Hoi meiden, Ik vroeg me af wie er ervaring heeft met een stuitbevalling terwijl je kindje een groot hoofd had? Het ziekenhuis vind dat we het moeten proberen, dat de grootte van het hoofd niet uitmaakt (ligt 3 tot 4 weken voor op groei dus het hoofd heeft nu het formaat van een baby van 40 weken)... Het is weliswaar onze tweede bevalling, de eerste ging in 8 uur maar de uitdrijving duurde 1 1/2 uur, baby zat erg vast met haar hoofd.... Ons gevoel zegt toch dat we voor een ks willen gaan maar het ziekenhuis probeert ons over te halen. Ik baal er van en weet het onderhand ook niet meer. Begrijp ook wel dat een ks een zware operatie is maar ja, we willen graag een zo gezond kind op de wereld zetten en niet risico's lopen op zuurstoftekort of kapot getrokken heupjes.. Wat denken jullie? Bedankt, Charlie
IK zelf zou he tzeker niet aandurven waarom een risico nemen denk ik dan! Hier lag z eook tot een week of 2 terug in stuit gelukkig gedraait en de andere lag ook in stuit uiteinelijk gedraait. Zeker als ze al zeggen dat hij 4 weken voorloopt zou ik het niet doen en je mag het altijd zelf bepalen volgens mij! hier ook 2 weken op voor maar z eligt gelukkig nu goed had het anders niet gedaan!
Ik zou het ook niet aandurven. Onze eerste lag in een stuit en had een groot hoofd. Nu hebben stuitekindjes al sowieso een wat groter hoofd omdat dit niet gevormd is door indaling in het bekken. Wij hebben gekozen voor een geplande keizersnede en hadden gelukkig een gyn die absoluut niet moeilijk deed. Tot op de dag van vandaag geen spijt gehad van de keizersnee! Het herstel is even pittig maar dat vergeet je even zo snel weer. Als jij er geen goed gevoel bij hebt zou ik hier zeker werk van maken en een ks eisen.
Ik vind het moeilijk te zeggen eigenlijk de mijne lag verleden week nog in stuit maar nu niet meer hij is toch nog gedraaid. Ik zou het wel zelf willen proberen maar als je zeker weet dat zijn hoofdje erg groot is weet ik ook niet wat ik zou beslissen. Maar als ze in het ziekenhuis zeggen dat je het wel mag proberen zou het dus toch mogelijk moeten zijn anders zeggen ze wel dat het niet mag. Meestal bij een tweede of meerdere bevalling is je bekken al wat wijder en moet het kunnen gaan. Luister gewoon goed naar je eigen gevoel en praat er goed over met je gynecoloog en beslis dan wat je wilt. Succes meis met jullie keuze
@Christa, zoals jij het omschrijft ziet het ziekenhuis het ook, ze gaan je dan wel goed begeleiden met een stuitbevalling en als er al iets niet goed loopt is het een ks. Maar ik zie dan van die scenarios dat alles er goed en snel uit komt behalve het hoofd, en wat doen ze dan? Je bekken breken of de baby weer terugduwen? Ik vind dat gewoon doodeng. Tuurlijk komen die billen en dat lijfje er wel uit maar de rest? Hopelijk blijft hij nog even zitten. We hebben ook een geplande ks staan voor 39 weken maar ik ben bang dat we die niet gaan halen (dochter kwam ook ruim 2 weken vroeg en het rommelt hier nu al) en als het voor die tijd begint dat ze ons gaan overhalen het eerst normaal te proberen. We moeten dan maar voet bij stuk houden. Heb vandaag over een week pas weer een afspraak bij de gyn, ondertussen vaak 's nachts voorweeën....ik hoop zoooo dat hij nog even blijft zitten. Bedankt voor jullie reacties. Charlie