Soorten vlees en hoevaak (8 maanden)

Discussie in 'Voeding' gestart door misa, 10 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Wat doen jullie? Welke soorten vlees geven jullie, hoe bereiden jullie het en hoe vaak in de week geef je het?

Mijn zoontje heeft nog nooit vlees gehad en ik wil er nu graag mee beginnen. :)

Ik zat te denken aan rundergehakt: makkelijk te rullen.
    Kip bakken en dat in de maler? Of juist in kleine stukjes?

Kruiden jullie ook (zonder zout)? Of vanaf wanneer kun je dat gaan doen?

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij zijn met ongeveer 9-9,5 maand begonnen met vlees. Eerder vond ik het niet nodig.
    In het begin vaak rundergehakt of kipfilet. Wij bieden alles aan in stukjes, dus niets gepureerd.
    Kruiden kun je opzich best gebruiken (zonder zout!) maar ik zou liever eerst aan de smaak van het vlees zelf laten wennen.

3. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Mijn zoon is ongeveer even oud en krijgt een of twee keer per week vlees. Tot nu toe heeft hij gehad: ham (ik zoek dan de soort met het minste zout en toevoegingen), rundergehakt (rul gebakken met wat champignons, een daverend succes gecombineerd met aardappels en sperziebonen :D), kipfilet (gekookt) en varkensfilet. En dan gewoon kleingesneden.
    Soms doe ik wat kruiden door zijn avondeten, en dan iets van provencaalse of italiaanse kruidenmix.

4. misa

misa Niet meer actief

@Duchess: Dankje voor de reactie!
    Wij doen eigenlijk ook alles in (kleine) stukjes en soms ook wat grotere stukken. Als het voedsel het toelaat naar mijn mening. :)
    Dus pureren zal het zeker niet worden, eerder hakken of mini stukjes. Eerst ook zeker zonder kruiden. Hij moet aan alles wennen zonder toegevoegde middelen. Ook wordt er bijna niets door elkaar gehusseld.
    Vanaf wanneer ben je kruiden gaan gebruiken?

En vanaf wanneer ben je anders vlees dan kip of rundergehakt gaan geven?

5. misa

misa Niet meer actief

@Pickle: ook bedankt voor je antwoord. 2x per week is dus voldoende? Wanneer mag het dagelijks dan?

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Is het advies niet om varkensvlees een tijd uit te stellen? Ik weet het niet zeker, wij eten helemaal geen varkensvlees nl, maar dacht dat eens gelezen te hebben.

Wanneer we andere soorten zijn gaan geven.. Gewoon langzaam aan uitbereiden denk ik. Ik weet het eerlijk gezegd niet precies meer haha. Maar aangezien wij zelf ook vaak rundergehakt en kip eten krijgt ze nu nog steeds niet heel vaak wat anders. Ze eet eigenlijk altijd gewoon met de pot mee vanaf begin af aan. We eten ook wel vaak wat anders, maar dan wordt het al snel een runderhamburger, kippenschnitzel etc. ;) Dat kreeg ze allemaal wel vrij snel, ik denk met een maand of 10,5-11 dat ze echt volledig alles mee at.

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Volgens het CB-boekje mogen ze vanaf zes maanden al dagelijks een eetlepel vlees. Er staat ook een lijstje van vetarme en onbewerkte vleessoorten en soorten die je niet te vaak moet geven. Of het nodig is, is een tweede, maar het kan dus wel. Ik ga maar gewoon op mijn gevoel af..

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bij mijn weten is het advies te wachten met varkensvlees tot 1 jaar, maar ik heb me er verder niet in verdiept want wij eten geen varkensvlees.

Hier rond 8 maanden begonnen, inderdaad eerst rul gebakken rundergehakt, later gebakken kipfilet (in sliertjes) en vis kun je ook mee beginnen, was hier ook populair (inmiddels niet meer ;) ), is ook makkelijk om in de diepvries te hebben liggen als je toch iets van vis/vlees wil geven. Ik hield toendertijd geloof 2/3 keer per week aan. Kruiden heb ik tot een jaar weggelaten, nu krijgt ze het over het algemeen gewoon zoals wij het ook eten, al dan niet gekruid.

9. misa

misa Niet meer actief

Oke dankje! Dan zullen we eerst vooral alleen gehakt en kip/kalkoen gaan doen. En dan maar een paar (2 ofzo) keer per week.

Nog een heel ander vraagje: welke soorten thee mag je allemaal geven? Ik heb nu rooibos en groene gegeven. Maar mag groen eigenlijk wel? En vruchtenthee dan?

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Alle kruidenthee. Geen zwarte thee ivm theine.
    Fruit thee bevat vaak ook theine. Maar ik geloof een paar soorten niet. (fruit welness ofzo?) Als het goed is staat het wel op het doosje als er geen theine in zit.
    Hier meestal rooibos, kamille, vanille etc.

11. misa

misa Niet meer actief

Oke, dankje! Ik vind fruit wellness zelf heerlijk (vooral het roze doosje van pickwick). Op die doosjes staan tussen de ingrediënten geen thee of theïne. Op rooibos en groene thee ook niet. Op rooibos staat wel kaneel. Maar in die mate is toch niet erg?
    Op de verpakking van bij citroen, aardbei, kers staat dat er thee in zit. Theïne wordt niet gemeld. Niet doen dus?

En kamillie en vanille zijn ook goede tips!

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Fruit Welness wordt dacht ik echt van fruit gemaakt. Rooibos en groene thee is prima, daar zit geen theine in. Die andere fruittheeën zou ik achterwege laten. Een keertje is vast niet erg, maar ik reageer zelf altijd al erg op theine, dus geef het mijn dochter ook niet.

Maar kruidenthee is altijd goed. Je hebt bij de albert heijn ook speciale kinderthee, o.a. kauwgomballenthee en marshmallowthee. Dit is ook kruidenthee en erg lekker!

13. misa

misa Niet meer actief

Ieieie! Ja ik hoorde het al, maar dat lijkt me wel vies..! ;)
    Ik denk dat ik ook liever 'gewone' soorten thee geef.
    Dankjewel voor je antwoorden!

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Vies? Nee hoor, is erg lekker haha. Gewoon kruidenthee met wat verschillende smaken door elkaar, o.a. kamille.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Slappe zwarte thee is geen probleem hoor. En ook de meeste soorten groene thee bevatten theïne!

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik reageer zelf erg hevig op theine, ook slap. :) Mijn dochter krijgt het dus niet hihi..

17. misa

misa Niet meer actief

Ik dacht dat in groene thee geen theïne zat..?
    Op die van de pickwick (original) staat: groene thee, citroengras, aroma, citroenschlletjes, 100% natuurlijk.

Wat voor reactie geef jij op theïne dan?

18. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik kan van theine niet slapen. Al drink ik 1 kop zwarte thee, dan lig ik de halve nacht wakker. Ik drink het dus nooit en ben er dus ook voorzichtig mee bij mijn dochter.

19. misa

misa Niet meer actief

@Duchess: dat kan ik me voorstellen! Dat zul je dan met cafeïne ook hebben, of niet?

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

alleen kruiden thee en witte thee bevat geen theïne

Deel Deze Pagina