Over 2 weken hebben mijn man en ik een afspraak in het ziekenhuis, afdeling gynacologie. We zijn door de huisarts doorgestuurd omdat mijn cycli onregelmatig zijn, gemiddeld 40 dagen duren en omdat mijn zus PCOS heeft. Natuurlijk allemaal i.v.m. onze kinderwens! Wat kunnen we bij dit eerste gesprek verwachten?? Ik heb al (als voorbereiding op) bloed laten prikken om te kijken of ik antistoffen tegen chlamydia heb.
Niemand...? Ik zou het erg fijn vinden als iemand iets kan vertellen... Ik vind het namelijk best spannend om naar de gynacoloog te gaan!
Wij zitten nu ongeveer 3 maanden in hetzelfde schuitje. Het 1e gesprek was meer een kennismaking en uitleg over wat er allemaal gaat gebeuren en over de onderzoeken en vooral veel vragen beantwoorden. Ook werd er bij mij dmv echo gekeken hoe ver de ontwikkeling van een eiblaasje was en dat werd die cyclus ook goed bijgehouden. Ik moest om de 3 dagen op controlen om te kijken hoe de ontwikkeling verliep en vaak bloedprikken om alle hormonen te testen tijdens de eisprong, voor en na de eisprong en na de ongi. Bij mijn vriend werd gevoeld of alles goed zat (zaadleiders en de ballen), bij hem werd verder niks gedaan. Hij moest daarna een afspraak maken bij de uroloog om alles nog een keer na te laten kijken.
Idd kennismaking. echo bloedprikken daarna werd er bij mij een vervolg afspraak gemaakt en kon ik aan de provera en clomid. Bij de 1e werd ik tussendoor niet in de gaten gehouden. Bij de 2e kreeg ik ook om de 3 dagen een echo om te kijken hoe het eitje groeide.
Bij ons was het een eerste kennismaking met veel vragen, er werd bloed geprikt en ze hebben een uitstrijkje genomen, mijn schatje kreeg ook de 1e afspraak voor inleveren van een staaltje en ik kreeg de opdracht om een vieze collecte te doen en in te leveren. 1 van de eerste afspraken (maar niet de eerste) was ook met een psycholoog om te zien of ze wel willen helpen als ze lichamelijk iets vinden dat niet ok is. Het voelen of alles in orde is, hebben ze bij mijn schatje pas later gedaan omdat de 2 staaltjes die hij ingeleverd had, van sterk verschillende kwaliteit waren (maar allebei nog goed genoeg om papa te kunnen worden) en aan zijn spatader hebben we dan ook niks laten doen. Ik moest op dieet en zou dan rond kerstmis een vervolgafspraak mogen maken voor een kijkoperatie, maar tegen dat het rond kerst was, had zoonlief zich aangekondigd. Voor ons 2e wonder hopen we dus ook zonder MMM zwanger te raken, en gezien het leeftijdsverschil tussen beiden dat nu al groot gaat zijn, denk ik niet dat we na een jaar proberen nog de MMM in zullen gaan.
Dames, bedankt voor jullie reactie! @ laney: om welke reden zijn jullie naar het ziekenhuis doorgestuurd? Dus je kreeg diezelfde afspraak meteen een echo en daarna om de 3 dagen om je eisprong in de gaten te houden? Waar zat jij op dat moment in je cyclus? Ik zit namelijk vandaag op dag 47... En hoe gaat het nu met jullie? @ runner: hebben ze bij jou PCOS vastgesteld? En hebben ze je partner ook onderzocht? Hoe gaat het nu met jullie? @ Silinde: om welke reden zijn jullie naar het ziekenhuis doorgestuurd? Mag ik vragen waarvoor ze een uitstrijkje hebben genomen? En wat is een vieze collecte...? Ik ben nog steeds erg benieuwd, nu de afspraak steeds dichterbij komt...
Wij waren al een aantal jaren zonder succes aan het proberen en hebben van de ha toen een doorverwijzing gekregen. De vieze collecte is een soort thermosfles waarin je gedurende een hele dag al je plas in doet, iets voor hormoononderzoek o.d.