Hallo.Ik heb een paar vragen mbt het kolven. Ik ben sinds vorige week weer begonnen met werken en dus met kolven.In tegenstelling tot de vorige keer, (bevallen in 2009) gaat het kolven nu erg goed. * Is het het beste om de borsten leeg te kolven? Ik kolf nu per keer meer dan wat mijn dochter drinkt. Bijv. ik heb net 330 cc gekolfd!!!!Terwijl er maar 160cc wordt aangeboden?Of moet ik bij bijv 200cc stoppen met kolven.* Ik kolf beide borsten. Ik merk dat 1 borst, de linker, steeds achterblijft. Links kolf ik dan bijv 80cc terwijl ik rechts 180cc kolf. Is dit "normaal" Kan ik iets doen om de productie van de rechter borst te verhogen? Of is het voldoende als ik in totaal toch genoeg heb?* Hoeveel mag ik mijn dochter aanbieden, ze weegt ruim 6 kilo en is nu 3 maanden.Alvast bedankt.
Hoi. Het verschil in productie per borst is volkomen normaal. Als je in totaal voldoende melk heb, zou ik daar niets aan veranderen. Kolf wel je borsten leeg. Zo stuimuleer je je lichaam om opnieuw melk aan te maken. Een volle borst geeft namelijk het seintje minder melk te maken. Alle "extra" melk zet je gewoon in de vriezer voor een later moment. Moedermelk mag je onbeperkt geven, net als aan de borst. Dus heeft je dochter 160 cc gedronken en lijkt ze nog trek te hebben, dan geef je gewoon nog een beetje melk. Aan moedermelk zit geen ristrictie. Aan kunstvoeding wel. Groetjes Saskia