Beste, Momenteel heb ik twee banen. Een vast contract voor 36 uur in de week en een baan als oproepkracht met 0 uren contract. ivm bekkeninstabiliteit ben ik bij mijn vaste baan voor 25% ziek gemeld, omdat ik niet de hele dag kan zitten. De oproepbaan kan ik thuis doen en eventueel zelfs vanuit bed. Kan ik dit nog wel blijven doen? Daarnaast krijg ik voor mijn vaste baan straks tijdens mijn verlofperiode een WAZO uitkering. Ik wil eigenlijk de eerste en laatset weken van mijn verlof gewoon wel mijn oproepwerk een klein aantal uur in de week doen. Mag dit? alvast bedankt voor het beantwoorden. groeten, Olivia
Beste Olivia, Ziek bij één werkgever, werken bij de ander Ook als je (gedeeltelijk) ziek bent voor je vaste baan kun je (als je gezondheid dit toelaat) je werkzaamheden in je oproepbaan blijven doen. Het is wel verstandig om dit bij je vaste werkgever aan te geven. Hij is namelijk verantwoordelijk voor je re-integratie bij ziekte, en het feit dat je andere werkzaamheden doet, kan hierbij van belang zijn. Werken tijdens de WAZO Op zich mag je (gedeeltelijk) werken tijdens je zwangerschapsverlof. Dit heeft ook geen invloed op de hoogte van het verlof, want dit loon wordt niet gekort op de WAZO. Je totale inkomen in deze periode is dus hoger als je nog wel werkt. Wel is het zo dat je in de 4 weken voor je bevalling tot de 6 weken na de bevalling (deze periode ligt in het verlof), van de Arbeidstijdenwet niet mag werken. Je werkgever is dan namelijk niet verzekerd als er iets met jou of je kindje gebeurt tijdens het werk. Oproepkracht en WAZO Overigens heb je ook op basis van het oproepcontract recht op 16 weken WAZO-uitkering. Deze moet je wel zelf aanvragen via UWV Telefoon (0900 - 9294). Actuele informatie vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare