Ik heb al een paar keer gehad dat ik, vooral in winkels, maar ook tijdens mijn werk, het heel warm krijg en ik sneller ga ademen en mijn hart op hol slaat. Het is een combinatie van een opvlieger en een angstaanval. Kent iemand dit gevoel en wat kan ik er aan doen? Behalve als een idioot in een volle winkel mijn jas uitgooien en staan puffen en blazen!
Ik herken het een klein beetje, van de vorige zwangerschap en tijdens deze. Ik heb al een historie met angstaanvallen (bij mij uit zich dat in hartkloppingen, brok in de keel, snel ademen etc) en er werd mij ooit al verteld dat ik er tijdens sterke hormonale wisselingen meer last van kon krijgen. Destijds werd de menopauze genoemd, maar geen zwangerschap en hier heb ik zelf ook niet aan gedacht... Maar tijdens de eerste zwangerschap kreeg ik dus al vrij snel de eerste klachten. Ik schrok me rot en dacht dat ik niet blij was met deze zwangerschap (en dat is gezien onze historie erg raar). Maar toen ik de symptomen wat beter in de gaten ging houden, bleken het angstaanvallen te zijn die werden veroorzaakt door de hormonenbom.. Jouw 'symptomen' klinken een beetje zoals ik ze heb, dus misschien dat het een vergelijkend iets is.. (Ik ben natuurlijk geen dokter..) Tips: Herkenning geeft al heel veel rust. Weten dat je niet gek bent of wordt. Daarbij probeer ik op zo'n moment te letten op m'n ademhaling, diep ademhalen door je onderbuik. En probeer het te relativeren door te denken: Ik heb nu een 'opvlieger/angstaanval/oid' en het kan geen kwaad. Het klote-gevoel (alsof er iets heel ergs gebeurd is) blijft, maar dat houdt maar eventjes aan. Mocht het nou alleen maar erger worden, neem dan contact op met de huisarts. Zij kunnen je doorsturen naar iemand met wie je hierover kan praten. Bij mij was het de eerste zwangerschap erger (omdat ik eerst niet wist wat er aan de hand was), nu kan ik het beter relativeren en gaat het een stuk beter. Veel succes en als je iets wil weten mag je me altijd pb-en.