Laatste vraag: Yaël of Yael

Discussie in 'Babynamen' gestart door Typfoud, 12 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Yael of Yaël

1. Yael

2. Yaël

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Typfoud

Typfoud Fanatiek lid

3 aug 2013
    1.442
    0
    36
    Iemand die het weet? De een zegt het is volledig overbodig en weer een ander zegt juist van niet. Ik weet het niet meer :)

2. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    gewoon lekker schrijven zoals jij wilt en laat anderen maar kletsen. Ik zou het zelf wel doen om de uitspraak duidelijk te maken aan anderen. anders moet straks je kind zijn hele leven mensen blijven verbeteren en op scholen is er niets zo grappig als een verkeerd uitgesproken naam door een docent wat veel klasgenoten blijven herhalen en eventueel kinderen mee pesten. maar dat is mijn mening

3. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik zie niet hoe in het hedendaagse Nederlands Yael zonder trema anders kan worden uitgesproken dan ja-el. Daarom vind ik hem overbodig.

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Dit.

Wel is de ae net een twijfelgeval; van oudsher worden sommige woorden met een ae er in wél met trema geschreven.

5. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ja, laten we dan ook meteen Tobias gaan spellen als Tobiäs, anders is daar misschien ook wel twijfel over :p

6. opoe van L en E

opoe van L en E Nieuw lid

19 okt 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind met een j denk ik mooier Ro

7. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    781
    198
    43
    Ik zou het met puntjes doen, maar als je het zonder doet wordt het ook goed uitgesproken.
    En heel mooie naam!

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Dat was natuurlijk omdat ae vroeger in het Nederlands als aa werd uitgesproken dus vroeger was die trema wel nodig. Maar de ae als aa kennen we in het moderne Nederlands niet meer dus dat maakt die trema overbodig.

9. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Ik vind het niet overbodig want namen als Jaely en Mae komen nu steeds vaker voor en worden uitgesproken als Mee en Djeelie(met een ee klank dus).
    Met de ë geef je duidelijk aan dat het bij Yaël echt Ja-el moet zijn en niet Jeel.

10. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Ik vind het een lastige. Ik had de naam Jael/Jaël hoog staan op mn lijstje.
    Met threma vind ik mooier maar het lijkt me zo'n gedoe om zo te heten.

11. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Dit bedoelde ik dus ook en soms kunnen kinderen daar gemeen over doen.

12. Celest

Celest Bekend lid

17 sep 2009
    575
    0
    0
    Moederen
    Thuis
    Zoals genoemd door het gebruik van bijvoorbeeld de naam Mae (met de uitspraak:"may/mee") zou ik voor de trema gaan.

13. AngelaK

AngelaK Bekend lid

1 dec 2011
    508
    1
    0
    NULL
    NULL
    Aangezien de (van oorsprong Hebreeuwse) naam Jael/Yael internationaal gebruikt wordt zonder trema, kan het volgens mij prima. De trema lijkt mij vooral een Nederlandse toevoeging. Zie bijv. Behind the Name: Meaning, origin and history of the name Jael Volgens mij is de naam ook voldoende bekend, dus zullen de meeste mensen wel weten hoe je het uitspreekt (of het anders snel genoeg leren). Ik vind het een mooie naam trouwens (ik denk aan de zangeres Yael Naim). Succes!

14. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Dus omdat iemand anders zo nodig een creatieve spelling wil, moet ts het verkeerd spellen? :p

15. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zou het zonder puntjes doen. Deze naam wordt inderdaad toch al goed uitgesproken, dat vind ik overigens ook sterk aan de naam.
    In het Nederlandse alfabet zijn dit soort speciale tekens niet standaard, waardoor het nog wel eens mis kan gaan in computersystemen. Dan is de voornaam niet meer te vinden, of hij maakt er iets geks van. Zonder puntjes heb je dat probleem niet, ik zie alleen maar voordelen ;)

16. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Ik heb ook geen trema op mijn e. En het is ook gewenning. Niemand noemt mij reelle 😂
    Alleen mijn oma ( oude generatie ) blijft het met een trema schrijven.

17. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Ik denk ook dat niemand Jeel zal zeggen bij Yael. Dat is helemaal niet logisch, het is een vrij bekende Bijbelse naam waarvan volgens mij iedereen de uitspraak wel kent. En jeel als uitspraak is ook nog eens lastig uit je strot te krijgen en klinkt helemaal niet als een naam.

Ik kende een aantal jaar geleden een Yaela, werd altijd door iedereen netjes als ja-ee-la uitgesproken. Niemand die er jeela van maakte ofzo.

18. Luminis

Luminis Fanatiek lid

13 mrt 2014
    1.204
    46
    48
    Groningen
    Dit! Ik ken ook een Yael en haar naam wordt altijd goed uitgesproken. :)

19. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Ze moet natuurlijk niks :p ik zeg alleen dat ik de trema niet perse overbodig vind haha al ben ik het eens dat Jeel bijna niet uit je strot de krijgen is dus jullie hebben een punt

20. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Haha nee ik snap je punt ook, maar vond het grappig klinken :D

Deel Deze Pagina