Hallo, Mijn dochtertje is 13 dagen oud, vandaag is ze voor het eerst weer gewogen en was vanaf vorige week woensdag behoorlijk afgevallen, 300 gram. Ze was met de geboorte op 14-4-2010 4260 gram. Dit was ze vorige week woensdag ook, dus weer op geboortegewicht. Ze drinkt behoorlijk lang en ik hoor echt slikken dus had verwacht dat ze wel gegroeid zou zijn! Nu voed ik sinds de 3e dag met een tepelhoedje, mijn tepels waren toen al helemaal stuk en het voeden deed ontzettend zeer. Mijn vorige 2 dochters heb ik ook met een tepelhoedje gevoed (3-4 maanden lang) en dit ging prima, ze groeiden goed. Hoe kan het nu ineens zo slecht gaan? Te weinig voeding of is de samenstelling niet goed? Ze heeft wel genoeg natte luiers, maar niet veel poepluiers, sinds vorige week woensdag maar 1 poepluier gehad... Ik word er erg onzeker van en wil de BV nog graag even volhouden, maar als ik blijkbaar niet genoeg melk heb moet ik misschien maar gaan bijvoeden met flesvoeding? Vandaag heb ik haar gewogen voor het voeden en na het voeden en het verschil was maar 40-50 gram! Veel te weinig dus, terwijl ze wel 3 kwartier heeft gedronken. Heeft u misschien advies voor mij wat ik hier mee aan moet? Groetjes Cindy (Smeetje)
Hoi Cindy, Dit kan je heel onzeker maken. Volgens mij doe je er goed aan om een lactatiekundige te zoeken in jouw buurt en samen te kijken waar het probleem ligt. Misschien drinkt deze baby met te weinig zuigkracht door het tepelhoedje, of is er een ander probleem. Voor nu: geef je baby maar wel wat kunstvoeding bij, bijvoorbeeld 50 ml na de borstvoeding. Ze moet niet ondervoed raken, daar schiet niemand wat mee op. Maar als je verder niet kijkt naar het onderliggende probleem is het snel einde verhaal. Dit is meestal met deskundige hulp prima op te lossen. Je vindt een lactatiekundige bij jou in de rdgio op www.nvlborstvoeding.nl In veel gevallen vergoedt de ziektenkostenverzekeraar deze zorg. Veel succes Linda