Hoi Dames, Ik heb mijn hele "leven" al gezegd, geen borstvoeding voor mij! Maar nu hoorde ik laatst van iemand dat ze alleen maar kolfde en dat in een flesje deed en op die manier toch borstvoeding gaf. Nu had ik een paar vragen daarover: - Doet kolven zeer? - Wie heeft hier ervaring mee? Dus alleen kolven en in flesjes geven.. - Hoe vaak per dag moet je kolven? Alvast bedankt!
Zelf kolf ik niet ft. Maar natuurlijk wel op mijn werk. Kolven hoeft geen zeer te doen als je je kolf te niet hard zet. Wat ik je wil vragen: wil je vertellen waarom je geen bv wilt geven ? En heb je wel bedacht dat ft kolven heeeeeel veel extra werk is ? Je moet kolf/flesjes e.d. schoonmaken daarna sterriliseren, eerst kolven en dan je kind voeden, je productie is moeilijker op peil te houden door kolven, enz.
Ik weet niet wat de reden is dat je geen bv wil geven. Maar fulltime kolven is echt hard werken hoor! Ten eerste heb je voor alles dubbel zoveel tijd nodig (kolven, en het daarna aan je baby geven), terwijl je het ook direct kunt geven. Ten tweede geeft kolven vaak veel minder opbrengst dan gewoon bv geven. Dan heb je toch tekort. Ik kolfde alleen op mijn werk en dat vond ik wel genoeg. Het is voor je baby ook goed als die bij je kan drinken, voor het contact enzo, dus ik snap niet waarom niet. Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon kolven voor situaties waarbij je je niet prettig voelt om live te voeden zeg maar. En als je thuis bent gewoon zo geven.
Als je om de een of andere reden een kind aan de borst echt niet ziet zitten, dan is kolven natuurlijk een goed alternatief. Ik ken vrouwen die een jaar of langer volledig gekolfd hebben voor hun kindje. Maar het kost wel meer inzet en doorzettingsvermogen. En het is meer werk. Maar als je je kind toch graag moedermelk geeft, ga daar dan gewoon voor. Het is wel handig om tijdens je zwangerschap wat bijeenkomsten van VBN of LLL (cursus) bij te wonen, zodat je inzicht krijgt in hoe borstvoeding werkt (ook kolvend) en tegen welke dingen je die eerste tijd kunt aanlopen. En vooral: waar je hulp en advies kunt vinden als het tegenzit!
Hoi Jeldou, Hier dan iemand met praktijkervaring... ik kolf nu bijna een jaar voor mijn zoontje. Niet vrijwillig overigens, maar noodzaak aangezien de bv niet gelukt is. Ik vind het fantastiosch dat je erover denkt om op deze manier moedermelk te geven. Maar je moet je wel realiseren dat het 3x zoveel werk is: eerst kolven, dan voeden, je kolfspullen schoonmaken en steriliseren. Als je ergens naartoe gaat, is het wat lastiger. Ik sleep iedere keer de kolftas, koelbox, flessen mee. Dan moet je nog een plekje hebben om te kunnen kolven. En niets vergeten... Verder is het moeilijker om met de kolf je productie op gang te brengen én te houden. De eerste maanden heb ik 8-10x per 24u gekolfd. Ook een keertje 's nachts. Tel daar 8 voedingen bij op en je bent bijna de hele dag bezig met voeden of voeding produceren. Later werd het wel minder. Misschien klinkt dit allemaal wel heel negatief. Maar dat is alleen bedoeld om aan te geven dat het best wel zwaar is. Het is zeker wel te doen en als je echt niet live wilt voeden een goed alternatief. Maar je moet er echt achter staan. En in mijn geval is de steun en hulp van mijn man zooo belangrijk geweest. Zonder hem had ik het niet gered. Kun je misschien uitleggen waarom het idee van bv je zo tegenstaat?
Hoi dames, bedankt voor jullie lieve reacties.. Ik was al bang dat ik veroordeeld zou worden.. Het idee bv heeft me altijd al tegen gestaan, bij iedereen het borst bloot gooien is niks voor mij. Ben erg preuts en vind het ook niet fijn als er aan mijn tepels wordt gezeten.. Daarom lijkt het me niet geweldig. En ik weet wel dat ik me niet aan moet stellen etc. Maar mijn moeder heeft ook 2 kinderen groot gebracht met de fles en we zijn er niks minder om geworden. Het idee dat je kon kolven, dus geen kind aan mijn borst maar toch moedermelk geven sprak mij wel aan, dus daarom heb ik dit topic geopend! Bedankt voor het begrip!
Even tussendoor, maar; de eerste keren dat je je kindje aanlegt in het openbaar (restaurant, terras, visite etc.) is best even wennen/ vreemd... Maar nu... Ik vind het juist leuk om in het openbaar te voeden! Ik ben eerlijk gezegd wel trots en vind het wel leuk dat mensen zien 'zo kan het dus ook'. Het is en blijft tenslotte de normaalste zaak vd wereld... Ik geef nu al bijna 8 maanden BV en krijg alleen maar positieve reacties, ook juist als ik gewoon in het openbaar voed... Je kunt natuurlijk alles kolven, hoort ook geen pijn te doen. Maar het is wel veel meer werk en een hoop meer gedoe. En geloof me, een kindje aan je borst is echt stukken fijner als een kolf (uitzonderingen daargelaten he, niet dat sommige meiden zich aangevallen voelen, soms ben je genoodzaakt te kolven ipv live voeden. ) Maargoed, gekolfte melk is altijd nog beter als KV
@jeldou: Ik heb zoals ik eerder al zei geen ervaring met ft kolven daarom ga ik even door op borstvoeding geven. Als je niet in het openbaar wilt voeden dat hoeft dat niet. Je kunt als je op visite bent even vragen of je appart mag zitten. Desnoods zeg je dat je kindje beter drinkt als je alleen bent met je kindje. Als je gaat winkelen en je kindje heeft honger dan voed je in een pashokje, of je neemt een flesje gekolfde melk mee. En ik vind het heel anders als mijn man aan mijn tepels zit dan mijn kindje . Dus mischien als je kindje geboren is en je probeert het (dat kan altijd toch ? Of staat het idee je echt zo tegen) mischien ervaar jij het dan ook wel anders.
Maar je hoeft toch niet zomaar in het openbaar te voeden? Je kunt je toch afzonderen, een kamertje vragen oid? Is het misschien een idee om een bv-bijeenkomst te bezoeken? of met een lactatiekundige dit door te spreken?
Toen ik nog zwanger was dacht ik; ik ga gewoon voor borstvoeding. Eigenlijk niet eens over flesvoeding nagedacht, dit komt ook omdat het in mijn familie standaard is. Van tevoren vroeg ik me ook af hoe ik het zou vinden dat mijn kindje uit mijn borsten dronk. Nu merk ik dat borstvoeding voor mij het meest 'natuurlijke' is wat er bestaat. Geen moment heb ik het raar of vreemd gevonden. Juist had ik zoiets van: Dus daar zijn ze voor gemaakt! Echt bijzonder om je kindje zo tot rust te zien komen aan je borst. En nu denk je bij je borsten nog aan seks, maar ze hebben ook nog een heeeeeeeeeeeel andere functie! En het is heel bijzonder om dat als vrouw te ontdekken en te beleven! Ik zou je aanraden om het eerst te ervaren, past het dan écht niet bij je dan kan je altijd nog overstappen op flesvoeding .
Oh ja! Als we ergens op visite gaan dan kolf ik vaak een flesje af. Dan hoef ik niet een lange tijd met mijn borst 'bloot'. En kan ik een familielid of vriendin blij maken doordat hij of zij een flesje mag geven aan Yara.
Ik zie het maar zo, preutsheid heeft gewoon te maken met seks. En borstvoeding geven totaal niet. En als je man aan je tepels zit heeft dat toch meestal te maken met seks. En als je kindje aan je borst drinkt heeft dat daar weer niks mee te maken, en voelt het ook niet zo. Dus op zich zou je dat los van elkaar moeten zien. Maar als ik eerlijk ben denk ik dat je, als je echt opziet tegen borstvoeding, dat toch niet gaat volhouden, en je misschien beter aan flesvoeding kunt gaan denken.
Ik kan me voorstellen dat dit voor jou een belangrijk punt is, ik vind het heel positief dat je toch Bv wilt geven aan je kindje hetzij via de fles, en daar in ieder geval voor open staat. Alles ft afkolven is zoals boven al gezegd dubbel werk. Maar er zijn meer voordelen van Live voeden aan de borst; bijvoorbeeld er worden meerdere specifieke anti-stoffen gemaakt op het moment dat je kind aan de borst ligt. Ook haalt je kind meer * troost en veiligheid* uit de borst. Je zou ook bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds/'s nachts de borst kunnen geven en overdag kunnen kolven. Als je ft wil gaan kolven is het misschien het makkelijkste om een dubbelzijdige elektrische kolf aan te schaffen, dit scheelt je een hoop tijd. Via borstvoeding.com en borstvoedingsforum.nl vind je heel veel informatie over kolven, bewaren van melk en telefoonnummers van lactatiekundigen, die je prima van informatie kunnen voorzien. Ik denk dat ze je ook prima kunnen uitleggen dat borstvoeding juist niet sexueel getint is ,maar primair een voedingsbron voor je kindje, een weldaad van troost,rust en veiligheid. Succes.!
Troost je, je hoeft echt niet alles open en bloot te gooien als je borstvoeding geeft. Je ziet alleen vaak dat mensen dit in de kraamtijd doen, omdat ze dan nog erg onwennig zijn. En de een is daar wat minder discreet in als de ander. Maar als jij dat niet WILT, dan MOET dat ook niet! Als iemand geen bv wil geven met publiek, dan is dat ook niet nodig. In de kraamtijd kan de kraamzorg er voor zorgen dat de moeder alleen gelaten wordt bij het aanleggen, en later, er is vaak wel een mogelijkheid om, als je echt de deur uitmoet, ergens een rustig plekje te vinden, waar je niet gestoord wordt. Niets aan je tepels kunnen velen is iets wat ik wel herken, die van mij zijn ook erg gevoelig, vind het gewoon onprettig als er aan gezeten wordt. Maar een drinkend kindje voelt echt anders aan, dat kan ik wel hebben (maar ze moeten bij het drinken met hun vingers wel van de andere tepel afblijven!). Ik zou me er niet zo druk over maken verder. Ga je gewoon eens lekker verdiepen in hoe alles werkt, kijk vooral ook naar verschillende soorten kolven, als je dat een prettige optie vindt, en laat het allemaal een beetje over je heen komen. En vergeet niet: ook met in de kraamweek colostrum geven krijgt je kind al heel veel goeds mee!
he dames, bedankt voor de lieve reacties, heel fijn. Ik ga me er eens even in verdiepen, moet morgen weer naar de vk en dan kunnen we het er nog eens overhebben. Ik heb tenslotte nog 6 maanden bedenk tijd hihi Groetjes Jel.
Hee Jel, Ik kolf nu al een week of twee fulltime. Ik ben gewoon met borstvoeding gestart, maar had erg last van kloven en na een paar weken ook erge pijn na het aanzuigen. Uiteindelijk heb een een lactatiedeskundige ingeschakeld en was het vermoeden dat ik spruw had. Ik heb medicijnen gekregen en ben toen fulltime gaan kolven om mijn tepels te laten genezen. Het kolven bevalt me echter uitstekend en het kan best zijn dat ik dit blijf doen en niet meer live ga voeden. Ik zag er erg tegenop om te gaan kolven. Had verhalen gehoord dat de productie achteruit kan gaan en dat het erg veel werk is. Ik had een enkele kolf en het kolven nam inderdaad veel tijd in beslag. Dat ging me na een week echt tegenstaan en toen heb ik een dubbele electrische kolf aangeschaft. Kolven gaat nu erg snel en ik krijg met deze kolf ook meer voeding uit de borst dan met de enkele! Mijn productie is gelukkig niet achteruit gegaan en ik vind het wel lekker dat nu iedereen onze kleine dame kan voeden. Ik ben waarschijnlijk niet het juiste referentiekader voor live voeden omdat het bij mij altijd zeer heeft gedaan. Toch wilde ik even laten weten dat kolven niet altijd heel vervelend hoeft te zijn. Wel ben ik het met de dames eens dat het wel doorzetteingsvermogen vraagt! Ik vind het een fijn idee dat ze mijn voeding krijgt en wil dit zeker 6 maanden vol gaan houden!
Hey Amiek, Ik kwam je verhaal net ook al ergens tegen en wilde je dit nog even meegeven: ook ik had enorme pijn aan mijn tepels in de kraamweek, ben toen ook gaan kolven en dat gaf net als bij jou enorme rust. Ik kreeg daarbij ook het gevoel dat ik wat 'eelt' aan het kweken was. Na een week of 2 heb ik mn dochter toch nog eens aangeegd en hoera, dat ging prima! Misschien toch nog de moeite waard, het scheelt je toch veel tijd tov fulltime kolven... En ze krijgt nog steeds BV! groetjes, Marit
Ik was inderdaad van plan om weer over te stappen op volledige borstvoeding, maar eerlijk gezegd ben ik inmiddels zo aan het kolven gewend dat ik het eigenlijk wel prettig vind. Ik hoef maar om de 4 uur te kolven om mijn kleine dame de hele dag van voeding te voorzien (en af en toe wat in te kunnen vriezen!) en daardoor kan ik af en toe lekker even weg. Papa kan de voedingen dan doen met de melk in de koelkast! Misschien dat ik binnenkort wel overstap op het geven van de borst in de nacht!
Tussen de 6 en de 10 weken is een soort gevoelige periode voor babies, qua drinken. Een paar vriendinnen van me hebben ook gekolfd, en vaak zie je dat kinderen die er eerst een potje van maakten, en mama's tepels aar gort dronken zo tussen de 6 en de 10 weken opeens wel netjes zoals het hoort aan de borst kunnen drinken. Ze zijn wat groter en sterker, en vaak lukt het dan beter. Bij mijn jongste was 10 weken ook een mijlpaal. Tot die leeftijd moest ik na elke voeding nakolven en dat als bijvoeding geven, ze dronk ook alleen met een tepelhoedje. En toen, van de ene op de andere dag hoefde ze geen tepelhoedje meer en dronk ze zo goed dat kolven ook niet meer hoefde.
Hey Amiek, Als dat voor jou werkt, prima toch! Succes ermee, en toppie dat je niet meteen bent afgehaakt. groetjes!