Meiden ik eet vanavond andijvie, nu wilde ik een beetje apart koken met een aardappeltje en in invriezen voor me dochtertje. Maar ik vraag me af of ze deze groente la mag? En zo ja kan het wel ingevroren worden... Groetjes jantina
Idd Cacha, dat is ook wat ik weet. Opwarmen mag niet naar mijn weten. Maar aan de andere kant...: hoe doet Olvarit dat dan?
Je moet de groente niet te lang bereiden voor het invriezen, blancheren dus. Zo snel mogelijk afkoelen (In een bak koud water zetten). En de nerven bevatten de nitraat, dus je kunt die dan wegsnijden en niet mee bereiden. (gevonden op voedingscentrum)
Ik zou het persoonlijk niet doen. Heb altijd gehoord dat je het niet 2X mag opwarmen, dus invriezen is dan geen optie! Als ik hier andijvie eet, krijgt uk er ook wat van. De restjes mik ik weg. Groetjes Six
Olvarit gebruikt groente die op een speciale manier gekweekt zijn zodat ze een heel laag nitraatgehalte hebben. Verder gebruiken zij methodes om het heel snel te koken en weer te koelen, waardoor de kans op nitrietvorming erg laag is. Maar op zo'n manier kun je thuis niet koken. Ik zou het niet invriezen dus.
Ik zou er ook voorzichtig mee zijn. Persoonlijk zou ik het vers na bereiding geven en niet na invriezen!
Tegenwoordig mag je nitraatrijke groente zoals andijvie en spinazie wel voor een tweede keer opwarmen, mits je het na het koken zo snel mogelijk gekoeld hebt. Dus als je andijvie hebt gekookt, meteen een prakje maken, zo snel mogelijk in een afgedekt schaaltje de koelkast in en zodra het is afgekoeld, de vriezer in..
voor de tweede keer opwarmen van spinazie en andijcie enzo mag inderdaad wel bij volwassenen tegenwoordig, maar voor hele kleine kindjes wordt dit nog steeds afgeraden!