Ramadan en borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Duchess, 28 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hoi dames,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van moeders die BV geven en gevast hebben tijdens de maand Ramadan.
    Ben erg benieuwd hoe dat verlopen is, en vooral of jullie iets merkten aan jullie productie en/of kindje.

Ik zit nog vreselijk te twijfelen, en heb niet al te lang meer.;)

Bedankt alvast.

2. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Ik lees mee.

Heb al enkele vrouwen in mijn omgeving gevraagd en daar liep de borstvoeding van terug, omdat ze overdag niet aten en drinken (vullen het niet aan).
    Eentje had er geen last van en had melk genoeg voor haar kindje.

Ikzelf ben altijd een beetje lichtjes in mijn hoofd nadat ik borstvoeding heb gegeven, moet dan ook echt wat eten of drinken. Kan me haast niet voorstellen dat ik dan de hele dag dan nog moet door komen.

3. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Dat zal idd wel heftig zijn, als je gaat vasten...

Mijn dochter is natuurlijk een stukje ouder en drinkt nog maar 3 voedingen per 24 uur. Maar toch wil ik absoluut niet dat de melkproductie terugloopt. Er wordt tenslotte ook aangeraden tot het 2e levensjaar te voeden...
    Heb vanavond allerlei artikelen zitten lezen over verminderde kwaliteit van de melk bij vasten en dat vind ik ook wel moeilijk.
    Toch blijft het trekken he? Je wilt zo graag!

4. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Als je 2 jaar BV wil geven *respect* dan zou ik daar voor gaan en volgend jaar vasten. Mijn gevoel zegt nl dat als het de productie al niet zou doen kelderen het voor moeder en dochter niet gezond is. Immers mag je ook niet lijnen tijdens de BV omdat er dan schadelijke stoffen vrij komen. Imo is vasten niet veel anders..

Succes met je keuze!

5. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Misschien een hele domme en wereldvreemde vraag, maar ben je als voedende moeder dan niet vrijgesteld? :)

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik doe zelf niet mee want ben geen moslima, ik ken wel een aantal meiden die het gedaan hebben en volgens mij ging het wel redelijk, alleen echt makkelijk was het niet. Ik zou er ook rekening mee houden dat de tijden dit jaar echt lastig zijn, 's avonds mag je pas rond 21.30 uur eten dus echt wel heel laat....Ik zou het voorbij laten gaan en later inhalen.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja dat is zeker waar Eylem. Maar dat is voor mij geen reden om niet te vasten, iig niet om het niet te proberen!

Wat er hierboven gezegd wordt over lijnen bij BV, zit ook wat in ja.

Inprincipe hoef je niet te vasten tijdens de Ramadan als je borstvoeding geeft maar het mag wel.. Maar denk dat ik het dit jaar maar laat zitten en idd later inhaal.

Thanks voor jullie reacties, al ben ik nog steeds benieuwd naar de reactie van een moeder die het wel gedaan heeft.
    Met zoeken via google kom ik wel op veel berichten van moeders waar de melk van terugliep... Maar die zaten wel onder de 9 maanden wat toch ook wel een verschil geeft denk ik.

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.967
    113
    Vrouw
    Ben zelf geen moslima dus nooit aan ramadan gedaan. Maar toen mn zoontje rond de 9 maanden was leek het alsof ik een opvlamming kreeg van mijn ziekte, (was achteraf gelukkig niet zo), heb toen een aantal dagen een stuk minder gegeten en gedronken. Merkte toen dat mijn productie heel snel achteruit ging. Maar moet er wel bij zeggen dat ik altijd al te weinig bv heb gehad.

Heb geen idee of je het eerst mag proberen en als je productie erg achteruit gaat je de rest later alsnog in mag halen?

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Moeilijk zeg!

Ik denk dat het een voordeel zal zijn dat je dochter al wat ouder is en ook ander eten en drinken mag.

Ik heb nooit zo snel last gehad van mindere productie (alleen cyclus gerelateerd). 1x rond een operatie heb ik niks gegeten, was erg ziek en had gewoon productie en ik heb 1x heel erge buikgriep gehad en toen vond ik het voeden lijfelijk zwaar, maar had toen ook geen mindere productie. Dat is persoonlijk denk ik. Jij hebt niet zo gauw dipjes, toch?

Als je lijnt, mag je 500 gram per week afvallen zonder dat er schadelijke afvalstoffen in je melk komen. Maar als je vast, lijn je toch niet? Je mag toch na zonsondergang gewoon eten?

Overdenk het nog maar eens goed!;)

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb sinds ze 9 maanden is altijd melk zat en nooit last van productiedips e.d. Maar daarvoor wel vaak. Vaak uit het niets.
    Mijn productie is wel nooit top geweest en heb vooral in het begin veel moeite gehad met de productie op gang krijgen en op peil te houden. Maar hij is nu al tijden stabiel, of ik 1 x of 10 x op een dag voed, ik merk geen verschil.

Vasten zal idd niet hetzelfde zijn als lijnen, maar je krijgt natuurlijk wel minder voedingsstoffen binnen. Mijn man valt standaart 4 tot 6 kg af in de Ramadan. (nu valt hij wel snel af en ik (JAMMER GENOEG) niet ;) )

Moeilijk hoor. Ik blijf maar twijfelen. :)
    Zou het natuurlijk kunnen proberen... Maar ik wil gewoon niet dat mijn productie terugloopt en het afgelopen is. Daar is de BV me véélste veel waard voor.
    Mijn man vindt dat ik niet moet vasten. Hij wil dat ik minimaal 2 jaar voed en vindt dat ik geen risico moet lopen dat te verstoren als dat niet verplicht is.
    Pff ik kom er maar niet uit, maar heb niet echt lang meer haha.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou het risico dan niet nemen.;)

12. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik weet van hier in Griekenland dat het vasten niet 'perse' hoeft wanneer je: zwanger bent, zwak (door ziekte of ouderdom) en/of BV geeft/net bevallen/herstellende van ziekte of bevalling. nu is het Griekse vasten niet zo zwaar want het houdt in dat je geen vlees eet en geen zoetigheden, en melkproducten, later ook andere dingen, bv helemaal geen vis (maar dat is dan voor een week) en olie/boter.maar eten en drinken mag je wel gewoon overdag...dus dat is niet zo vergelijkbaar. ik heb het nog nooit gedaan maar weet wel mensen die het doen en flink afvallen. dat lijkt me iig wel een reden om het een jaar over te slaan, omdat door afvallen je lichaam een soort van ontgiftingsproces doormaakt en die stoffen kunnen dan bij jke kindje komen...

het is heel persoonlijk en als je het doet: resepect!!ik zou er wel genoeg bij drinken dan...als dat mogelijk is!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan je eigenlijk niets adviseren. Zelf ben ik geen moslim en zal denk ik nooit begrijpen hoe belangrijk het vasten in de ramadan kan zijn.

Maar ik heb wel de ervaring dat de BV gigantisch hard terugliep als ik een dag minder dronk. Het effect was groter dan van een dag minder eten, of erg weinig slapen. Komt nog bij dat de dagen wel héél erg lang zijn nu, dat maakt het alleen maar moeilijker voor je lijf.
    Persoonlijk denk ik dat het voeden van je kind belangrijker is dan het meedoen aan het vasten, maar nogmaals, ik zal het belang van dat laatste nooit echt begrijpen.

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Thanks voor jullie meningen. Ik heb besloten het dit jaar niet te doen. Hoe jammer ik het ook vindt. De borstvoeding is me veel waard namelijk.

Vasten terwijl je wel wat drinkt is niet mogelijk, dan kun je net zo goed ook eten. Tussen zonsopgang en zonsondergang mag je echt niets eten en drinken.

Wie weet volgend jaar, als onze dochter dan geen BV meer krijgt.

Bedankt meiden. :)

15. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik denk dat je het heel goed hebt afgewogen en omdat je nu een (gevoelsmatige) gefundeerde beslissing hebt genomen, je er ook vrede mee kunt hebben. ik kan me wel voorstellen hoe belangrijk een ramadan (vasten) is voor iemand die in deze cultuur leeft en omdat ik het om me heen hier zie (iets anders dan) maar niet voor mezelf maar dat maakt ook niet uit. de Ramadan kan je volgend jaar weer doen, (al is dat misschien niet een reden om het dit jaar niet te doen...) het voeden van je kindje niet meer zo lang...hoop dat je je goed voelt bij je beslissing en ook wanneer het vasten begonnen is. fijn wel dat je man iig achter je staat, dat helpt misschien voor jezelf ook...!

geniet nog maar van de BV met je kindje!

16. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik denk ook dat het een goede keuze is :)
    Dat je het alleen al zo serieus overweegt getuigd van doorzettingsvermogen :)

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Thanks meiden, lief van jullie!

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
  19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat het in een land als Nederland veel moeilijker is om te vasten dan in een land waar het hele openbare leven op het vasten is ingesteld.
    Hier is een groot deel van de bevolking zich aan het voorbereiden op de vasten.
    Ik heb bij een aantal vriendinnen nagevraagd. Vrijwel iedereen had een andere oplossing...hangt erg af van je geestelijk raadsman heb ik de indruk.
    Maar veel deden een soort 'ramadan light', dus niet alle dagen, om het dan na 2 jaar in te halen, anderen draaiden dag en nacht min of meer om zodat ze 's nachts meer aten, dronken en voedden, weer anderen losten het gewoon op door zakat te geven.
    Ik denk dat in zoiets je geweten je het beste laat weten wat God van je wilt.
    En naast vasten kun je natuurlijk op veel punten wel je familie bijstaan. Ramadan Mubarak!

20. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Dat is zeker zo Dirksmama en ik ben Nederlandse wat het toch nog wel moeilijker voor me maakt. Maar heb het er zeker voor over.

Het ritme omdraaien heb ik ook aan gedacht maar dat doet mijn dochter natuurlijk niet, dus dat gaat nooit lukken en ergens vind ik dat ook gewoon een foute manier van vasten. Mijn schoonvader doet het ook zo en heb dat altijd al raar gevonden. ;)
    Om de dag vasten heb ik ook overna gedacht, maar met vasten is het juist zo dat de eerste paar dagen zwaar zijn en daarna niet meer. Het lijkt me veel zwaarder om om de dag te vasten, ik denk dat elke dag dat je vast dan erg zwaar is.
    Ik ga het denk ik tzt inhalen. Ik ga binnenkort eens in overleg met een Imam wat de beste oplossing hier voor is. Maar voorlopig kan ik het nog niet inhalen omdat ik hoop nog lang borstvoeding te mogen geven.

Het artikel op BV.com had ik idd gelezen maar daar werd ik eigenlijk niet veel wijzer van. Overal op internet staat zo'n beetje hetzelfde. De samenstelling van de melk schijnt achteruit te gaan en dat zal vast merkbaar zijn bij een kindje van 3 mnd maar mijn dochter is bijna 1,5 dus dan zal dat toch weer anders zijn.
    Maargoed voor dit jaar doe ik niet mee en ga uiteraard mijn man uit alle kanten steunen en ook samen met hem opstaan om te eten. Ik zal alleen overdag ook gewoon eten en drinken.

Deel Deze Pagina