Borstvoeding vs kunstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Gravin, 9 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gravin

    Gravin Lid

    28 jun 2021
    14
    1
    3
    Vrouw
    Onze baby van 3 maanden krijgt borstvoeding. Haar zus en broer van nu 6 en 8 jaar hebben ook 1 en 2 jaar borstvoeding gehad. Zij waren hardgrondige flesweigeraars dus ik had ook geen keus. Maar behalve dat ik het wel eens zwaar vond: bijv met spruw of met het feit dat je als moeder altijd het zelf moet doen, zeker als ze ook nog geen flessen willen, vond ik het ook altijd wel makkelijk.
    Maar nu met onze nieuwe baby hebben we eerst een poos spruw gehad wat maar niet over ging. En nu drinkt ze sinds we 2 weken terug corona hadden ineens ook weer extra onrustig. Ik denk nu dat mijn productie er hard op achteruit is gegaan. Dus veel aan het voeden (als ze wil tenminste) en aan het kolven. En ik geef haar nu ook sinds n paar dsgen 1 klein flesje kv per dag, zodat ze daar ook n beetje aan went.
    Nu begin ik het allemaal best een beetje beu te raken en intensief te vinden en denk ik: misschien moet ik er gewoon mee stoppen. Maar dan denk ik, zou het dan makkelijker worden? Ik weet eigenlijk niks van hoe kunstvoeding geven werkt. En wat doe je dan als je baby s nachts wakker word en eigenlijk geen fles meer mag. Bij borstvoeding is het vaak, even een slokje en slapen maar weer. Dat is wat ik gewend ben. En als ik stop en ik krijg spijt kan ik niet meer terug.
    Mijn vraag is dus vooral, wat zijn jullie ervaringen met overstappen van borst, maar kunstvoeding. En wat zouden jullie adviseren?
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik ben net gestopt (kolfde fulltime) omdat ik er ook helemaal klaar mee was. Opzich is kunstvoeding ook makkelijk. Die van ons komt niet aan de Max dus als ze snachts echt nog wilt krijgt ze een fles. Verder gewoon een speen (maar die had ze al). Het is even schakelen want je moet wat meer meenemen, maar nu ik het gewend ben vind ik het net zo handig. Als we weg gaan neem ik een of 2 bakjes van de poedertoren mee en een fles warm en koud water. Fles is binnen een paar seconden gepiept ;) snachts zet ik de waterkoker boven aan, deels koud erbij en binnen no time ook een fles klaar. Nu kolfde ik alles, dus werk had ik er sowieso aan. Als je bv goed loopt lijkt me dat makkelijker. Maar aangezien je al aangeeft ook bij te kolven (en kv bij te geven) zou het voor het gemak weinig uitmaken.
    Je zou (als je twijfelt) voor jezelf nog een tijd kunnen afspreken waarin je alles probeert. Voelt het dan nog niet goed, of loopt je productie echt terug dan stop je alsnog.
    Ik ben in elk geval blij dat ik ben gestopt. Vond het heel moeilijk maar was er al weken klaar mee. Soms denk ik wel eens dat het voor mij beter was geweest als ik eerder was gestopt..
     
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik vond de bv erg handig en fijn. Fles was meer gedoe. Vooral omdat ze niet meer dan 120cc per keer na binnen kreeg. Zo gepuzzel met hapjes en flesjes.
    Plus ik mikte een luier, hydrofiele doek en set kleertjes in mijn rugtas en gaan. Ik voedde overal en nergens.


    Mijn dochter kreeg wel bijvoeding met kunstvoeding ivm slecht groeien.
    En vanaf 6 maanden ben ik heel langzaam gaan afbouwen, omdat ik het fertiliteitstraject in zou gaan voor een 2de. Ze heeft tot 9 maanden bij mijn gedronken.
    Nu ik weet dat er geen tweede komt dacht had ik maar het jaar vol gemaakt. Het was zo fijn samen momentje.

    Om de productie te verhogen:
    - elke 2 uur aanleggen een paar dagen
    - boezemvriendjes plus capsules (oa via aidulac)
    - nakolven na de voeding
    - zelf voldoende drinken
    - wisselvoeden eerst de ene borst 5 minuten, dan de andere, en dan weer wisselen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  4. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Ik heb het allebei gedaan.
    Bij oudste na 2 maanden combinatie van kunst en borst voeding gegeven. Na 3 maanden volledig kunst.

    bij middelste 6 maanden volledig borst en erna kunst.

    nu bij jongste (bijna 3 maanden) nog volledig borst.

    tja het heeft allemaal z’n voor en nadelen. Ik vind borstvoeding erg fijn en makkelijk om te doen, mits het goed gaat, anders is het stressvol en kun je het ook niet uit handen geven.
    Ik vind het wel een heel mooi moment en heeft natuurlijk wel zowel fysieke als mentale voordelen voor de baby.

    Flesvoeding is meer gesleep en nadenken, maar je hebt ook weer meer je handen vrij…. Lastig hoor. Maar misschien zolang je twijfelt nog niet de handdoek in de ring gooien qua borst. Vragen of lactatiekundige keer meekijkt wellicht?
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Wie bepaald dat je baby eigenlijk geen flesje meer mag? ;)
    Ik heb één dochter kv gegeven, één dochter bv en heb ook nog een keer fulltime gekolft. Degene die bv kreeg, kreeg dit tot 8 maanden maar sliep erna ook nog niet door. Die kreeg dus gewoon 's nachts een klein flesje met 1 of 2 schepjes poeder. Leeg flesje stond op de overloop met een poedertorentje met de betreffende schepjes, warm water uit de kraan, dus zo gepiept.
    Oudste, die sowieso kv kreeg, heb ik ook weleens eens een klein flesje gegeven.
    Of ik nou een slok bv gaf of een klein flesje maakt niet zoveel verschil. Beide werkte om zo snel mogelijk weer te kunnen slapen met z'n allen :).
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.579
    13.144
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Precies dat dikgedrukte stuk viel mij ook zo op.

    @TO ook met kunstvoeding kun je voeden op verzoek.
    Als je kind dus in de nacht komt voor een slokje (of meer), dan niet te moeilijk denken hoor ;)
     

Deel Deze Pagina