Te veel borstvoeding: doneren?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Juudje81, 4 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Weet iemand dit?

Ik kolf voor onze dochter volledig maar kolf meer dan dat zij drinkt (kolf ongeveer een liter per dag terwijl zij ongeveer 500ml drinkt).
    Nu had ik het er vandaag met een verloskundige over en die zei dat je ook moedermelk kan "doneren" via bepaalde instanties voor te vroeg geboren kindjes e.d. Weet iemand hoe dit zit?

Kwam op internet al wel 1 instantie tegen, moet je uiteraard bloedtest doen en zo. Alleen is dat voor nu even niet zo handig. Hoop in de toekomst kind volledig aan de borst te krijgen én weet natuurlijk niet hoe lang ik nog te veel blijf kolven. Kan dus niet garanderen dat ik structureel kan doneren en dat lijkt me wel het geval denk ik?

2. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik krijg donormelk via het moedermelknetwerk, mijn donor heeft van te voren aangegeven dat het maar "tijdelijk is"

Met tijdelijk moet ik rekenen op minimaal ongeveer een week tot maximaal 6 weken. Als haar overproductie haar geen pijn meer doet en ze het niet meer trekt stopt ze er mee.

Dus het is wel gewoon mogelijk, anders kun je gewoon een vriezervoorraadje op slaan en zodra je de 13 liter hebt doneren in een keer.

Of je kan wel voor prematuren kolven voor het ziekenhuis, dan moet je kijken als het bij jou woonplaats kan (niet iedereen woont er vlakbij)

Mijn donor heeft trouwens geen bloedtest gedaan, ik pasteuriseer het.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Kan je dan altijd gewoon je moedermelk doneren? Ik dacht dat het niet zo eenvoudig was, omdat het aan allerlei eisen moet voldoen (opzich logisch).

Ik heb nog een aantal liter ingevroren goede moedermelk staan, oorspronkelijk voor eigen gebruik bedoeld en afgekolfd vanwege overproductie. Maar nu mijn zoontje waarschijnlijk koemelkallergie heeft, heb ik hier niets meer aan. Ik wilde het nog even bewaren tot de definitieve provocatietest is geweest, maar het daarna weggooien omdat ik er niets aan heb. Ik dacht dat ik er niemand meer blij mee kan maken, omdat het niet aan de voorwaarden voldoet...

4. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Voor prematuren doet de borstvoedingsbank in het AMC dit. Hier zijn idd allerlei eisen aan verbonden. Via het moedermelknetwerk kun je ook doneren. Eenmalig minimaal 13 liter of structureel. Moedermelk Netwerk | Vragen Dit staat er op hun site:
    Zijn er minimale hoeveelheden die gekolfd moeten worden?
    Bij een eenmalige donatie geldt een minimum van 13 liter om de kosten van de bloedtest te dekken. Als je geinteresseerd bent in het kolven op langere termijn dan geldt er een minimum van 200 ml. per dag. De hoeveelheid melk die je kolft voor een ander kind ligt verder aan verschillende factoren. Hoe oud is het vraagkind? Hoeveel donormelk heeft het nodig? Wat is de reden waarom de vraagmoeder zelf niet voldoende melk heeft?
    In de praktijk worden er vaak meerdere donoren voor een vraagkind ingezet.

Wat goed dat je dit overweegt. Mijn premature baby heeft meegedaan aan een studie wat vanuit het AMC gaat. Hij heeft of moedermelk gekregen via de borstvoedingsbank of kv (is geblindeerd, oftewel je weet het niet). Maar vind het een geweldig initiatief als een moeder om wat voor reden dan ook geen bv kan geven. Gelukkig kon hij gauw genieten van mijn mamamelk :D

5. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Thanx voor de reacties! Zal hier ook eens bij het ziekenhuis informeren. Want door de bloedtest ed bij div instanties is het voor nu gewoon even geen oplossing. Want voordat de bloedtest is gedaan, uitslang binnen ed..... Tis nl wel de bedoeling dat mn productie omlaag gaat ;)

En 13l in 1x gaat m helaas niet worden, dat laat mn diepvries niet toe.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bloedtest gaat snel hoor. Als je bij wijze van morgen contact opneemt met het koedermelknetwerk, heb je dinsdag setje in huis en binnen paar dagen de uitslag.
    Je productie zou ik niet omlaag gaan brengen, je kindje gaat uiteindelijk vast een liter drinken. Ik weet niet hoe lang je minimaal moet doneren. Bloedtest kost 120 euro nl voor de vraagouder. Ik heb mn productie er voor opgekrikt en 8 mnd lang uiteindelijk gekolfd.

7. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Besloten eerst eens met de LK te gaan overleggen hoe we nu verder gaan. Ik kolf fulltime en best veel momenteel (zo vaak als dochter komt dus zo'n 7x per dag) en dat ga ik niet nog maanden volhouden, zeker niet met een opstandige peuter hier.
    Andere LK opperde al om naar 4x kolven per dag te gaan, dan heb ik voldoende voor mijn dochter, weet alleen niet hoe snel dat afbouwen gaat en hoe lang ik dus nog te veel melk heb.

Mocht het wél lukken dochter volledig aan de borst te krijgen, dan wil ik best iets blijven kolven voor een ander. Maar moet dus eerst maar eens gaan afstemmen wat handig is nu te doen. Morgen actie ondernemen. Intussen vries ik alles in zo lang ik nog ruimte heb

8. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Intussen tijdje verder....

Mijn diepvries ligt inmiddels vol en ik kolf nog steeds meer dan genoeg. Aangezien het er naar uitziet dat mn vriezervoorraad voorlopig niet gebruikt gaat worden, heb ik besloten dit via het moedermelknetwerk te doneren.

Gisteren begin van de ochtend aangemeld, eind van de ochtend al gebeld dat iemand het wil hebben :D maandag bloedtest regelen en dan binnenkort weer een wat legere vriezer. Voelt fijn dat mn melk iig gebruikt gaat worden!

9. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Top goed zeg!!

10. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super ik heb ook een poos gedoneerd voelt idd fijn

11. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Goed van je zeg! Ik weet zeker dat er mensen heel blij zullen zijn met je donatie! Als je nog incidenteel te veel hebt, kan je dat overigens ook aan je andere kind geven he.

Deel Deze Pagina