Hoi hoi, Mijn bevalling is pas over een paar maanden.Toch denk ik er natuurlijk al over na. Ik krijg een geplande keizersnede.Ik heb al 2 kindjes,deze zijn beide geboren via de natuurlijke weg. Na dochter (oudste) kon ik redelijk snel borstvoeding geven,ze lag wel op de couveuse afdeling omdat ze ruim 8 pond woog en haar suikers in de gaten gehouden moesten worden.Ze heeft 8 maanden borstvoeding gehad. Bij onze zoon liep het anders.Hij moest na de bevalling snel naar de couveuse afdeling (hij was erg zwaar en had snel voeding nodig).Ik lag ondertussen op de OK,voor het herstellen van de schade zeg maar. Met zoon en mij ging het niet best,hij mocht niet uit de couveuse en kreeg daardoor voeding via een sonde (eerst kunstvoeding,daarna al snel afgekolfde voeding). Na 5 dagen dronk hij voor de eerste keer live bij mij,prachtig was dat.Hij knapte daar ook enorm van op,hij heeft 2,5 jaar borstvoeding gekregen. Nu zwanger van de derde en ik ga weer voor de borstvoeding natuurlijk.Wel zijn er een hoop vragen. Hoelang na de keizersnede kan je zelf voeden (ik wil graag een ruggenprik)? Ik hoorde dat ik na de keizersnede eerst naar de uitslaapkamer moet en daarna pas naar mijn kindje kan (ligt dan op de couveuse afdeling). Is dat altijd zo? En hoe lang ben je dan meestal op de uitslaapkamer? Zijn er dingen die je kan doen om de borstvoeding na keizersnede te bevorderen? Het is allemaal anders natuurlijk,ik wil niets liever dan m`n kindje zo snel mogelijk aan leggen en zelf voeden. Hoop ervaringen van jullie te horen! Hoe lang is die tijd ongeveer?
Hey trostemam! Wat goed dat je je al verdiept in het één en ander! Zelf ben ik ook bevallen via een keizersnede, totaal oververwachts en ik had me er dus niet op voorbereid. Ik zelf ben savonds bevallen en in mijn geval was de uitslaapkamer toen al dicht. Afhankelijk van mijn gesteldheid (en die van het kindje) ging ik of naar de IC of naar mijn eigen kraamsuite weer. Gelukkig waren de gesteldheid van mij en mijn zoon super goed, dus ik had ons kindje op de operatietafel al bij me en hij is neit meer bij me weggegaan tot op de kraamsuite. Op de kraamsuite aangekomen werd onze zoon gelijk op mijn buik gelegd en ging hij zelf al op zoek naar de borst! Daar heeft hij een hele poos gelegen. De borstvoeding kwam natuurlijk wel wat later op gang na een keizersnee, dus ik ben in het ziekenhuis gelijk begonnen met kolven en dat heeft aardig gewerkt voor mijn productie. Dat zal ik je dus wel aanraden... je bent er immers toch, dus kun je gelijk gebruik maken van hun kolfapparatuur Hoop dat je wat aan mijn verhaalt helpt!
Dankjewel Iekjee, Het is m`n derde kindje maar toch is het allemaal anders.Ik ben iig blij dat ik wel nu al weet dat ik de keizersnede krijg. Lijkt me voor jou wel erg onverwachts allemaal.Dat kolven is zeker een goed plan,dat heb ik bij zoon ook gedaan (hij dronk na 5 dagen voor de eerste keer een heel klein beetje live). Ik hoop gewoon zo dat het lukt om m`n kindje snel zelf aan te leggen!
Ik had een geplande ks in een bv-pro ziekenhuis. Soms mag het kindje al aangelegd worden in de ok had ik vooraf gehoord, maar daar niet, ivm de lage temperatuur in de ok en de focus die op het hechten van de moeder moet liggen - ook niet onbelangrijk. Ik was daarover vooraf teleurgesteld, want ik wilde haar zsm aanleggen, maar tijdens de operatie vond ik het wel prima, ik wilde daar alleen maar zsm weg en had absoluut geen "ruimte" voor het schatje . Zij ging naar de kraamafdeling - hoezo weet je nu al dat je kindje in een couveuse moet? In mijn geval ging ze wel in een couveuse over de gang naar de kraamafdeling, maar daar mocht ze eruit en lekker buidelen met papa (op zijn blote borst! Leek me het beste alternatief voor een mamaborst, en papa zelf EN de verpleging vonden het geweldig ). Zodra ik in de uitslaapkamer lag, kwamen ze bij mij, papa en schatje! En ze werd direct aangelegd. Ik moest daar dan blijven tot mijn bloeddruk stabiel was en nog eea geloof ik, en dat duurde ongeveer 1,5 uur. Te lang dus om tot daarna te wachten met aanleggen, volgens de bv protocollen! Ik zou er dus zeker om vragen dat je kindje in de uitslaapkamer al bij je mag komen - mits natuurlijk alles normaal verloopt. En als ze dat niet faciliteren, serieus een ander zh overwegen. Want het kan nl prima, jij bent er toe in staat (je hoeft alleen maar te liggen, haha, ze leggen het kindje dan goed neer en kijken mee naar het aanhappen) en uitstel is mi nergens goed voor. Ons meisje was bij papa al flink aan het happen en heeft 20 min op zijn bovenarm gesabbeld, dus kan je nagaan wat rottig als ze dan nog 1,5 uur extra moet wachten. Bovendien loop je dan alleen maar meer risico dat ze vinden dat je kindje ineens gevoed moet worden met kv of suikerwater Dat is ook iets om vooraf duidelijk te bespreken, zonder medische noodzaak - en dus op aangeven van een ka, niet van de verpleging - geen kunstvoeding of suikerwater, en al helemaal niet uit een flesje. En wat kun je nog meer doen om het goed te laten verlopen: - de hele dag allebei lekker bloot samen onder de deken liggen en veel aanleggen Heb daar super van genoten die eerste dag! Vraag dus ook vooraf dat ze je kindje niet aankleden op de kraamafdeling, maar alleen lekker warm in doeken pakken. - uiteraard ook 's nachts direct aanleggen bij hongersignalen, en niet schromen de verpleging te bellen om je daarbij te helpen. Dat kun je nl echt nog niet zelf. - Je kindje dus ook niet voor een aantal uren in een ander kamertje laten slapen, tenzij je natuurlijk zelf echt zo stuk zit dat je een aantal uren MOET slapen. - Niet te paniekerig zijn over wat gewichtsverlies in de eerste dagen, met een ks kunnen kindjes schijnbaar extra vocht vasthouden door jouw infuus vooraf, dat ze dan ook weer snel verliezen. Daardoor lijken ze meer af te vallen. Als de verpleging vindt dat je moet gaan bijvoeden, vraag het oordeel van een ka. Die is toch dagelijks op de afdeling, en in mijn ervaring kijken die er wat "nuchterder" naar. - Als je kindje bijgevoed moet worden, dan in principe met door jou afgekolfde melk. En nooit met een flesje, maar met cupfeeding of vingervoeden met een spuitje. Dat is het wel, qua tips geloof ik. Handig om hoe jij het wilt op te schrijven in een bevallingsplan en vooraf door te nemen en bij de hand te hebben. Bij mij ging het soepel, hoewel ze wel ook bijna 10% was afgevallen. Maar toen ze gingen wegen - voor het eerst op dag 3 of 4 pas weer!) was ze alweer op weg omhoog. Ik had op dag 2 al stuwing. Ik heb overigens helemaal niet gekolfd, en ik zie ook niet in waarom dat nodig zou zijn. Maar je hoort wel vaak dat het "moest", geen idee waarom het niet in de meeste gevallen gewoon vanzelf goed op gang zou komen... Misschien alleen als het kindje niet zo goed uit zichzelf zou kunnen drinken, dat hoor je natuurlijk wel. Ik heb zelf een enorm vertrouwen in de natuurlijke werking van bv, als je het zo min mogelijk verstoort. Dat wil niet zeggen dat er niets mis kan gaan natuurlijk, en het kan natuurlijk toch gebeuren dat je kindje echt iets meer nodig heeft dan jij kan bieden. Ik ben geen arts dus zou nooit vooraf zeggen dat het nooit mag . Maar let op dat je in zo'n geval het oordeel van een arts vraagt, er schijnen best wel nog "ouderwetse" verpleegkundigen rond te lopen die er een handje van hebben te vinden dat er voor de zekerheid maar wat extra's bij moet ofzo, en na de bevalling en met veel pijn zijn de meesten niet zo assertief meer en snel onzeker of ongerust Veel succes! Hoop dat het allemaal fijn verloopt!
Babel44,jij ook bedankt voor je reactie. Even wat dingetjes waarom de baby naar de couveuseafdeling moet. Ik heb diabetes en hoge bloeddruk,heb voor beide medicijnen en daarvoor is het erg belangrijk dat baby goed onder controle gehouden gaat worden en door de diabetes zal de baby zo snel mogelijk voeding nodig hebben. Zeker weet je het natuurlijk nooit..ik spuit nu sinds een paar weken insuline om te zorgen dat de baby niet zo groot gaat worden.Zoon was nl veel te groot en heeft daardoor (mede door heftige geboorte) kritiek gelegen op de nicu. Dus hoe dat precies zal gaan weten we niet,wel dat deze baby waarschijnlijk weer geen kleine zal zijn en het eventjes lastig zal worden om zijn/haar suikerwaardes stabiel te krijgen. Hoe het ook gaat,papa gaat natuurlijk met de baby mee.En ik vind het een heel goed plan om afspraken te maken over hoe dan verder.Las op dit forum ook over een geboorteplan,lijkt me erg nuttig..zeker om dat al vooraf met de gyn te bespreken. Ik ga ook navragen of de baby op de uitslaapkamer al bij me mag komen.Ons ziekenhuis (Helmond) zegt nl erg pro borstvoeding te zijn.Nou,dan vind ik dit idd een hele goede mogelijkheid. Ben het overigens helemaal met je eens en heb er alle vertrouwen in dat het wel goed gaat komen met de borstvoeding. Ik ga het iig wel goed bespreekbaar maken allemaal,ik wil nl niets liever dan zoveel mogelijk bij m`n baby zijn en zelf voeden.
Ik ben nu bijna 2 weken geleden bevallen via een ks in een ziekenhuis met een borstvoedingscertificaat. Op zich hadden we wel een redelijk worst-case scenario voor BV. Mijn zoontje heeft namelijk bij het voor de eerste keer ademhalen een dikke teug vruchtwater ingeademd en moest direct naar de neonatologie. Ik heb hem dus niet eens op de OK bij me gehad en heb dus het eerste huid-op-huid contact gemist. Ook heeft hij op de neon een flesje met KV gehad. Ik heb hem pas na 5 uur voor het eerst aangelegd. En hij drinkt nu als een dolle. Ik denk dat het helpt dat ik bij mijn eerste BV gekolfd heb dus mij lijf wist al wel wat het moest doen, net als bij jou. En mijn zoontje heeft een goede zuigreflex en aanhap techniek, dat maakt het ook makkelijk. Belangrijk is om aan te geven dat je hem bij je wilt hebben na de KS. Standaard wordt de baby door een kinderarts onderzocht, en als hij/zij naar de neon moet gaat hij direct, tenzij je aangeeft dat je hem eerst bij je wilt hebben. Dit natuurlijk mits er geen gevaar is voor de baby, ik had geen keuze. Een baby mag niet mee op de uitslaapkamer, zelfs als het een pro-BV ziekenhuis is met een borstvoedingscertificaat. Wel kun je aangeven dat je direct nadat je van de verkoever afkomt je naar de neon wilt. Ik denk niet, als ze de suikerwaardes moeten stabiliseren, je hem in de kraamsuite mag hebben, dan zullen ze hem op de neon willen houden. Je kunt echter wel aangeven dat je wilt dat ze bellen zodra je kindje honger heeft, dan brengen ze je vanaf de kraamafdeling. Ik ben ook 3 keer met bed en al naar de neon gereden, en toen kreeg ik hem 's avonds bij me
Oh, en aanvullend: bespreken met je gyn is goed. Echter, de gyn is er voor de kraamvrouw en de KA op de neon voor de baby. In mijn ziekenhuis hebben ze voorlichtingsavonden waar je ook een rondleiding krijgt over de kraamafdeling en de neon. Misschien is het een idee naar zo'n avond te gaan. Of nog beter, maak een afspraak op de neon om te kijken hoe dat in elkaar zit, en wat de mogelijkheden zijn qua BV. Als een ziekenhuis een borstvoedingscertificaat heeft moet de neon daar ook bij aangesloten zijn, bespreek de protocollen en jouw wensen met hen (en de KA als je die te spreken krijgt)
Beide kinderen heb ik tijdens de ks niet gelijk bij me gehad. Dat kon en mocht echt niet. De oudste heb ik 2 uur later voor het eerst bij me gehad( en gezien ben onder al gehele narcose bevallen na dat de rugprik verkeerd uitviel en ik dacht te stikken met een paniek aanval er over heen dus hem heb ik nooit geboren zien worden) en hij kreeg meteen de borst. Jaja ik gaf ook bv ( drie hele weken) Dus bij hem ging het gelijk goed. En ik had al melk het stroomde er uit had geen stuwing nodig bij wijzen van spreken Ben gestopt omdat me moeder zij omdat hij zo vaak kwam van misschien heb je geen bv meer en voeding er in en ik geloofde dat toen Dochter ook ks. Die moest meteen naar de couveuse afdeling. Omdat ik ook suiker heb en had. Ze moest zo veel uur achter elkaar geprikt worden voor haar suiker. Ze heeft daar dus hypoallergeen gekregen. Omdat ik ook niet gelijk bij haar kon zijn. Ben midden in de nacht bevallen. En ik wilde haar eigenlijk wel aanleggen die nacht maar de verpleger had het te druk. Met de andere kinderen. Dus het kon niet en ik durfde het niet te vragen. Een dag later heb ik het geprobeerd maar ze wilde niet. Heb twee weken afgekolft en toen ben ik gestopt. Maar heb het met beide geprobeerd. Met beide kwam de bv snel en prima op gang met zoon had ik dus voor de bevalling al bv. Helaas ben ik een ongeduldig typje dus ik heb het nooit verder door gezegd bv.
Ben zo blij dat ik topic heb gestart.Ik heb een beetje gehoord hoe het in ons ziekenhuis gaat (keizersnede,baby gaat naar couveuse met papa,ik ga naar de uitslaapkamer,daarna pas naar de kraamafdeling en daarna kan ik naar de couveuse). Dit is niet wat me aanspreekt...ga het iig zeker uitgebreid bespreken. Zoon is na zijn geboorte overgeplaatst naar de Nicu in een ander ziekenhuis.Ik heb daar net op hun site zitten lezen en kwam oa dit tegen: 5.2 Huid-op-huid-contact na de keizersnede Na de operatie blijft uw kind samen met uw partner bij u op de operatiekamer en erna op de uitslaapkamer. Dit doen we om de moeder-kind band te bevorderen. De borstvoeding komt ook beter op gang als er meer huid-op-huid-contact is tussen moeder en kind. 5.3 Wie mag aanwezig zijn? Wat mag wel en niet? Bij een ruggenprik mag uw partner bij de keizersnede aanwezig zijn. Bij algehele narcose kan uw partner niet aanwezig zijn. Verblijf partner op operatiekamer/uitslaapkamer Het is de gewoonte dat uw partner de operatiekamer pas binnenkomt als alle voorbereidingen voor de operatie zijn getroffen en de operatie begint. Het is niet de bedoeling dat uw partner op de operatiekamer en uitslaapkamer gaat rondlopen. Dit om de privacy van de andere patiënten te waarborgen. In uitzonderlijke situaties kan het nodig zijn dat uw partner met uw kind naar een andere ruimte gaat. De verpleegkundige zal u daarin dan begeleiden. -------------------------------- Ik ga er iig goed achteraan en ga goed overwegen waar ik wil bevallen.
Weetje je hebt zelf al twee kinderen gehad toch. Je kunt nu je wensen ken baar maken maar de praktijk loopt altijd anders tijdens een bevalling. Na 2ks in verschillende tijden een van 2000 en een van 2010. Heb belangrijkste is en was toen en nu voor mij als mijn kind de mediche verzorging nodig heb. Ik kom daarna wel. Bijvoorbeeld kunstvoeding geven als mijn kind dat op dat moment nodig heeft in plaats van bv wat nog niet aanwezig is dan gaat het kind voor. Maar ik ben geen pro bv typje. Mijn dochter had meteen iets nodig ze moesten haar suiker waarders weten dus ze moest iets van voeding al was het maar suiker water.
Ik snap je wel,tuurlijk gaat de baby voor.Ik denk alleen dat er vaak genoeg andere opties zijn,terwijl het ziekenhuis waar je dan ligt daar dan niet aan mee wil werken. Ik ben wel pro bv,naast het feit dat ik het gewoon de beste keuze vind heb ik 2 kindjes waarvan 1 met astma en 1 die jarenlang voedselallergie heeft gehad en niet eens kunstvoeding kon verdragen.Ook dat heeft er natuurlijk mee te maken dat ik m`n kindje het liefste zo snel mogelijk zelf wil voeden,zodat hij/zij geen kunstvoeding nodig heeft (wat wel te verwachten is ivm mijn diabetes).
Huh? Waar was ik dan met mijn baby? Precies daar! In de uitslaapkamer van het zh met certificaat... Dit klopt niet hoor.
Dat heen en weer rijden moeten ze wel echt faciliteren idd, heb ik ook gezien om me heen! Maar of dat haalbaar is voor veel en vaak aanleggen zoas je dat doet op e eerste dagen vraag ik me af Bespreken wat er gebeurt IN de ok is natuurlijk wel met de gyn. De andere dingen hebben wij met de verpleging besproken, zowel op de kraamafdeling als bij een gesprek vooraf.
Ik heb in 2 ziekenhuizen gelegen en daar mocht het niet, en ook nog in eentje gewerkt waar het niet mocht. Wel fijn om te horen dat een aantal ziekenhuizen het wel toestaan. Alhoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat ik het waarschijnlijk niet zo fijn had gevonden toen ik op de verkoever lag na mijn spoed ks en HELLP syndroom (echt zo ziek als een hond) en er een pasgeboren baby bij iemand anders had gelegen.....verkoevers zijn altijd zo rustig zodat je rustig bij kunt komen uit de narcose en pijnmedicatie.
Het is dus echt wisselend per ziekenhuis.Daarom ga ik het eea goed vergelijken zodat ik weet hoe of wat. Overigens het ziekenhuis hier (Helmond) heeft ook het bv certificaat en daar mag de baby niet op de ok of uitslaapkamer komen. Ik vind het maar vreemd,al snap ik goed wat jij bedoeld Juul.Maar daar zouden ze toch rekening mee kunnen houden?
Het kan best vervelend zijn voor een ander, maar in dit geval lijkt het mij wel voldoende belangrijk voor de baby om dat toch voor te laten gaan, eigenlijk. Het is allemaal al zo onnatuurlijk als de pest voor het kind, en dan ook nog twee uur moeten wachten op de mama Overigens snap ik dan ook echt niet hoe ze aan zo'n certificaat komen, want aanleggen binnen het uur haal je dan dus nooit (bij een ks). Vind het echt wel slecht eigenlijk.
Heb je helemaal gelijk in Babel,dat het raak is dat ze dan aan zo`n certificaat komen.. Ik heb komende week een paar afspraken in het ziekenhuis en ga dit allemaal bespreken.Ga ook eens kijken hoe dat zit met dat certificaat,het is toch raar.. Genoeg om over na te denken iig
@ Trotsemams Hier ook bevallen met een geplande ks en na 2 uur aangelegd. Maud heeft eerst ivm erge honger 10 cc met vingervoeding gehad, ik verbleef 2 uur op verkoever ivm drukte op de verkoever. Maud Drinkt nu super aan de borst vanaf het begin....
Ik heb een spoedkeizersnede gehad na een 'mislukte' gewone bevalling van een week (PE). Binnen 30 minuten dronk hij uit mijn borst; heel bijzonder! Des te mee omdat hij daarna een week niet aan de borst wou drinken. Dag 5 had ik pas 'echte' melk, maar dat was niet de reden dat zoontje niet dronk; hij was moe, verzwakt en had pijn in zijn nekje (kiss). Ik lag op de kraamsuite en heb geen uitslaapkamr gezien. Wat valt er trouwens uit te slapen als je een ruggenprik hebt gehad?
Je hele systeem moet weer stabiel worden voor je naar een gewone afdeling mag, daarom lig je daar. Bloeddruk ieg, en je wordt gevolgd of de ruggeprik goed uitwerkt en krijgt dan gelijk de eerste morfine, verder weet ik het ook niet precies.