Na veel rondkijken ga ik waarschijnlijk toch potjes in combinatie met verse voeding geven. Het lijkt me het meest handig dat ze allebei wil en kan eten en blijkbaar is vers toch het meest gezond. Hebben jullie tips voor t bereiden van verse voeding? En waar moet ik op letten? Ik vind t allemaal nogal lastig omdat dit mijn 1e kindje is.
oja en vanaf wanneer kan je vers geven? Net zoals de potjes vanaf 4 maand? (Ik probeer te wachten tot 6 maand). En moet je het dan helemaal glad krijgen of mogen er best stukjes in zitten?
Kijk eens op www.borstvoeding.com.. hier staat een mooi (wel redelijk behoudend) introductieschema voor voeding. Hier zie je wat handig om te geven en wat niet. Vers kan vanaf 4 maanden maar bij voorkeur (net zoals potjes) vanaf 6 maanden. Een idee om een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven. Op die manier kun je goed in de gaten houden hoe je kindje op die groente of fruit reageert. Het is handig om grotere hoeveelheden in te vriezen in ijsklonttreetjes. Op die manier kun je een paar klontjes ontdooien als je weer wat nodig hebt. Op die manier verspil je het minste. Probeer zuivere smaken te geven. Voeg niets toe (zeker geen zout). Potjes zijn heel glad. Dit is helemaal niet nodig voor de meeste kindjes. Een beetje structuur is juist goed en snel steeds minder glad maken. Vaak kun je na een paar weken al prakken ipv met de staafmixer. Hou in ieder geval tzt een camera bij de hand! Het is vaak kostelijk om te zien die eerste hapjes. Wij zijn begonnen met worteltjes.. geeft rottige vlekken
Wij deden aan baby led weaning (Rapley) en begonnen met 6 maanden met groente. Ik stoomde de groente gewoon (dat deed ik toch altijd al, vind ik beter smaken) op een zeefje in de pan, voordeel is dat je dan geen zout hoeft toe te voegen. En kind kreeg dan gewoon een stuk, of wat stukken, om zelf te pakken en proeven, terwijl de rest van de familie de rest opat. Ze aten hier dus vanaf het begin met de pot mee. Stukken geven en gepureerd, vers en pot, het is allemaal heel goed te combineren. Voordeel van verschillende manieren van voedsel aanbieden is dat je er al vrij snel achter komt welke manier van eten je kindje het beste bevalt.
Mee eens, ik bood Danique gepureerd, potje en rapley aan, en na 3 dagen was het overduidelijk dat ze rapley veruit het fijnst vond en potje en gepureerd maar niks vond. Een maand gesabbelt op stukjes fruit en broodkorst en liga 1ste stap en toen oefenen met stukje in de wang geven en toen ging ze kauwen en slikken. Ze heeft gepureerd nooit gewild, en potjes ook niet, en nu eet ze gewoon al mee met alles, puur omdat ze dus echt stukjes wil kauwen... Ik kook altijd zoutloos, dus hier niks geen moeilijk gedoe, ze eet nu gewoon een aardappeltje en groente mee met ons. Net als de boterham, die eet ze ook al mee met ons, gewoon in kleine stukjes gesneden met een vorkje geven. Zelfs de korstjes kan ik er nu al aan laten met snijden, ze eet die ook gewoon op. Mijn tip: begin eens een weekje met zowel gepureerd als rapley aan te bieden, en kijk wat je kindje het lekkerst vind. Dadelijk heb je voor een maand gepureerd eten in je vriezer en wil je kind het niet eens eten...dus handiger is inspelen op de behoefte van je kind. Laat je kind de eerste weken (vanaf 6 mnd) eens dagelijks op een stukje broodkorst sabbelen. En liga eerste stap kunnen ze ook helemaal opsabbelen, daar kan je ook mee beginnen.
Brood (granen uberhaupt) wordt pas vanaf 7 maanden geadviseerd, dus zou ik daar op wachten. Maar verder inderdaad goed vlek-bestendige attributen aanschaffen en vanuit gaan dat ze de eerste paar keer alles gelijk naar buiten werkt met haar tong, of op dat stukje echt gaat zuigen (vond ik zo'n leuk gezicht altijd )