Hallo allemaal, Ik zocht wat lotgenoten die ook zwanger zijn met een cerclage. In 2013 zijn wij ons eerste zoontje verloren op 21 weken omwille van een zwakkte baarmoeder hals en een infectie. Was de baarmoeder hals nu de doorslag voor de vroeggeboorte of de infectie dat zullen we nooit zeker weten. Nu ben ik opnieuw zwanger(18 weken) en heb op 13 weken een cerclage gekregen. Ik heb ongelofelijk veel schrik. Soms heb ik de indruk dat ik harde buiken heb maar deze doen geen pijn. De baarmoederhals was op 13 weken al verweekt maar wel nog 3.69mm lang. Op 17weken was hij nog even lang. Toch gaan er zoveel gedachte door me heen. Gaat dit wel lukken? Is dit wel oke wat ik voel? Nu mijn buik begint te groeien denk ik elke keer mijn baarmoederhals kan dat niet aan.... Zijn er dames die in de zelfde situatie zitten of zaten en wel wat raad af advies willen delen. Groetjes...
Allereerst: wat afschuwelijk dat je je kindje hebt verloren. Ik snap je angst nu heel erg goed. Er is hier ergens al een topic over meiden die een cerclage hebben. Ik heb hier echter nog niet durven lezen, omdat ik bang ben negatieve ervaringen tegen te komen. Met 21 weken en 3 dagen zijn bij mij weeën begonnen die ik niet als zodanig heb herkend. De dag erna, na bloedverlies, door vk doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ik bleek ontsluiting te hebben en een vruchtzak die naar buiten kwam. In de ambulance ben ik met spoed naar een academisch ziekenhuis gebracht waar ze de volgende dag een cerclage hebben geplaatst. Kennelijk wel zeldzaam op deze termijn, meestal gebeurd dit inderdaad eerder in de zwangerschap preventief, zoals bij jou het geval. Wonderbaarlijk genoeg bleek mijn baarmoederhals na de operatie nog 3,50 cm. Dat is langer dan verwacht in deze situatie. Toch ben ik ook bang voor alles wat ik voel of denk te voelen. Mijn angst om ons kindje te verliezen is ontzettend groot, al groeit het vertrouwen heel voorzichtig na drie weken ziekenhuisopname, maar ook omdat we inmiddels de 25 weken hebben bereikt. Het blijft spannend, durf er haast niet over te schrijven, maar ik wou je graag laten weten dat de gyn mij ervan verzekerd heeft dat als de baarmoedermond open gaat staan ik dat heel zeker ga voelen. Door de cerclage ontstaat er dan een enorme druk op. In die zin hoef je je dus geen zorgen te maken over wat buikpijn of harde buiken (zolang die niet pijnlijk zijn). Ze vertelden mij goede ervaringen te hebben met cerclages dus ik probeer mij daaraan vast te houden. Ter ondersteuning van de baarmoeder krijg ik verder nog ultrogestan bolletjes, heb jij die ook? Hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt en ik hoop nog meer dat je jouw kleintje over enkele maanden gezond en wel mag knuffelen.
Je kunt het topic vinden onder geboren en dan bij prematuren. Daar schrijven een paar dames die een cerlage hebben. Succes!
Hoi, Ik heb ook sinds een paar weken een noodcerclage. Totaal onverwachts bleek, bij 19,2 weken, nadat ik een klein beetje bloedverlies had gehad, dat ik ontsluiting had en een uitpuilende vruchtzak. Gelijk opgenomen met bedrust en antibiotica om infecties te voorkomen. Na meerdere gesprekken met de gynaecoloog, toch besloten voor een cerclage te gaan. En heb daarbij ook een pessarium gekregen. Inmiddels ben ik nu 23,1 week. Door de cerclage is er zo'n 1,5 cm wat dicht zit. Ik kon op de echo ook nog duidelijk zien dat de baarmoedermond nog open was en heb ook nog steeds een uitpuilende vruchtzak ondanks dus de cerclage en het pessarium. Wat ik een heel eng idee vindt. Heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen en ben nu inmiddels 2 weken thuis. Hopen dat de baby zo lang mogelijk blijft zitten. Maar het blijft onzeker.....bij alles wat ik voel sta ik meer stil en hoop je dat het niks is. Jullie ook veel sterkte de komende tijd! Misschien kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden?
Jeetje mus12, wat eng! Bij mij zit het wel helemaal dicht en de vruchtzak hebben ze terug geduwd. Gelukkig zonder de vliezen te breken: thanks to god! Ik heb aan de ene kant wel behoefte aan lotgenotencontact, maar aan de andere kant ben ik heel bang om te lezen dat het bij iemand mis is gegaan. Ik probeer medaarom positief in te stellen en te richten op ons kleintje. Beetje egoïstisch wellicht. Over een paar weken, als alles wat meer een plekje heeft gekregen, lijkt contact me wel fijn. Uiteraard wil ik ook jou heel erg veel sterkte en geluk wensen! Laten we elkaar positieve energie sturen zodat onze kleintjes nog lang en veilig in onze buik blijven groeien. Liefs!
Ik heb geen cerclage ondanks mijn zwakke baarmoederhals heb ik E met rust toch zo binnen weten te houden. Nu heb ik een pessarium en krijg ik elke week proluton injectie. Krijg je die injectie niet? Die houdt je baarmoeder rustig.
Ook ik heb sinds afgelopen dinsdag een cerclage. Na 2 premature bevallingen (28wkn), 1 zoon a terme, en vorig jaar dochtertje verloren met 23 wkn zwangerschap, is men laatst achtergekomen dat ik van nature een verkorte baarmoederhals heb. Namelijk 2,5 cm. Tijdens 12 wkn echo was het al 2,1 cm geworden waardoor gyn geen risico's wilde nemen. Bij mij ook kip en ei verhaal; vliezen braken, GBs infectie en bevallen. Tot op heden weet men niet of door de infectie de vliezen braken, of dat hals opengaat waardoor infectie onstaat en daardoor de vliezen braken. Nu voor het eerst een cerclage en extra gehecht. Vind het erg eng allemaal. Maar ja alles voor een goed doel!
Hallo Jla Hier het zelfde verhaal van het kip en het ei. Wat was er eerst dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Hoe kom je de tijd een beetje door? Moet je nu platliggen tot de bevalling of wat is het advies van de gyn? Verschrikkelijk dat je 2 kindjes hebt verloren ! Ik wens je veel moed en ik brand een kaarsje dat we allen ons kindje gezond in de armen mogen sluiten !!! Ik hoop dat we hier wat steun bij elkaar kunnen vinden. Een zwangerschap na verlies is nooit meer hetzelfde ! Groetjes
Hallo allemaal Eerst en vooral bedankt voor al jullie reacties. Wat een verhalen, je kan bijna niet vatten dat het zo vaak voorkomt. Zo verschrikkelijk. Wel super dat ze bij vele van jullie toch nog een noodcerclage geplaatst hebben. Dat was bij mijn vorige zwangerschap niet meer mogelijk en een bevalling was dan ook niet uit te sluiten... Light: ik neem ook utrogestan bolletjes ik moet deze wel slikken en niet meer inbrengen sinds de cerclage. We kunnen elkaar zeker op de hoogte houden en aanmoedigen. Want zoals ik hier beneden zeg; deze zwangerschap is niet te vergelijken met hoe andere zorgeloos zwanger kunnen zijn. Hoe komen jullie allemaal de dag door? Moeten jullie nu vaak op controle gaan of wat zijn de adviezen? Mijn baarmoederhals was vorige week vrijdag nog 3.6cm wat nog goed is maar hij is wel al verweekt sinds 13 weken... Dit maakt me wel ongerust maar ongerust of niet we moeten erdoor. Ik heb ook wel schrik voor negatieve ervaringen maar tot nu toe heb ik die eigenlijk weinig gevonden nadat er een cerclage geplaatst werd. Tot nu toe ben ik er zelfs geen tegen gekomen. De meeste hebben hun baby'tje daarvoor wel verloren en hebben daarom een cerclage. Dus dat geeft me wel wat moed. Ik mag niet denken aan wat als ik het nog eens moet doormaken. Soms kan ik niet anders en overvalt het me gewoon. Maar ik probeer te dromen over hoe het zal zijn als ik mijn baby'tje in mijn armen kan sluiten! Volgende week donderdag mag ik terug naar de gyn voor de 20 weken echo en meting van de baarmoederhals. En zoals light zegt we sturen samen positieve energie zodat alles goed komt. Groetjes en nogmaals bedankt voor de reacties want soms denk je dat je alleen in deze moeilijke situatie zit.
Ik ken helaas wel iemand die ondanks de cerclage toch haar kindje is verloren. En de gynaecoloog zei ook dat het geen heilig middel is en het alleen als laatste redmiddel gebruikt wordt bij vrouwen die kindjes zijn verloren. Wat bij mij gelukkig niet het geval is maar nu wel de angst dat niks het dicht houdt en ik weer moet vertrouwen op mijn lichaam. Mijn moeder heeft ook een zwakke baarmoederhals en is een kindje verloren. Ik ben zelf dus ook een cerclage kind Zit het bij jullie ook in de familie?
Hallo Ja mijn gyne zei ook dat het geen wondermiddel is. Maar er zijn wel al veel goede resultaten mee geboekt en daar probeer ik me aan op te trekken. Mijn mama heeft totaal geen zwakke baarmoederhals. Zij is zelfstandig ook op het moment dat ze zwanger was van mij en ze heeft tot de dag dat ik geboren ben gewerkt. Dus ik denk dat haar baarmoederhals wel sterk genoeg was. Een vriendin van me is ook een cerclagekind maar zij heeft nog geen kinderen dus als zij dit probleem ook heeft weet ik nog niet. Zegt jouw gyne dat het erfelijk is ? Heb je nu ook een cerclage of niet? Groetjes
Mijn gyn zegt dat het niet erfelijk is maar dat is dus gek. Nee ik heb geen cerclage omdat ik E met bedrust tot 39 weken heb binnen gehouden. Ben erg gespannen over het vervolg van deze zwangerschap. Het kindje wordt nu zwaarder maar nog niet levensvatbaar. ..
Ja het is idd spannend je weet nooit hoe het zal verlopen. Het is echt de dagen aftellen. Ik hoop voor je dat je kindje nu ook lekker lang blijft zitten! Gr
Hoi meiden, @ mijn xander; heb geluk gehad met 2 kids die met 28 wkn waren geboren. Ze hadden wel een moelijke start maar zijn inmiddels 13 en 9 jaar, en kerngezond. Heb maar 1 kindje verloren en hoop dat het nooit meer gebeurt. Ik probeer zoveel mogelijk vertrouwen te hebben en kalm te blijven. Complete bedrust was niet nodig. Sowieso voorzichtig zijn en naar je lichaam luisteren. Wel zal ik binnekort met extra progesteron starten. Vandaag is iig die irritante harde buikgevoel weg (voor nu) en hoop ik dat het wegblijft. Toen het vorig jaar goed misging heb ik navraag gedaan bij hele familie, want volgens een verpleegster kan het wel erfelijk zijn maar dan in generaties daarvoor. Zowel van vaders en moederskant was ik uniek; niemand voor mij had dit. Tis dus niet erfelijk blijkt.
Hè, Wel heftig om te lezen dat sommigen van jullie eerst een kindje hebben verloren.....verschrikkelijk. Hiervoor heb ik 2 goede zwangerschappen gehad zonder problemen, 1 is inmiddels 6 jaar en 1 van 3. Dit kwam totaal onverwachts. Het komt ook niet bij mij in mijn familie voor. Bij mij is het waarschijnlijk echt puur en alleen Door zwakte van de baarmoedermond. Heb geen duidelijke weeën gehad en had geen infectie waardoor het gekomen is. Maar helaas dus wel 3 cm ontsluiting. Heb voor de cerclage en tot 48 uur na cerclage een infuus met antibiotica gehad en vanaf de cerclage, 48 uur lang zetpillen om de zoveel uur om mijn baarmoeder rustig te maken. Sindsdien geen medicijnen meer. Heb mijn gyn wel gevraagd voor progesteron, maar dat zou bij mij niet veel uitmaken aangezien mijn buik wel rustig is nu. Ik ben nu thuis met het advies heel rustig aan te doen... maar ook wel mobiel te blijven om trombose te voorkomen. Dus probeer veel af te wisselen (beetje rommelen in huis) en veel te rusten daarnaast. Dus veel op de bank. Vindt dat echt lastig....zoveel uit handen te moeten geven. Tuurlijk doe ik het en weet ik waar ik het voor doe...maar pff het is zo niet wat ik me van te voren had voorgenomen, wilde echt genieten van de laatste x zwanger zijn. Maar nu zijn er vooral zorgen en kan ik de tijd wel vooruit kijken..... Ik heb aankomende week weer controle bij de gyn en dan over twee weken weer. Controle hoeveelheid laten ze ook wel bij mij liggen, wat wel fijn is. En krijg elke x echo's om te zien of het met de baby nog goed gaat. Is tot nu toe gelukkig wel zo! Hopelijk blijft het bij iedereen goed gaan en hebben we straks allemaal gezonde wondertjes in onze armen! Groetjes
Ja idd het is super spannend. Ik had het de eerste weken ook moeilijk met alles uit handen te geven. Dat ben ik ondertussen al een beetje gewoon dat ik afhankelijk ben van iedereen. Ik ben wat ongerust over mijn buik. Ik heb het idee dat hij niet rustig is. Gisteren had ik het idee dat ik geen enkele keer een harde buik kreeg. Vandaag weer wel. Ik zal blij zijn als ik terug op controle mag. Ik maak me zo ongerust als ik denk dat het nog zo lang is. Nog zo lange tijd dat het mis kan lopen. Ik leef nu erg naar de 26 weken toe maar dat zijn nog 7 lange weken! Groetjes
Ik had een cerclage bij de laatste zwangerschap. Daarvoor ben ik 2x een kindje verloren met 14-15 weken. Ik heb veel rust moeten houden. Ik voelde wel heel goed als ik teveel deed. Voor mij is de cefclage de oplossing geweest anders had ik geen kind(eren) kunnen krijgen. Succes met je zwangerschap en als je het niet vertrouwd aan de bel trekken.
Hoi dames, Ik zou hier ook graag mee komen praten zodat we elkaar door de zwangerschap heen kunnen slepen. Er is idd een topic onder prematuur maar dat is vrij inactief nu. @Mijn Xander, dank je dat je me op dit topic hebt gewezen laatst, duurde ff, maar ik sluit me dus graag aan Vreselijk om te lezen dat de meeste van jullie ook 1 of soms meer kindjes zijn verloren... Ik ben afgelopen zomer na 20 weken mijn zoontje verloren door een zwakke baarmoedermond. Deze zwangerschap heb ik op eigen verzoek met 12,5 week een shirodkar cerclage gekregen. En dat geeft me sindsdien heel veel meer rust. Zeker de afgelopen weken, al begint het spannende deel nu: heb begrepen dat vanaf 16 weken druk op de bmm komt. Zonder cerclage had ik denk ik niets meer durven doen vanaf nu, zou niet weten hoe ik dan door de komende tijd heen zou moeten. Op zich heb ik nu wel heel veel vertrouwen in mijn cerclage al vind ik het wel spannend wat de komende weken gaat gebeuren, of m'n bbm toch gaat inkorten ondanks de cerclage of gewoon stabiel blijft. Hoe gaat het met alle dames met cerclage? Zijn jullie er nog rustig onder of veel spannende momenten? Hopelijk gaat alles nog helemaal goed bij jullie allemaal. Ik ben alert op elk pijntje, word er soms gek van. Gelukkig aanstaande woensdag afspraak bij de gyn en 1e meting sinds de plaatsing (toen was m'n bmm 4,5 cm dus mooi lang). Maar heb veel vragen aan de gyn. Hopelijk wordt dit een lekker actief groepje waar we elkaar kunnen helpen en steunen de komende tijd! Ik hoop dat we allemaal ons kindje straks in onze armen mogen sluiten. X Bee
Ik heb dan geen cerclage wel een zwakke baarmoedermond en een pessarium en elke week proluton injectie plus controle. Misschien mag ik dan toch meepraten. Vorige week was mijn bmm 37 mm. Het pessarium lijkt zijn werk te doen! Maar het blijft spannend. Ik ben gelukkig heel dicht bij de veilige termijn.
Ik moet pas 15 jan op controle en ben benieuwd of alles nog goed zit. Ik zal ook met extra progesteron moeten beginnen. In 2013 koos ik vaginale tabletten maar deze ronde wordt het spuiten. Nu heb ik geen klachten en voel me heerlijk. Waarschijnlijk zal de spanning rond week 23 komen. Ook wordt bij elke controle kweekjes genomen ivm GBS infectie. Aan een kant is jammer dat ik een kind had moeten verliezen en toen zelf bijna overleden. Maar nu ben ik in goede handen!