Regels als kindjes komen spelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Donja62, 7 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    Hoi

Mijn dochter is 4.5 en het spelen met andere klasgenootjes begint steeds meer te komen. Ik merk groot verschil, bij ene kindje gaat het spelen erg leuk en hoef ik nauwelijks bij te sturen. Het andere kindje vraagt voortdurend ingrijpen. Ik merk dat ik regels handhaven best lastig vind, wil geen zeurmama zijn. Bijvoorbeeld; kindje zat boven overal (mogen alleen op dochters slaapkamer), zat aan de wasmachine, badkamer. Achteraf gezien had ik ze direct naar beneden moeten halen, maar dat heb ik niet gedaan. Kregen ze een snoepje, kindje pakte er twee. Ook dat liet ik gebeuren, tuurlijk wilde dochter toen ook twee. Ook laten gebeuren. En opruimen, boven en beneden over de kop, later samen met dochter opgeruimd.

Al met al weet k waar het fout gaat, Maar wil ik niet zeuren/ te streng zijn,

Hoe pakken jullie dit aan?

Groetjes donja

2. tuc

tuc Niet meer actief

Toch consequent blijven. Hier ook wel eens kindjes over de vloer gehad die meerdere snoepjes op een middag kregen. Tja pech dan.. hier mag je blij zijn als je er 1 krijgt. En verder lekker fruit en rauwkost.

Boven spelen hetzelfde...alleen op dochters kamer en anders naar beneden komen.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ja dan ben ik maar een zeurmens, maar daar zeg ik toch echt wat van.
    En even vanaf de andere kant: ik ken mijn dochter ook een beetje ;), als die de ruimte krijgt zou ze zich zo ook wel kunnen gedragen. Ik zeg daarom ook tegen de ouders: hou het heel duidelijk voor haar. Dit mag wel en dat mag niet. Jullie regels.
    Laten we het zo zeggen: stel dat mijn dochter bij jou komt spelen, zou ik liever hebben dat je er wat van zegt, dan dat je achteraf denkt: wat een raar/vervelend kind, wordt die thuis niet opgevoed?
    Want ze kan zich heel goed gedragen, zolang de grenzen heel duidelijk zijn aangegeven.

4. Veera

Veera Niet meer actief

Bij sommige dingen kan je wel toegeven vind ik, een keer bij een leuk middagje spelen 2 snoepjes ipv 1, ach, vinden ze alleen maar een traktatie. Maar dat je alles moet opruimen omdat t een bende is of een kindje zit overal aan wat niet mag, kan je daar best streng om zijn, dan maar een zeurmama :D

5. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier een zeurmama. :)
    Dochter heeft altijd wel sturing nodig. De basisregels (eigen kamer, eten/drinken beneden e.d.) blijven bestaan.

Dochter gaat pas 3 weken naar school dus is het sowieso nog erg spannend als er kinderen hier komen spelen.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Je went er vanzelf aan... Volgende keer laat je dit niet meer gebeuren en denk je.. Ik zeg er toch maar wat van.
    En dan blijkt dat die kindjes het heel normaal vinden als jij zegt dat ze iets niet mogen. Jij bent tenslotte de volwassene :)
    Zo vind je vanzelf je eigen grenzen weer terug.
    Hier gelden gewoon dezelfde regels als wanneer er geen vriendinnetje is.
    Meeste kinderen vinden het doodnormaal dat er bij jou thuis ook gewoon regels zijn. Net als thuis, op school, bij opa en oma en andere vriendinnetjes.

Ik had er zelf ook nogal last van... Maar heb uiteindelijk zelfs weleens iemand echt straf gegeven bij ons thuis.
    (En het was dat ik wist dat dr ouders op dat moment werkten anders hadden ze dr zo op kunnen halen.. Ik was echt zo onwijs boos..)

7. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter zit in een groep 1. Alle kinderen zijn nog aan het leren bij een ander te spelen. Ik ben dan best streng. 1 snoepje of koekje. Zittend opeten. Boven spelen op mijn dochter haar kamer. Je bedenkt samen wat je gaat doen. Dus niet de een met de auto's en de ander tekenen. Spelen ze boven dan staat de babyfoon aan. De kinderen accepteren dit prima. De jongens zoeken allemaal de spelcomputer maar die hebben we niet. Als je wat anders gaat doen, ruim je eerst op.

8. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik vind dit ook lastig. Mn dochter luistert zelf redelijk goed en de meeste van haar vriendinnetjes ook. Ik geef ze daarom vrij veel vrijheid en ga niet de hele tijd lopen controleren. Ik kreeg hier laatst echter wel spijt van. Ze had toen een nieuwe vriendinntje (ook 4,5) mee uit school en ze zaten -dacht ik- heel lief te kleuren en tekenen op dochters kamer. Later die avond zag ik dat er op bijna alle witten muren op de overloop was getekend met viltstift. Ik was not amused.

Voortaan ben ik dus toch maar iets meer een zeurmama ;).

9. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.517
    229
    63
    hier dochter ook in groep 1 en vaak vriendinnetjes over de vloer.
    Ben al wat wijzer geworden als in het begin haha.
    Regels zijn nu. eerst vrij spelen, dan drinken met snoepje. daarna weer spelen ze mogen overal spelen behalve de badkamer/zolder/ouder slaapkamer. ik snijd nog een bak met fruit dus bijvoorbeeld reepjes komkommer/wortel/druiven/tomaatjes. en dat wordt ook goed gegeten.
    en opruimen...tja het is hier iedere dag een ontploffing, vriendinnetjes of niet dus dat doen wij savonds samen als ze in bed liggen. als ze 5 is moet ze wel mee gaan opruimen. nu laat ik haar nog maar even.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Consequent zijn is niet zeuren/streng zijn. Duidelijk zijn is eerlijk! Daarvoor weglopen/duiken maakt je juist een slechtere mama.

Deel Deze Pagina