik zit lichamelijk in hetzelfde schuitje als jij, ben zaterdag 31 weken zwanger en ben gestart met een bmi van 35. Ik kreeg bij de eerste controle dus gelijk te horen dat ik naar een diëtist moest en in het ziekenhuis moest bevallen. Ook mocht ik liefst maar 8kg aankomen in totaal. Maar mij werd gelijk het advies gegeven dat ik "gewoon" gezond moest eten en zeker geen diëten mocht volgen. Ik heb het geluk dat die kleine in mijn buik mij meestal heel goed kan motiveren om gezond te eten. Ik zorg nu namelijk niet alleen voor mezelf en wil mijn meisje een goed mogelijke start geven. Ik heb ook wel dagen gehad dat ik wat meer snoepte, dan ging ik boodschappen doen en ging er toch ook weer een zak chips mee naar huis. Daar deed ik dan wel een week lang mee maar toch niet echt gezond. Dus nu ga ik nooit meer zonder lijstje winkelen en liefst net nadat ik gegeten heb, zodat ik een vol gevoel heb en minder in de verleiding kom om lekkers mee te nemen. Op die manier ben ik nu ongeveer 9kg aangekomen. Ik zit dus al boven die 8kg dat de vk het liefst zou gezien hebben en dat met nog 9 weken te gaan. Toch zei ze bij de laatste controle dat ik de komende weken echt nog moet aankomen omdat de kleine nu gewoon zwaarder gaat worden. Ze adviseerde mij wel om wat extra op mijn tussendoortjes te letten, lekker een appel nemen ipv iets anders met veel snelle suikers. Ik weet niet of je uit mijn verhaal bruikbare tips kan halen maar we kunnen elkaar in ieder geval wel steunen en motiveren om zo gezond mogelijk te blijven eten. Het is voor een goed doel . Niet alleen onze gezondheid hangt er vanaf maar ook die van onze kleintjes.
Bij mij zei de vk in het begin dat ik maar rond de 7 a 8 kilo mocht aankomen. Het gaat best geleidelijk. Het is al wel Een kilo meer. En nog 9 week te gaan. Als je je houdt aan de richtlijnen van het voedingscentrum krijg je overal voldoende van binnen. Ik klets graag mee 😄
Hoi hoi, Ik ben voor mijn zwangerschap 10 kilo afgevallen... at geen granen en geen zuivel. Toen bleek ik zwanger en gaan eten zoals het hoort... althans wordt geadviseerd. Dus wel granen en zuivel. Daarbij ook nog aversie tegen bepaald eten dus soms echt zoeken wat wel smaakt. Maar hierdoor nu na 30 weken zwangerschap wel 17!! Kilo aangekomen. Ik baal er wel van maar het is niet anders... ik wandel en zwem veel en probeer niet te snoepen... tja wat soms niet lukt daar ben ik heel eerlijk in... Mijn vk heeft juist gezegd te proberen me hier niet zo op te focussen... gezond eten, bewegen maar zeker niet afvallen... dan komen er ketonen vrij en die zijn heel slecht voor je kindje. Mijn kindje maakt het verder heel goed, dus die kilo's zijn voor mij weer voor na de zwangerschap.. Dat probeer ik dus ook maar, vind t lastig want vind mijn buik prachtig maar de rest van mijn lijf .. alles voller daar baal ik van. Kijk er niet graag naar. Maar mijn lijf is meteen na het afvallen de boel op gaan slaan voor de baby, is een logisch gevolg zij de vk. Nu hopen dat het niet veel meer wordt en het toch ook wat los te laten. Ik weet hoe het moet, dus krijg het hierna er wel weer af!
Hier ook overgewicht en een bmi van 30+ .. maar ik word nooit gewogen en ze vraagt me ook nooit naar mijn gewicht. Verschilt echt per vk dus.
Wat een verschillende verhalen idd.... nja gaat wel goed komen moet gewoon letten op wat ik eet (zeg ik heel makkelijk haha).... nu net 2 sneetjes brood met appelstroop op.... krijg er spontaan honger van mja maar snel aan de gang hier in huis.... Om 10u vergadering bah bah....
Ik vind het werkelijk bizar dat er nog steeds vk's zijn die de nadruk leggen op een max aan te komen gewicht. Hoezo levert dat stress op?! Welnee, die zwangere is de hele zws alleen maar bezig kilo's te tellen ipv te genieten. En natuurlijk is gezond eten belangrijk en daar kunnen ze best op wijzen, zoals bij iedere zwangere, maar dit is zo overtrokken.
Ik lees uit je verhaal niet dat je moet afvallen maar dat je moet proberen zo min mogelijk aan te komen. Als je gewoon gezond (niet te weinig) eet, en je komt aan kun je daar niks aan doen. En ik geloof ook niet dat de vk daar dan moeilijk over zal doen. Ik ben de zwangerschap ook gestart met overgewicht (bmi 32,5) en bij mijn eerste afspraak werd ook gezegd dat het beter is om niet te veel aan te komen (een getal is daarbij niet genoemd). Ze vk houd een schema bij met mijn gewicht. Bij de laatste controle kwam ik iets boven de bovenste lijn uit, maar had toen net 2 weken vakantie gehad en niet bepaald gezond gegeten. Nu ben ik intussen weer 2 kg afgevallen. Puur door weer normaal gezond te gaan eten. Verwacht dis dinsdag bij de volgende controle weer netjes tussen de lijntjes te zitten. Zit nu in totaal op ongeveer +5 kg.
Afvallen is denk ik een groot woord maar jezelf op 'peil' houden is wat ze willen. (Denk ik dan) Je leest vaker dat mensen met 'overgewicht' het riskanter is om tijdens de zwangerschap veel aan te komen omdat er meerdere medische klachten uit voort kunnen komen toch? (bloeddruk, diabetes ed) Ik zou proberen gezond te eten, honger lijden is iets anders.. Ikzelf heb een tijdje stil gestaan tijdens mijn zwangerschap met aankomen omdat ik in die weken mezelf weer strikt hield aan mijn eetpatroon (had weer de discipline) ik maakte me zorgen omdat ik toch aan zou moeten komen het kindje zou een groei spurt gaan maken! (nee ik dieet niet extreem, eet normaal gewoon lekker gezond) Bij de liggingsecho was het kind prima van formaat, goed op de lijn en niks mis mee.. Dus ik denk dat ikzelf wat minder ben gaan wegen maar het kindje toch is aangekomen wat compenseerde... Ik zou voor jezelf kijken wat je fijn vind, en wat je lekker vind.. Jezelf plagen heeft geen zin maar opletten wat je eet kan geen kwaad. Kindje heeft ook niks aan als mama ziek wordt toch...
Hangt veel af wat je al eet/drinkt. Als ervoor regelmatig ongezond eet/drinkt is zeker aanraden om te eten met beleid. Geen ideet en verlooskundige bedoelde dat ook niet maar gezond eten: brood kies bij spelt of boekweit iov tarwe, ipv sap kies water, ipv smeerkaas plakje kaas met komkommer etc. Ik eet erg gezond ook ervoor gedaan en ben niet dik maar 1e zwangerschap 20kg aangekomen was gelijk weg. Nu al 7kg. Maakt mij totaal geen zorgen want ik eet erg gezond. Arts ook niet en toen ook niet omdat hangt af wat je eet en hoe.
Heel vreemd inderdaad, dat heb ik ook niet eerder gehoord dat een vk vind dat je moet afvallen. Ik Had voor de zwangerschap een BMI van 26. Met ongeveer 30 weken was ik 18 kilo aangekomen en zat toen op BMI 33. Ik vroeg zelf aan mijn verloskundige of 18 kilo niet een beetje teveel was, maar zij zei dat het er bij hoorde en dat ik me er niet druk om moest maken.
Ik moet gewoon volhouden om niet de snelle suikers te gaan snaaien zeg maar... Vandaag ff lastig gehad voor het avondeten. ... Heb als ontbijt 2 sneetjes brood met appelstroop op. . Tussendoor een appel. ... Daarna als lunch 2 sneetjes brood met dun laagje mayo (net zo dun als dat je boter op je brood smeert zeg maar) en totaal 4 vissticks en 1 sneetje brood met appelstroop. .. plus een glas melk... Daarna pas weer avondeten. ... noedels met kip en sojasaus (wereldgerecht) met kroepoek.... Vond het best lastig en zo'n zin in iets met chocola......
@ mini ons: misschien is het beter om je eten wat meer te verspreiden over de dag. En zorg dat je gezonde dingen in huis hebt om te snaaien. Als je honger hebt kun je dat dan pakken...
Lijkt mij inderdaad een goeie tip om gezonde snacks in huis te halen. Ik heb bv altijd veel fruit, snoeptomaatjes, af en toe eierkoeken, ... in huis. En als ik tussendoor honger heb eet ik zoiets. Want honger lijden is ook niet goed. Ik moet van de diëtiste zo'n 6 kleine maaltijden per dag.
Ja is ook zo amelien.... maar wilde de snelle suikers laten staan Vrees dat ik zo op de bank plof met een kop thee en een lekker chocoladekoekje Weten jullie lekkere peulvruchten oid die je kunt eten? Gedroogde dingen ofzo.... Ga morgen boodschappen halen voor onze vakantie en wilde alvast wat geoorloofde snackjes meenemen....
Dadels en vijgen... zijn super gezond en toch zoet. Verder moet je ook niet al te streng zijn hoor... snack a tag heeft toch te maken met je bloedsuikerspiegel. Neem dan idd een stuk fruit of een boterham...
Inderdaad meer verdeeld over de dag eten. Extra pure chocola (min 70%) mag ook gewoon. Zou 's avonds (of anderszins overdag) wel meer groenten eten.
Je kan bij het eten waar veel ijzer in zit beter geen melk drinken want dat houdt de opname van het ijzer tegen.
Thnx meiden.... ok wist ik niet van de melk thnx! Vanavond heb ik het bij een kop thee en chocolade koekje gehouden terwijl manlief zak nootjes open trok. ... vond mezelf best sterk dat ik daar niet van op heb... nu volhouden. ... Ander vraagje. .. Weet iemand een nachtlampje die de hele nacht kan branden? 9 van de 10 gaan na kwartier/half uur weer automatisch uit en dat is niet de bedoeling. ... Hmmm kga proberen te slapen.... morgen werken van 7.00-11.00u en daarna 2.5 week vakantieeeeee... Daarna nog 2 weken werken ongeveer en dan met verlof.... Trustee
Nachtlampje: je hebt zo van die dingen die je rechtstreeks in het stopcontact moet steken (eventueel met ingebouwde schakelaar) en die branden dan de hele nacht. Ik zou eens aan mijn zus moeten vragen waar ze die van haar gekocht heeft als je dat graag wil weten. Heerlijk vakantie! Geniet ervan! Hier is mijn verlof paar weekjes eerder begonnen, geloof ik. Lig namelijk met verplichte bedrust in het ziekenhuis door allerlei rare lichamelijke klachten. Gelukkig gaat met de kleine dame wel nog steeds alles prima.
wanneer je floradix of ijzertabletten gaat nemen, neem ze dan in met jusd'orange. De Vit C zorgt voor betere opname van het ijzer.