recht op ww bij zwangerschap en vaststellingsovereenkomst?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Els123, 1 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Els123

Els123 Nieuw lid

1 sep 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik werk nu bijna 8 jaar voor een werkgever. Gezien economische omstandigheden is mijn werkgever genoodzaakt een collectief ontslag aan te gaan, deze gaat in per 1 januari 2015.
    Dit wordt gedaan via een vaststellingsovereenkomst, die zoals ik 'm nu heb gezien er goed uit ziet. De Vakbond kijkt er nog naar.
    Momenteel ben ik 8 weken zwanger, half april ben ik uitgeteld.
    Ik heb 2 vragen:
    - heb ik recht op WW als ik de vaststellings overeenkomst onderteken terwijl ik zwanger ben? Of ben ik verwijtbaar als ik onderteken doordat ik zwanger ben (het gaat mij nu alleen om het zwanger zijn en ondertekenen. De vakbond bekijkt de overeenkomst verder, maar ik voorzie daar geen problemen mee).
    - Als ik onderteken en ik moet me (gedeeltelijk) ziek melden wegens zwangerschapskwalen, nadat ik ondertekent heb, maar nog voor 31 december, is dit dan van invloed op mijn WW uitkering/ziektewetuitkering? (word ik dan alsnog als verwijtbaar gezien, omdat ik niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt en wist dat ik zwanger was toen ik ondertekende?)

Met vriendelijke groet,
    Els

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Els,

Bij deze excuses voor de late reactie. Wij zijn je vraag zeker niet vergeten.
    Om je het juiste antwoord te geven op je vragen heb ik ze intern doorgezet.
    Ik kom zo spoedig mogelijk bij je terug met een antwoord.

Alvast bedankt voor je geduld.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Els,

Erg jammer dat je waarschijnlijk je baan kwijt raakt vanwege een collectief ontslag.

We hebben voor je laten uitzoeken of je verwijtbaar werkloos bent als je in jouw situatie de vaststellingsovereenkomst ondertekent.

Ga je akkoord met ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever vanwege economische redenen ?
    Voor UWV ben je dan niet verwijtbaar werkloos, ook al ben je op dit moment zwanger.

In de praktijk betekent dit dat:
    - Je een WW-uitkering kunt aanvragen als je voldoet aan de algemeen geldende voorwaarden.
    - Je werkgever een Ziektewet-uitkering bij UWV voor je kan aanvragen als je ziek uitvalt en nog steeds ziek bent bij einde dienstverband.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. Els123

Els123 Nieuw lid

1 sep 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo René,

Ontzettend bedankt voor het uitzoeken van het antwoord. Ik ga inderdaad akkoord met ontslag met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever, vanwege economische redenen.

Nu heb ik mijn vaststellingsovereenkomst laten lezen door de Vakbond. De Vakbond adviseerde mij om in de vaststellingsovereenkomst op te nemen dat ik zwanger ben:
    Werknemer is op dit moment zwanger, doch er is geen enkel verband tussen de ontslaggrond en deze omstandigheid, en dus ook uitdrukkelijk geen sprake van enig opzegverbod.
    Ik heb het UWV hierover gebeld om advies te vragen of dit wel of niet verstandig en/of noodzakelijk is. Het UWV adviseerde mij aan om dit niet erin te zetten, aangezien mijn zwangerschap niks met het ontslag te maken heeft en alleen maar vragen zou kunnen oproepen. De Vakbond zegt hierover dat degene die ik aan de telefoon heb van het UWV niet mijn dossier behandelt en het maar zo duidelijk mogelijk in de overeenkomst kan staan.

Nu vind ik het dus een erg lastige. In de overeenkomst staat duidelijk dat het ontslag om bedrijfseconomische redenen gaat (die het direct gevolg zijn van een gewijzigd overheidsbeleid) en dat de werknemer van de ontstane situatie geen verwijt treft.
    In de overeenkomst staat niet dat er geen opzegverboden gelden. Het UWV geeft aan dat het opzegverbod tav zwangerschap is opgeheven omdat een deel van de organisatie komt te vervallen en dat het daarom niet noodzakelijk is om mijn zwangerschap te vermelden.

Nu heb ik dit ook voorgelegd aan onze p&o afdeling. Zij geven mij aan dat ze uberhaupt niets zullen toevoegen aan de overeenkomst, deze is voor iedereen hetzelfde. Ik heb aangegeven het hier niet mee eens te zijn.
    Zij gaven mij wel aan dat ze een pro format procedure kunnen aanvragen bij de kantonrechter. Mijn werkgever zal dan verklaren dat mijn zwangerschap niets met het ontslag te maken heeft. Deze verklaring en goedkeuren van de kantonrechter kan ik dan overhandigen aan het UWV mocht het UWV vragen hierover hebben.

Al met al een heel verhaal dus...
    Wat zou u adviseren? Mijn zwangerschap toch vermelden in de vaststellingsovereenkomst? Of niet omdat dit er niets mee te maken heeft? (als p&o hier uberhaupt nog mee akkoord gaan)
    Of is de pro format procedure voldoende, of zelfs ook niet nodig?

Ik dank u alvast hartelijk voor uw hulp.

Groeten, Els.

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Els,

In jouw situatie gaat het om ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen.

Voor een eventueel toekomstig uitkeringsrecht bij UWV is het niet nodig dat je zwangerschap in de vaststellingsovereenkomst wordt genoemd.
    Op dit punt is een aanpassing van de vaststellingsovereenkomst of een pro format procedure niet nodig.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat je ondanks dat toch een verklaring ‘op papier’ wilt.
    Je zult zelf de afweging moeten maken of je wel of niet akkoord gaat met de huidige vaststellingsovereenkomst.
    Dit is een heel persoonlijk keuze, ik kan je daar niet in adviseren.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina