laatste fles eraf of niet? (8,5 maand)

Discussion in 'Flesvoeding' started by Druif78, Nov 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mijn zoontje krijgt nog 3 flessen: s morgens 200cc papfles,
    tussen de middag bij de boterhammen 100cc en dan voor de nacht (19/ 19:30 uur) 200.
    Maar...
    nu het volgende: sowieso op KDV dagen is hij zo moe dat hij om 19 uur ECHT niet meer kan. Waardoor avondeten en fles heel dicht op elkaar zitten en hij soms maar 80- 100cc weg krijgt...
    Nu vanavond (zondag) ook en dan is hij nog geeneens weg geweest vandaag!
    Ik vraag me af: wanneer doe je de laatste fles weg?
    En dan wil ik nog geeneens leeftijden horen want het ligt toch heel erg aan het kind. Eigenlijk wil ik horen: wanneer MAG het?
    Als ik m weglaat krijgt hij dus minder dan 500cc per dag aan melk binnen. Mag dit al?
    Hij krijgt ook yoghurt na het eten, moet ik dit misschien weglaten en de melk als toetje geven?
    Heeft hij de voedingsstoffen uit de melk niet heel hard nodig? Krijgt hij dan voldoende binnen met zn vaste voeding?
    :(:(:(:(

2. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    Hoi,

volgens mij is het zo dat wanneer je kind zeg maar voldoende eet van fruit, brood en groente dat eht dan niet erg is als de laatste fles vervalt. Dan krijgt hij genoeg binnen van de andere dingen. Zeker omdat hij ook nog een toetje eet.

Wat je kunt proberen is idd toetje weg laten en dan wel de fles nog geven. Maar volgens mij is het niet erg als de laatste fles er nu it gaat omdat hij gewoon goed eet verder.

Succes!

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Dit dacht ik ook inderdaad. Maar: wat is voldoende? Zijn daar richtlijnen voor? (Bijv: zoveel brood, fruit, groenten, vlees?)

4. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    Hoi,

nou voldoende lijkt me en eerste gevarieerd en ten tweede dat ie van alle dingen lekker wat eet. Volgens mij zijn er geen heel vaste richtlijnen van zoveel gram dit of dat. maar ik zou denken: 2 flessen op een dag, potje fruit of vers, zelfde met groente en een boterhammetje waarvan het meeste op gaat dan zit je volgens mij heel goed hoor! Bovendien als hij t zelf aangeeft niet meer te willen dan is dat ook een teken. Ik bedoel, als hij verder wel lekker et en die laatste fles niet meer dan is dat lijkt me een signaal dat het goed is. Stel hij eet de andere dingen ook heel moeilijk, dan is er wat anders.

Wil je het echt zeker weten dan kun je morgen beter even de infolijn van het cb bellen. die kunnen je denk ik beter adviseren dan ik. Maar ik zou denken als ie lekekr eet, gevarieerd en hij krijgt ook vocht binnen met bijv. fruit en sap/water dan kun je de laatste fles minder geven of weg laten.

Succes!

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    ja, ik denk wat dat betreft dat t dan wel kan! Hij eet 1,5 boterham, 1-2 stuks fruit, drinkt daarnaast nog 100-150 thee/ sap, 100 cc yoghurt, warm eten: aardappel, vlees groenten...
    ik bel anders wel even inderdaad! bedankt!

6. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    Druif, dat klinkt hartstikke goed hoor! Hij krijgt volgens mij wel genoeg binnen, de bouwstoffen haalt hij uit zijn brood, groente etc en ook voldoende vocht. Lijkt me prima joh!

Groetjes!

7. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    en het lijkt me idd goed wat je doet, kijken naar wat hij krijgt en zijn behoeften, want het ene kindje eet nou eenmaal minder brood etc. dan het andere op een bepaalde leeftijd.

8. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    hebben jullie niet zo;n lijst van het CB gekregen hoeveel cc melk ze nodig hebben? lijkt me goed je daar aan te houden. Ik weet nl dat de meeste kindjes rond 11mnd geen laatste fles meer krijgen...die bouwen langzaam af zeg maar tot 0cc.

heb hem er even bijgezocht voor je:

vanaf 7,5 mnd: 500-600cc opvolgmelk + 100 cc yoghurt
    vanaf 9 mnd: 400-500 cc opvolgmelk + 100 cc yoghurt.
    vanaf 11-12mnd: 400 cc opvolgmelk + 150 cc yoghurt.

complete voeding of niet, die cc melk hebben ze gewoon nodig.
    300 cc is als je kindje een jaar is nog te weinig.

wat je kan doen is het flesje bij de boterham groter maken en de papfles s'ochtends wat groter.

misschien nog een klein flesje melk rond de klok van 15:00?
    ipv limonade ofzo??

9. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    en oja, daarbij is de richtlijn van mijn cb het volgende:

vanaf 9 maanden:

-400-500 cc opvolgmelk waarvan 1x bord pap (granen vanaf 7mnd)
    - groenten,vlees/kip/vis,aardappelen/pasta/rijst (zonder zout) met 100 cc yoghurt toe
    - fruit
    - 1/2 of 1 lichtbruine boterham, dun besmeerd met margarine en belegd met bijv. smeerkaas/jongekaas,smeerworst,tomaat of fruit
    - evt. (tuit)beker vruchtensap of slappe thee met halfvolle melk

vanaf 11-12 mnd verandert er dit:
    - 1 of 2 bruine boterhammen
    - 400 cc melk

10. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Dit bedoel ik dus met het feit dat je mijns inziens niet zo naar leeftijd moet kijken. Dan zou mn zoontje veel te veel eten..
    hij eet nu al 1,5 boterham terwijl hij er pas 0,5-1 zou mogen hebben voor ze leeftijd? nee hoor, daar doe ik niet aan. Maar ja... hij drinkt dus minder opvolgmelk... Hij zit op ca 400cc per dag. Ik zal de zorglijn eens even bellen...

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik heb de zorglijn gebeld, maar werd er in de eerste instantie niet veel wijzer van...
    Eerst zei ze me dat hij minimaal 500cc opvolgmelk moest krijgen en dat ik desnoods 4 kleine flesjes moest geven :$ waarop ik zei dat als ik dat deed dat hij dan geen vast voeding meer weg kreeg en om nou weer tijdelijk terug te gaan naar flesvoeding terwijl hij tzt weer moet afbouwen van de flessen???
    Hierop zei ze dat dat niet hoefde en dat als ik m yoghurt als toetje gaf en ik dan tot ca 500cc zuivel kwam dat dat dan ook goed was. Nu kom ik als ik de laatste fles weglaat op 300 opvolgmelk + 100cc yoghurt=400cc zuivel. Vitamine d geef ik al bij. dat was dan ook goed zei ze...:( Ze eindigde met dat het onzin was als hij al zo goed eet om dan nog extra opvolgmelk tegen heug en meug te geven, hij kreeg dan voldoende binnen.
    Beetje vaag dus en heb het idee dat ze me naar de mond praatte?
    Ik bied het gewoon aan en laat mn zoontje zelf beslissen wat hij er van lust. Maar weet dat t geen ramp is als hij niks op drinkt. Hij mag blijkbaar zonder...

12. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0

daar heb je gelijk in hoor...t is zeker een richtlijn.
    in de richtlijn staat dat peuters 1 tot 3 boterhammen op een dag moeten hebben. Mijn zoon eet er gemiddeld 5 op een dag....
    zo zie je maar...

13. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ja precies... zolang ze geen tonnetje rond worden...:)

14. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    CB's verschillen nogal van lijst. Bij ons vanaf 9 tot 12 maanden (nogal ruim genomen dus) 300 cc (tot 500 cc) opvolgmelk. 300 cc is vanaf 9 maanden dus misschien vrij op tijd maar het kán volgens onze CB wel.....

Share This Page