pap en brood

Discussie in 'Voeding' gestart door ann82, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    Volgens het CB moet ik gaan beginnen met brood geven aan onze kleine dame. ik heb het al enkele keren geprobeerd maar ze verslikt zich iedere keer waardoor ze moet spugen :( Dus voorlopig wacht ik daarmee. Maar moet ik dan nu pap geven als bijv. ontbijt i.p.v. brood? Vanaf welke leeftijd heeft ze die granen echt nodig?
    Ze eet iedere dag 1 stuk fruit en 250 gram groentehap. En verder drinkt ze nog heel graag haar flessen!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb diezelfde vraag hier ook pasgeleden gesteld, maar kreeg geen duidelijk antwoord wanneer granen noodzakelijk zijn. Zelf ben ik pas met ruim 7 maanden een half bordje pap gaan geven. Bij 8 maanden boterhammetjes want door koemelkallergie ging brood eerst ook niet goed.
    Brood eten is ook een kwestie van oefenen. Geef je het zachte brood, of een korst? Ik hoor vaak dat je ook een dag oud brood kan geven, dan is het al wat droger en eet het makkelijker. Hier sabbelt ze graag op een korst, eet ze uiteindelijk ook vaak op en het zachte brood eet ze makkelijker, maar dan wel in vrij grote stukken zodat ze hier zelf stukjes afhaalt. Kleine stukjes slokt ze denk ik te snel naar binnen!

3. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    je moet nix ;)
    als t met n boterham nog niet lukt kan je beginnnen met pap toch ?
    volgens mij deed ik 200 melk en n paar lepels pap in n kommetje ipv een gewone melkfles zeg maar :)

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hoe geef je de boterham? Het is me opgevallen dat sommige moeders de boterham in iniminie stukjes in het mondje stoppen en het kindje daarvan schrikt en het eruit werkt. Weet natuurlijk niet hoe jij het doet, maar misschien eens proberen om het in grote stukken voor haar neer te leggen. Kokhalzen is een normaal reflex bij stukken eten overigens. Dus daar niet bang van zijn. Dat reflex verplaatst zich steeds verder naar achter op de tong en zo gaat dat vanzelf beter.

5. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    onze dochter wilde eerst ook geen brood. wij hebben 's ochtends pap gegeven en 's middags cracotte. vond ze heerlijk om op te sabbelen en zitten ook granen in. Met 8 maanden begon ze pas goed brood te eten. Weet niet vanaf welke leeftijd granen nou echt nodig zouden zijn.

6. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Idd je moet niets. Maar ik zou het wel blijven aanbieden. Ik had het geluk dat ik een broodmonstertje heb, maar ik heb in mijn omgeving ook wel anders gezien. De meeste mama's stopten met aanbieden.

Ik zou dat persoonlijk niet doen. Al is het idd geen fijn idee om je kindje te zien kokhalzen. Maar probeer je er bewust van te zijn dat kokhalzen juist een heel fijne reflex is en het je kindje behoedt te stikken (als je het even sec bekijkt).

Probeer idd wat ouder brood, dat is niet zo klef. Of rooster een broodje.

Je kindje krijgt fruit en groente, daar zitten ook vezels in die goed zijn voor de darmen.

Natuurlijk mag je pap geven, maar realiseer je ook dat niet ieder kindje binnen een week er aan gewend is om brood te eten. Dat heeft tijd nodig. Gun je kindje (maar vooral ook jezelf ;)) die tijd.

7. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    thanx voor de tips.
    Ik gaf het brood inderdaad in kleine stukjes met boter erop. Ook heb ik een broodkorst gegeven, dat ging wel iets beter!
    Ik geef al een hele tijd pap, als 2e voeding.Mevrouw is om 6 uur wakker 's ochtends en ik heb dan gewoonweg nog geen zin om uitgebreid pap te maken en te geven. De fles is dan lekker makkelijk :).
    De tip van de cracotte vind ik ook handig, ga ze gelijk inslaan!

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou inderdaad wat pap geven. brood lukte bij ons ook pas goed met 10 maanden. ik vind al die verhalen over stoppen en dat het niet meer lukt zo overdreven. heb me er nooit druk om gemaakt. het is helemaal goed gekomen. waarom zou je maanden klooien tot ze er een enorme afkeer van hebben als je gewoon het probleem kunt oplossen door even te wachten.als ze er nog niet aantoe zijn dan zijn ze er nog niet aantoe, klaar. toen ik het met 10 maanden weer probeerde ging het meteen stukken beter. ik hoefde toen niet emer te klooien emt geweekte stukjes in wangen te proppen. hij kon gewoon zelf een stukje kauwen wat op een normale manier in zijn mond gelegd werd. en niet veel later prikte hij ze zelf aan het vorkje.

wanneer het strikt noodzakelijk is om pap als als voeding te geven weet ik niet exact. maar ik vind zelf 7 maanden een goede tijd om met granen te beginnen.

9. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter at met 5 maanden een bord 'pap' sochtends, rijstepap. En met 6 maanden brood, wat ze enorm lekker vond en nu ook nog een verschikkelijke broodliefhebber is. Maar dat ging idd gepaard met het nodige kokhalsen in het begin.

Wat ik als eerste stap deed was blokjes van 1cm ongeveer en dan dopen in wat melk. Daarna ging ik ze zonder melk maar met boter geven. Tussendoor gewoon korstjes om op te sabbelen.

Hopelijk gaat het snel beter, maar niet ieder kindje is even snel. Jij als moeder kan het beste zien of het goed gaat of niet. Maar kokhalsen hoort er dus gewoon bij.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    lekker beginnen met pap hoor! als brood niet lukt en melk geen probleem is dan kan je rustig de pap geven ipv brood. en dan probeer je brood eerst in heel kleine stukjes te doen. onze kleine propte heel erg dus gaf ik lekker heel kleine stukjes en toen dat goed ging steeds grotere en nu kauwt hij erop...maar pap eet hij ook lekker in de ochtend. geen probleem!

Deel Deze Pagina