Hallo, Ik ben erover aan het denken om de BV misschien te gaan afbouwen (weet het nog steeds niet zeker), maar dan zit ik er een beetje mee hoe ik dat moet gaan doen met de eet en drink tijden. Nu voed ik op verzoek en was dit bijvoorbeeld het schema van gister, de tijden zijn ongeveer, het wisselend elke dag ook een beetje maar wel steeds ongeveer hetzelfde: 01:00 BV 05:00 BV 08:30 BV 11:30 Fruit (ongeveer 75/ 100 gram)+ BV 14:30 BV 17:30 Groente (ongeveer 75/100 gram)+ BV 20:30 BV Tussendoor sabbelt hij weleens op een rijstwafeltje of broodkorstje, Ook bieden we bij de maaltijd groente en fruit in stukken aan, maar meestal knijpt hij het alleen fijn, of slaat het stuk op tafel , maar soms sabbelt hij er wel op of eet er wat van. O ja, we zijn met 6 maanden met bijvoeding begonnen Ik lees dat kindjes die flesvoeding krijgen nu nog vaak maar 3 flessen krijgen, terwijl hij meestal 6 a 7x BV krijgt, hoe doe je dit dan?
Een doorsnee schema voor 7 maanden is 8.00 fles pap 10.00 fruit 12.00 brood met fles opvolgmelk 15.00 tussendoortje 17.00 warme hap 20.00 fles Maar waarom wil je afbouwen. Als je meer bijvoeding aanbied gaan de hoeveelheid voeding ook snel naar beneden. Misschien een nachtvoeding eraf In principe kunnen het fruit en groente wel richting de 200 gram. En dan misschien ergens een boterham. Misschien als ontbijt, en dan BV na.
Tja waarom afbouwen, ben het soms gewoon even zat en dan vooral het afkolven, verder gaat de BV namenlijk helemaal goed. Twijfel daarom ook nog erg, we genieten er allebei nog van, maar als ik eens een dagje wegga (zonder baby) moet ik er altijd rekening mee houden dat ik ergens moet kunnen kolven enzo, verder met werken (ambulant en onregelmatig), ook lastig in te plannen (ik weet dat ik er nog recht op heb ). En die nachtvoedingen, zou ook wel willen dat ze eraf gingen , maar hij heeft echt honger, wel vaker geprobeert om mijn man eruit te laten gaan, maar die loopt dan lang rond met een huilend kind dat niet meer kan slapen en dan lig ik dus ook wakker, terwijl hij met 10 min. klaar is met drinken en iedereen weer slaapt, proberen zonder die nachtvoeding kost me nu dus meer energie. We proberen de bijvoeding wel te verhogen maar hij wil gewoon niet meer, mond gaat dan stijf dicht of hij prutteld het er weer net zo hard uit haha . Boterham nog niet echt een succes, broodkorstjes vind ie ook niet veel aan, maar dat zal wel steeds beter gaan, eerste weken bijvoeding kwam er niks binnen en dat gaat nu ook beter. Ik vraag me dus vooral af hoe ik het moet doen met de hoeveelheid flesoeding, want daar zit natuurlijk een max. aan en bij BV niet, ik kan hem natuurlijk niet zo vaak een flesje geven als dat hij BV kreeg of wel??
Ik denk ook niet dat hij dan nog zo vaak komt. FV is een stuk verzadigender dan BV meestal. Je zou ook kunnen kiezen om naar 3 BV's per dag toe te werken. 1 in de ochtend, en dan 1 als je thuiskomt na het werk, en 1 's avonds laat. Maar het is maar de vraag of je productie dat aankan. Maar 6 maanden BV is een mooie start Ik zou proberen om het ontbijt, de lunch en de avondfles toe te voegen, want dat zijn de doorsnee flessen die blijven. Tussendoor gewoon BV aanbieden als hij honger heeft. Dan krijg je zoiets: 8.30 FV + ect papgranen 10.00 fruit (?) 11.30 FV 14.30 fruit 17.30 groente 20.30 FV. En dan overal BV waar dat nodig blijft.. En dan steeds 1 fles per week toevoegen zodat je kleine en jouw borsten rustig kunnen wennen..
als eerste bedankt voor je reacties ! Tja zo zou ik het het liefste doen, afbouwen en bijvoorbeeld een ochtend en avondvoeding overhouden, maar dat is om verschillende redenen lastig, ten eerste werk ik zeer onregelmatig, de ene keer vroeg, ik ga zelf om 06:00 uur thuis weg, de andere keer weer laat en soms pas na 12:00 thuis dus dan heeft hij al avondvoeding gehad en heb ik dus moeten kolven. Verder houd onze kleine man helemaal niet van flesjes, dus een cominatie word denk ik lastig, als ik een hele dag werk drinkt hij vaak pas het 2de flesje, als hij heel veel honger heeft goed, soms drinkt hij ook maar steeds kleine beetjes (50cc), en er hebben zelfs weken tussen gezeten dat hij rustig wachte tot ik weer thuis was, en dan dronk hij in 10 uur maar 50/75 cc of zo Dat maakt het voor mij ook moeilijk om te stoppen, vind het voor hem dan ook zo zielig, maar ik merk dat ik soms zelf op een goede reden/ excuus aan het wachten ben om te mogen stoppen, terwijl ik dat natuurlijk ook gewoon zelf kan beslissen , lastig hoor. Als ik aan het kolven ben, dan ben ik het vaak helemaal zat en vind ik het tijd om te stoppen, maar als ik s'avonds voor dat hij naar bed ga borstvoeding geef en hij ligt zo heerlijk knus bij met te drinken, dan weer niet, moeilijk hoor keuzes maken.
Ik kan me het wel voorstellen.. Ik moest met 6-8 weken echt over naar FV, omdat ik mijn BV niet op peil kon houden. Maar vond dat wel heel jammer. Je kunt 's ochtends eens een bordje pap geven. Kijken wat hij ermee doet? En gewoon stapje voor stapje opbouwen..
Kan me voorstellen dat je het jammer vond, ik vind het ook echt lastig, ik heb al zo vaak op het punt gestaan om te stoppen, maar nu toch al 7 maanden BV Maar goed ik zal een keer moeten stoppen voor hij het huis uit gaat haha , en volgens mij blijft dat moment altijd lastig. Ik weet dat je ook voor een natuurlijke manier van afbouwen kunt gaan maar ik zie mezelf geen BV meer geven aan een peuter van 2, dat past niet zo bij mij. (voor diegene die dat wel doen, harstikke goed natuurlijk). Dat bordje pap is natuurlijk ook nog een goede optie, zal beter gaan als een fles denk ik
Ik weet hoe motoriek handig je zoontje is, maar inprincipe kun je opvolgmelk ook wel uit een (tuit)beker geven. Misschien gaat dat ook wel met BV?
Hier heb ik een maand geleden ook mee zitten stoeien. Mijn zoontje kreeg toen nog 7 keer BV en ik had geen idee hoe ik dan in hemelsnaam naar 3 flessen moest. Toch ging het vrijwel vanzelf... Ik heb eerst de voedingen van rond 10:00 uur en 15:00 vervangen door fruit + water. Tussen de middag kreeg mijn zoontje brood + BV en 's avonds groente + BV. Daarna heb ik de avondvoeding vervangen door een pyjamapapje. De nachtvoeding ging er toen ook min of meer vanzelf af. (ik kolfde nog wel de stuwing weg) En als laatste heb ik de rest vervangen door water/ melk en alleen de stuwing/ harde plekken weggekolfd. Op dit moment krijgt hij (bijna 7 mnd): ontbijt: 150/5 opvolgmelk 10:00 uur: fruit + water 12:00 uur: 1 boterham + thee 15:00 uur: fruit/ koekje + water 18:00 uur: groente/ aardappel + water 19:00 uur: 150/5 opvolgmelk 23:00 uur: Pyjamapap (250 cc). Doordat ons zoontje zo lang nachtvoedingen heeft gehad. lukt het niet om de late voeding eerder te geven. Dat komt vast later nog wel... Misschien heb je hier iets aan?
Hoi, Ik ben ook net minder gaan BV. Trok het ook niet meer ivm werken en sporten en ook dagjes weg.En ik vond het ook wel mooi na 6 maanden BV te hebben gegeven. Wij hebben net 3 weken vakantie gehad en ik heb het in de vakantie af gebouwd. Ook omdat m'n zoontje nog een nachtvoeding kreeg. Die is er nu dus ook uit. Dit is nu ons schema. 6:30 BV 09:30 fruit en diksap 11:30/12:00 Brood met boter en BV. Na 1 week werd de BV een KV 14:30 /15:00 Soepstengel/liga water of diksap 17:00/17:30 groente BV Dit wordt volgende week ook een KV 21:30 Avondpapje Mischien heb je er wat aan.. Gr Zil
@Deepfreeze, we oefenen al wel met bekertjes maar hij bijt er vooral op, alles wat hij wel in zijn mondje krijgt laat hij er weer uitlopen mamavanv en zil ook bedankt voor jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan! Zijn bij jullie beide de nachtvoeding zo weggebleven doordat je een flesje kunstvoeding gaf?? of moest je er toch vaak uit omdat ze honger hadden maar heb je vanaf toen niks meer gegeven? Want dan ga ik dat als eerste proberen haha De BV rond 10:00 en 15:00 vervangen door alleen fruit en water is een idee, maar water drinken lukt hier nog niet, uit een flesje wil hij bij mij zowiezo niet drinken (dan moet hij wel hele erge honger hebben), een beker is nog een beetje lastig dus zijn we nog aan het oefenen, maar ben dan zo bang dat ie te weinig binnen krijgt. Boterham krijgt hij hier dus nog niks van binnen, hij sabbelt wel eens op een korstje, maar vind het niet zo interresant, hoe geven jullie brood? Maken jullie daar hele kleine stukjes van en stop je dat dan in zijn mondje of ..... O ja wat betreft een papflesje s'avonds, de enige fles waar hij nu uit drinkt is die Tommie Tippiefles, moet je daar dan het gat van groter maken, of is een grotere maat speen genoeg, hij drinkt nu nog steeds uit 1 omdat hij zo snel drinkt (als ie drinkt haha )
Hoi, Nee ik heb juist door dat de laate fles meer verzadiging geeft juist snacht's niet meer gevoed. Hij kwam wel maar dan de speen er in en niks geven. Het was meer een gewoonte voor hem, dat idee had ik teminste. Ook even troosten en knuffelen natuurlijk maar deze week ( 3dagen) komt ie niet meer. Laatste fles is dan rond 22:00. En je BV loopt dan ook een stuk terug,bij mij dan in elk geval, je heb wel even gespannen borsten maar ik zong dat dan zo lang mogelijk uit en dan pas kolven of aanleggen en goed op de hardeplekken letten. Brood krijgt ie hier met korst en boter, en dan wat drinken er bij. Hij sabbelt er op los en dan doe ik soms gewoon wat stukjes in z'n mond er bij dat ie wat meer krijgt. Hij zit op een halve boterham ongeveer. Ik geef hem drinken uit een tuitbeker en anders als ie dat niet wilt dan kun je het misschien met een lepeltje proberen? En ik heb de avent fles met 3 standen speen dus daar kan ik je niet mee helpen Gr Zil