Ben weer bij gelezen, gefeliciteerd voor degene die al een kleine hebben gekregen! Super leuk! Ik ben nu aan het werk dus zal later even uitgebreider reageren.
Iedereen die inmiddels bevallen is: Gefeliciteerd!! Hier begint het allemaal een beetje te rommelen. Veel, echt heel veel harde buiken. Wordt er 's nachts wakker van. Slaap dus ook superslecht. Vanmiddag weer op controle Verder is het nesteldrangen bij mij nu echt goed begonnen. Gister zo'n beetje 3/4 van het hele huis gedaan. Wil vandaag per se de ramen nog allemaal doen en boven stofzuigen. Maar pff... zie er ook een beetje tegenop! Nouja! We gaan gewoon een poging wagen !
Het dekentje is toch niets geworden. Ik kwam net stof te kort. En ik heb erg veel moeite om mn hoofd erbij te houden. Dus ik laat het maar even zitten. Ik ben echt pissig op de bazin van mn man (en op mn man, dat hij niet op zn strepen staat). Hij heeft vrijdag gelijk aangegeven dat ik morgen ingeleid wordt. Toen was de reactie al: leuk, ben je er dan vrijdag weer? Man natuurlijk verteld dat hij naast de dag van de bevalling nog recht heeft op 2 dagen verlof. Belt hij vanmorgen op dat hij morgen en vrijdag verlof heeft en dat zijn vakantie dan maandag in gaat. Dus ik zei dat hij daar niet mee akoord moet gaan, omdat hij maandag ook nog een dag verlof heeft. Maar hij heeft niet zo veel zin in gezeur denk ik, want hij zegt dat hij het best vindt. Ik zit me helemaal op te vreten dat ze hem dus gewoon een dag door zijn neus boren (is niet het eerste gezeur op zijn werk). Maar goed, hij is een volwassen vent en ik heb geen zin om hier woorden over te krijgen met hem. Maar ondertussen......grrrrr......
Huh..hoe bedoel je dat nu dan? Je krijgt 2 dagen toch? Een voor de dag van de bevalling en een voor die erna ivm aangeven kindje. En dan daarna mag je nog 3 dagen opnemen die je niet betaald krijgt toch? Of zit ik er nu naast?
Ik dacht precies hetzelfde Karin! Echter, nog wel iets interessants gevonden over de bevallingsdag Stel, je belt je man om 12.00 uur op zijn werk dat de bevalling is begonnen en hij naar huis moet komen. Dan kan hij voor die dag calamiteitenverlof opnemen (betaald verlof wat niet geweigerd mag worden). Na de bevalling heeft hij dan nog recht op 2 dagen vaderschapsverlof (betaald) en optioneel nog 3 extra dagen (onbetaald). Is de baby echter 's nachts al geboren, dan is de dag die daarop volgt al dag 1 (van 2) van het vaderschapsverlof. In onderstaande links de regelingen volgens de wet. Echter, als het bedrijf van de man een CAO heeft, gelden de regels uit die CAO (maar zijn vaak hetzelfde)... http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/kraamverlof http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/calamiteitenverlof Ps. Jenala, in jouw geval is de bevalling geen 'calamiteit', maar een geplande gebeurtenis. Ik vrees dat de werkgever van je man dus gelijk heeft als hij morgen als dag 1 van de 2 vaderschapsverlof dagen telt...
@ GuuNie; zo benieuwd hoe het nu met jou gaat. Al 'lang' bevallen toch? @ smiley80; alles goed gegaan maandag met de geplande ks? Benieuwd naar jullie kleine meid @ de rest; spannende dagen weer voor sommige; inleiding, onrustige buiken... Kom maar op met de augustus baby's!
De dag van de bevalling heeft hij recht op calamiteitenverlof. En daarna heeft hij nog recht op 2 dagen kraamverlof. Dit is allemaal betaald. Als je in het weekend bevalt of op een vaste vrije dag ofzo, dan vervalt het calamiteitenverlof.
Dit is dus ook wat ik schreef, echter vraag ik met ten zeerste af of een geplande inleiding (dus duidelijk geen onverwachte 'calamiteit') ook recht geeft op calamiteitenverlof...
Mijn man heeft geen cao en krijgt ook 1 dag calamiteitenverlof en daarna 2 nog dagen. Ik vind een geplande inleiding wel een calamiteit, je doet het niet voor je hobby ofzo maar goed, dat is mijn mening. Misschien even navragen?
Het feit dat je het niet voor je hobby doet, heeft natuurlijk in principe niks te maken met of het wel of geen calamiteit is Een calamiteit is een onverwachte, ongeplande gebeurtenis die je niet kon voorzien. Een geplande inleiding valt daar naar mijn idee niet onder, maar uiteraard weet ik dat ook niet zeker. Navragen bij een professional is denk ik ook de beste optie! Als je er recht op hebt is het zonde als het door je neus geboord wordt
Ik weet natuurlijk niet hoe het in Nederland zit, ben Belg, maar ik denk niet dat je verplicht bent te zeggen dat je die dag ingeleid wordt. Bij ons in belgie heeft de man recht op 10 dagen. 3 dagen betaald door werkgever, andere 7 kleine vergoeding door ziekenfonds. De mama daarentegen heeft maar 15 weken ipv 16. Wij "geven" dus een weekje aan onze mannen. Ik persoonlijk ben wel blij met die 10 dagen tijdens de kraamtijd.
Zwangerschapslijst: 10 augustus Nephthys - ? - 1e kindje 13 augustus Loreley - ? - 1e kindje 14 augustus La femmetje - meisje - 2e kindje 15 augustus Nyn - meisjes - 3e & 4e kindje GuuNie -meisje - 2e kindje 16 augustus Wannabemom24 - meisje - 2e kindje 17 augustus smiley80 - meisje - 2e kindje - geplande KS 4 augustus Djoess - meisje - 1e kindje 18 augustus Jon - jongen - 2e kindje rose83 -? - 2e kindje Mika03 - ? - 1e kindje 21 augustus Jenala - jongen - 2e kindje BabyAngel - jongen - 3e kindje Mama Larissa - meisje - 2e kindje Ronja - meisje - 2e kindje - inleiding bij 38 weken Lieffff - ? - 3e kindje 22 augustus Tassie74 - meisje - 1e kindje 23 augustus Geejaw - ? - 1e kindje Humava - jongen - 2e kindje 26 augustus Peachy - jongen - 1e kindje cd28 - ? - 1e kindje 28 augustus e1ke - meisje - 1e kindje Mamsvan - meisje - 2e kindje Jessie2005 - meisje - 3e kindje 29 augustus daan23 - jongen - 1e kindje 31 augustus Lov14 - jongen - 1e kindje Karin76 - meisje - 1e kindje 14x meisje 7x jongen 7x ? verrassing Bevallen: 11 juli - Laura123 - 'Zoon' 18 juli - Kaatje1603 - Eva 24 juli - debsel82 - Mees 26 juli - Patruusje - Max 27 juli - Muts4011 - Silvy 28 juli - 3ebaby - Nieck 29 juli - LaCantina - 'Zoon' & mamamarcella - Sophie 2 augustus - Misha85 - Dean 5 augustus - Kinderwens87 - Jesse -
Heb de lijst zover mogelijk ge-update, al schrijven veel (aanstaande) mama's die in de lijst staan hier niet (meer) mee. Toch gefeliciteerd aan alle nieuwe mama's!
Vind ik ook prima hoor! Zo gek, meld je je enthousiast ergens aan, laat je daarna niks meer van je horen Ik zal morgen de dames die niks meer schrijven eraf halen. Nu eerst lekker slapen! Goede nacht allemaal
Ik schrijf niet veel mee, maar lees mee hoor! En zodra hier wat begint meld ik me! De lijst dunt langzaam uit met zwangeren, ik ben heel benieuwd wanneer ik mag...
Ik ben ook nog van de partij hoor Lees mee, heb veel meegeschreven maar schrijf de laatste week wat minder.
Nog even over het verlof. Mijn man vindt het prima zo en is niet van plan om het verder uit te zoeken. Dus ik laat het verder maar rusten. Wij zijn inmiddels in het ziekenhuis. Ik had al 4 cm ontsluiting, dus ze hebben gelijk mn vliezen gebroken. Ik heb net gelijk weeen opwekkers gekregen. En begin nu lichte krampen te krijgen. Dus hopelijk duurt het allemaal niet te lang.