Ouderschapsverlof bij 38-urige werkweek?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Juudje1975, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juudje1975

Juudje1975 Actief lid

18 dec 2006
    259
    0
    0
    Secretaresse
    Utrecht
    Dag dames,

Ik heb een vraagje over ouderschapsverlof. Mijn man neemt per 1 april ouderschapsverlof op, 1 dag per week. Hij heeft een 38-urige werkweek, maar werkt 40 uur in de week. Daardoor bouwt hij 2 uur per week ADV op. Nu heeft hij van zijn werkgever een bevestiging ontvangen dat hij 6 uur per week ouderschapsverlof neemt en de opbouw van ADV dagen komt te vervallen. Klopt dit wel? Hij werkt toch gewoon 8 uur op een dag? Kunnen ze zomaar bepalen dat die 2 uur ADV per week komen te vervallen? Het maakt natuurlijk voor de ouderschapsverlofkorting wel uit; 6 uur x € 4,18 of 8 uur x € 4,18. Dat scheelt toch zo'n € 35,- per maand.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Of weet iemand of dit klopt?

2. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Voor hoeveel uur heeft hij een contract? Dat is waar vanuit gegaan wordt...

3. Juudje1975

Juudje1975 Actief lid

18 dec 2006
    259
    0
    0
    Secretaresse
    Utrecht
    Hij heeft een contract voor 38 uur, maar werkt dus in werkelijkheid 40 uur. Nu zegt zijn werkgever dat hij 6 uur per week ouderschapsverlof opneemt en nog 32 uur werkt. ADV-opbouw is ie dan kwijt.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het klopt wel hoor, hij werkt die 2 uur per week "extra" zodat hij eens per maand een dag "extra" vrij kan hebben. Die twee uur krijgt hij dan ook niet uitbetaald in geld, maar in een vrije dag!

Ik heb officieel een 36-urige werk, maar werkte er altijd de ene week 40 en de andere week 32. (dus 1 dag ADV)
    Toen ik OV op ging nemen is er op papier gezet dat ik 4 OV per week opnam.... dus naar 32 uur ging. Ook bij mij verviel de opbouw van ATV.

Dus ja de werkgever heeft gelijk wanneer hij zegt dat je man 6 uur OV opneemt en dat de ADV opbouw vervalt.

5. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ze gaan uit van je contracturen. Die andere 2 uur is buiten het contract om, dat is een aardigheidje van zijn werkgever, dat hij werkt voor vrije tijd gaat buiten zijn contract om. Hij krijgt denk ik in geld ook maar voor 38 uur uitbetaald?

Zie het zo; hij hoeft nu maar 6 uur verlof op te nemen, in plaats van 8. Hij gaat er dus ook minder in salaris op achteruit (en daarom krijg jij dus minder terug van de Belastingdienst). OOk heeft hij nu een dag in de week 'vrij' dus hoeft hij minder verlof op te nemen als hij eens een week vakantie wil.

6. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het hoeft volgens mij niet perse zo te gaan. Mijn man heeft precies hetzelfde (38 uur contract, 40 uur werken). Hij neemt per week 8 uur OV op en heeft daarnaast gewoon nog het extra verlof.

Die twee uur extra zijn trouwens niet gewoon een extraatje, maar worden gewoon verwacht van alle medewerkers bij zijn bedrijf. Iedereen heeft dus standaard die extra vrije dagen.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee het hoeft niet persé dat de ADV opbouw vervalt, maar het wordt wel lastiger om dan die "extra" uren op te nemen, omdat je al sowieso een dag in de week thuis bent.

En idd ADV geldt altijd voor een heel bedrijf en niet als "privilege" voor een paar personen.

8. Juudje1975

Juudje1975 Actief lid

18 dec 2006
    259
    0
    0
    Secretaresse
    Utrecht
    Hmm misschien toch eens navragen of je daar geen keuze in hebt; met of zonder behoud van ADV dagen. Ik denk niet dat er een keuze is, want het is bij m'n man op het werk al zo moeilijk om eens een dag vrij te krijgen. Hij heeft nog 500(!) uur aan ADV en vakantiedagen staan. Terwijl hij door die 38-urige werkweek eigenlijk recht heeft op 1x per maand een vrije dag.

Deel Deze Pagina