Laatste salarisstrook meenemen op sollicitatie?

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb morgen een sollicitatiegesprek en mij is verzocht mijn laatste salarisstrook mee te nemen. Waarschijnlijk willen ze gewoon zien wat ik nu verdien en daar wel boven zitten, maar niet te veel. Ik word nu echter onderbetaald en ben wat terughoudend om mijn loonstrookje mee te nemen...

Nu vroeg ik me af of jullie dit ook wel mee hebben gemaakt? Zo ja, op wat voor functie solliciteerde je toen?

2. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    adm. en ja, maar heb het niet gedaan. 'vergeten' en toch aangenomen ;)

3. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    :$

Zou ik niet doen eerlijk gezegd..hebben ze toch niks mee te maken? Vragen wel idd vaak om n salarisindicatie maar die kun je dan gerust hoger zetten als je nu onderbetaald wordt.

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ja ik heb dat eigenlijk overal moeten doen, ik heb ook standaard een salaris strook bij ook al vragen ze er niet om... (als ze er niet om vragen dan laat ik het natuurlijk ook niet zien )
    Ik neem aan dat ze zelf wel weten wat onderbetaald is of niet, en als ze vinden dat je te weinig verdiend zullen ze dat misschien toch ook wel eerlijk zeggen? Ik neem aan dat er iets is van een cao of schaal waarin je standaard geplaatst wordt bij een bepaalde functie?

Ik werk b.v als verzorgende IG en dan zit je in schaal 35 dan kan je ieder jaar (of in mijn geval nu bij een nieuwe baan) omhoog in tredes!
    Ik heb afgelopen week ook mijn arbeidsvoorwaarden gesprek gehad ze zijn toen een trede hoger gaan zitten dan dat ik nu zit en ik vond dat prima omdat ik weet dat ik al erg hoog in de schaal zit! (er zijn 10 schalen en ik kom nu al in 8 )
    Maar mocht je het te weinig vinden dan kan je misschien altijd onderhandelen?

5. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    vroegen ze mij ook... en mijn partner ook

ik neem dus geen salarisstrook mee, want je verzwakt je onderhandelingspositie. Daarnaast gaat het hun nix aan wat voor uitkeringen je nog meer hebt gekregen die bij jouw sec. arbeidsvoorwaarden horen.

dat hebben we ze ook meegedeeld..en beide zijn we aangenomen.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    nog nooit om gevraagd en ik zou 'm ook nooit hebben meegenomen. Ik zie salaris als onderhandelingen en geef aan wat mijn wensen zijn, en daar kunnen we dan over praten. Maar een salaris strook meenemen, nee. Ik vind het niet echt hun zaak wat jij bij je vorige baan verdiende ...

Overigens heb ik altijd gesolliciteerd op kantoorbanen ...

7. celia82

celia82 Fanatiek lid

14 apr 2009
    2.077
    0
    36
    hoor het nou voor het eerst;)

8. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ook nooit meegenomen hoor.
    Wel dat ze een indicatie wilden van wat ik eerder verdiende,
    maar hoefde geen loonstrook te laten zien.

9. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Hmm als ze dit willen weten kunnen ze er toch gewoon naar vragen? Waarom moet je het dan schriftelijk 'bewijzen'?

Als ze dat als eis zouden stellen zou ik er al niet willen werken (indien ze niet akkoord gaan met het feit dat ik hem niet mee neem) want ik wil niet ergens werken waar ze mij niet op mijn woord geloven.

10. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Nog nooit van gehoord. Ik zou het in ieder geval niet meenemen, Ze vragen een salaris indicatie en dan (ik dan) zeg je altijd wat meer dan dat je nu verdient :D

11. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb ook net een nieuwe baan en mij vroegen ze er in de 1e instantie niet naar.
    Toen vroegen ze wat ik hiervoor verdiende, ik een bedrag genoemd wat wat hoger lag dan het in werkelijk had was. Daarna vroegen ze of ik mijn salarisstrook mee wilde nemen naar het volgende gesprek. Ik helemaal in zak en as, had immers een aantal 10tjes erbij verzonnen :)
    Ik heb hem toch meegenomen en gezegd dat ik me vergist had, hihi, ben toch aangenomen , maar voelde me wel een beetje lullig eigenlijk..:D

12. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb daar ook nog nooit van gehoord... (zit in het onderwijs)

Maar ik kreeg toch direct 4 treden hoger aangeboden dan ik had durven hopen :D

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bedankt voor jullie antwoorden. Dat het mijn onderhandelingspositie ondermijnt is inderdaad de hoofdreden dat ik hem niet wil meenemen. Als ze er naar vragen, zal ik eerlijk antwoorden en zeggen waar ik op zou hóren te zitten, als ik niet onderbetaald werd. Dat is volgens de 'schalen' van mijn huidige werkgever zelf. Ik zit qua functioneren in het midden van een bepaalde schaal, maar krijg nog niet eens het minimum dat bij die schaal hoort!

14. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Bij mij werd het 2,5 jaar geleden ook gevraagd, maar m'n laatste baantje verdiende heel erg slecht. Ik had toen ook een strookje meegenomen van de baan die ik daarvoor heb gehad (fulltime lesgeven)

Toen hij naar m'n laatste strookje vroeg, zei ik: " ik heb 'm wel meegenomen, maar één van de redenen dat ik op zoek ben naar een nieuwe baan is dat ik onderbetaald word... Mijn vorige baan had een representatiever loon"

Die loonstrook werd daarop meteen van tafel gehaald en we gingen kijken naar dat lesgeefloon. Daarover zei ik dat ik dat toen een prima salaris vond, maar dat ik inmiddels 5 jaar ouder, een hbo-diploma én 5 jaar ervaring rijker was en dat ik daarom hoopte hoger dan dat uit te komen. Ik werd meteen in een schaal geplaatst waar ik helemaal tevreden mee was, en dat bleek nog maar de aanloopschaal!

Ik solliciteerde trouwens op een functie bij de gemeente

15. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Ik zou hem niet meenemen..ik vind dit nog echt niet bij een sollicitatie horen. Dit is meer iets voor bij een salarisgesprek en dan nog, je kunt altijd "eisen" stellen aan je salaris.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dit wordt een sollicitatie en salarisgesprek in één. Als alles goed gaat, ga ik morgen met een aanbieding naar huis. Kan ik dus beslissen of ik het doe of niet. Ik moet morgen zien hoe het gaat qua onderhandelen.

17. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.259
    113
    Centrum België
    Vind het ook maar vreemd. Een enkele salarisstrook hoeft ook niet helemaal representatief te zijn voor je totale salaris? Bonussen, vergoedingen, premies, verzekeringen, gratis sportabonnementen etc... Je moet appelen met appelen vergelijken, toch?

Als we een gesprek afnemen, vragen we wat de sollicitant wenst en dan bekijken we in hoeverre we kunnen voldoen hieraan. Geen loonbrief of wat dan ook.

Veel succes met het gesprek!

18. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    mijn werkgever vraagt dit ook. Hij bekijkt echt alle posten van je salarisstrookje! En dan maakt hij een voorstel.

Ik baalde hier ook flink van, heb een strook neergelegd,maar omdat ik dus al een jaar thuiszat (ivm ziekte) heeft hij mij een lager salaris aangeboden grrrrr. Ik zat ondertussen in de ww, en had dus niet veel te willen, had voor mezelf een minimum netto salaris bepaald en daar zat ie bij het tweede bod net boven.

19. HappyLuna

HappyLuna Fanatiek lid

11 jun 2007
    1.069
    0
    0
    Noord-Holland
    Helemaal mee eens!

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    @kwek: Wat Daphne ook al zegt: Op je salarisstrook staan veel secundair loon. Ook een gratis sportabonnement bijvoorbeeld, want dit geldt als loon, dus moet er belasting over betaald worden.

Bij mij staat er bijvoorbeeld de leasebijdrage bij, maar ook de bijdrage van mijn werkgever voor de ziektekostenverzekering, onkostenvergoeding, etc.
    Wat er alleen niet bij staat, is dat mijn werkgever mijn pensioenpremies 100% betaalt... Hmmmm.... zou daar geen belasting over betaald moeten worden of zo? Oh wacht, die betaal je natuurlijk pas bij het uitkeren. ;)

Deel Deze Pagina