Ik wil met dit topic geen advies, maar wil puur de ervaringen met andere moeders delen. Mijn meisje is bijna 1 jaar en dat betekend dus dat ze gewone melk mag (met vitamine D toegevoegd) en dat de opvolgmelk geschrapt wordt. Nu hoeft ze dus eigenlijk ook geen laatste fles meer, voor het slapen gaan. Terwijl ze dat natuurlijk wel nog gewend is! Op het cb raadde ze mij aan (was ook mijn eigen gevoel) om de fles eraf te halen nu ze nog jong is. Hoe ouder ze wordt, hoe lastiger het is om de fles niet meer te geven. Volgende week gaan we op vakantie en dan leek het mij het geschikte moment om de laatste fles eraf te halen. We zijn toch vrij, dus mocht het wat lastiger zijn voor mijn tutje om in te slapen zonder laatste fles, dan is dat geen probleem, want we hoeven de volgende dag toch niet te werken. Maar hoe deden jullie dit?? Stopte jullie net als ik opeens abrupt met het geven van de fles of bouwde jullie het af? En hoe reageerde je kindje erop? Zelf heb ik het idee dat het niet echt een probleem wordt, maar dat merken we volgende week wel!!
Ons jochie ging 's avonds rond half 8-8 uur naar bed. Dus best een poos na het avondeten. Daarom gaven we vanaf 1 jaar 's avonds zo'n 120cc warme melk. (en dan bij de boterham thee) En met zo'n 16 maanden hebben we daar thee met een wolk melk van gemaakt. Dus eigenlijk hebben we de fles nooit afgewend. Ik zag niet het probleem van nog een slokje voor het slapen. Maar dat ligt dus even aan je ritme..
Tot 14 maanden gaf ik mijn dochtertje nog opvolgmelk en daarna overgestapt naar gewone warme melk met vitamine D. Ook wij zagen het probleem van een slokje voor het slapen gaan niet en vonden het wel een gezellig moment. Haartjes kammen en tegelijkertijd liggend op je schoot een flesje drinken, lekker knus. Pas begin dit jaar, ze was toen zo'n 19 a 20 maanden hebben we de fles geschrapt en nu krijgt ze een beker appelsap, roosvicee en daar doen we de Vit. D doorheen, we wilden niet dat ze nog uit een zuigfles dronk. Ze heeft er geen enkel probleem van gemaakt terwijl we dit wel verwacht hadden. Daarna tandjes poetsen en daarna blij naar bed.
ONze dochter is nu 13 maanden en toevallig dat we vanavond de laatste fles hebben weggelaten. Sinds d'r verjaardag kreeg ze wel al kleinere flessen! Nu maar hopen dat ze morgenochten niet mega-vroeg wakker is, maar dat zien we dan wel weer.