Ziek uit dienst, voor aanvang zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Gentleman, 21 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentleman

Gentleman Nieuw lid

21 feb 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn contract is ontbonden na een dienstverband van 10 jaar. Mijn contract loopt tot 1 mei a.s en ik ben op 20 juni a.s. uitgerekend. Ik ben nu ziek geworden wegens psychische klachten. De medische gevolgen voor mijn zwangerschap zijn al merkbaar en ik moest mij ziek melden en rust nemen van de arts. Ik ga dus ziek uit dienst. Ik verwacht dat ik na mijn zwangerschapsverlof weer hersteld ben, kan ik dan ww uitkering aanvragen en hoe lang heb ik recht op ww? Ik heb een fulltime arbeidsverleden van 14 jaar. En wat gebeurt er als ik na mijn verlof niet hersteld ben?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Gentleman,

Wat vervelend dat je dienstverband is beëindigd. Weet je dat je tijdens zwangerschap ontslagbescherming geniet? Je mag daardoor niet zomaar worden ontslagen. UWV adviseert je in dergelijke situaties altijd juridische hulp in te schakelen (als je dat nog niet gedaan hebt).

Houd je er ook rekening mee, dat je zelf het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvraagt? Je werkgever zal dit waarschijnlijk niet doen, omdat je niet meer in dienst bent op het moment dat je verlof ingaat.

Als je na het verlof weer hersteld bent vraag je WW aan. Dat kan op zijn vroegst een maand van te voren. WW vraag je aan via www.werk.nl, waar je je ook kunt inschrijven als werkzoekende. Als je ook aan de overige voorwaarden voldoet, zou een arbeidsverleden van 14 jaar recht geven op maximaal 14 maanden WW.

Ben je na afloop van het verlof nog niet hersteld? Dan meld je je ziek op de eerste dag na je verlof. Dat kan via UWV Telefoon (0900 – 9294). Je krijgt dan eerst een ziektwetuitkering (ZW), totdat je je hersteld meldt of tot UWV je hersteld verklaart. Daarna vraag je alsnog WW aan.

Op onze website vind je actuele informatie over WAZO, WW en ZW.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Gentleman

Gentleman Nieuw lid

21 feb 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je duidelijke antwoord. Maar hoe zit het met de periode na mijn einde dienstverband en het begin van de zwangerschapsverlof? Ik ga 1 mei uit dienst en ben nu ziek gemeld. Ik verwacht niet dat ik voor 1 mei weer beter ben, maar mijn zwangerschapsverlof gaat pas in op 9 mei.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Gentleman,

Je kunt voor de periode tussen de ingangsdatum van je verlof en het einde van je dienstverband een WW-uitkering aanvragen.

Deze WW-uitkering stopt dan weer op de ingangsdatum van je verlof.
    Na je verlof kun je dan als het nodig is de uitkering weer laten heropenen.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina