Labia ruptuur bij eerste bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Inge1988, 9 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge1988

Inge1988 Lid

17 okt 2012
    89
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dag dames

Misschien een vervelend of gênant onderwerp maar graag jullie mening
    Bij mijn eerste bevalling een aantal jaar geleden heb ik een flink labia (schaamlip) ruptuur opgelopen.
    Het uitscheuren zelf vond ik zeer pijnlijk, het gebeurde waarschijnlijk op het laatst met schoudertje van m'n kind ofzo.. Het hechten was ook afzien want verdoving gaat lastig.
    Naderhand was het binnen 2 weken opzich goed genezen alleen nu nog wel last van trekkerig gevoel.
    Zijn er meer dames die dit hebben gehad en het uitscheuren zelf super pijnlijk vonden?

M'n verloskundige wil nu laagdrempelig een knipje zetten om uitscheuren van schaamlip te voorkomen.
    Maar soms twijfel ik... Wil echt niet nog een keer die pijn mee maken van toen maar aan de andere kant denk ik misschien komt ik er deze keer wel zonder scheuren vanaf? (Kindje heeft klein hoofdje en uitgang is gemaakt)

Ik weet dat de verloskundige tijdens de bevalling gaat inschatten of een knip nodig is maar wil niet dat ze 'onnodig' een knip zetten, maar nogmaals m'n schaamlip doormidden (met kans dat het doorscheurt naar clitoris) vind ik wel een vreselijke gedachte.

Wat zijn de voor en nadelen van een klein knipje? En wat zouden jullie doen? Ik mag zelf aangeven of ze laagdrempelig een knipje mogen zetten of dat ik het liever op 'natuurlijke' manier laat uitscheuren.. Lastig! :$

Groetjes Inge

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Scheuren die zelf ontstaan genezen over het algemeen beter dan een knip. Ik heb bij mijn eerste bevalling ook een lastige 2e graads ruptuur met labiaruptuur opgelopen, die gelukkig goed en restloos hersteld is (wel na een thuisbevalling gehecht door de gynaecoloog in het ziekenhuis). De labiaruptuur gaf inderdaad het meeste pijn die eerste weken en de verdoving ook hier niet echt effectief (of eigenlijk echt niet).

Ik hem het een paar weken terug nog nagezocht, maar de kans op een nieuwe ruptuur bij een tweede bevalling is wel iets verhoogd in vergelijking met iemand die bij de eerste niet gescheurd is, maar is nog steeds minder 10 procent (en dat gold zelfs voor vrouwen die bij de 1e een 3e graads of totaalruptuur hadden). Ik ga dus met een gerust hart de bevalling in en hoop dat het bij een kleinere ravage blijft dan toen (en dat we ons dat ritje naar het ziekenhuis kunnen besparen)

3. NTP

NTP Bekend lid

3 dec 2012
    537
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oei lastig.... Kan me voorstellen dat je daar tegenop kijkt. Ik denk dat de vk heel goed een inschatting kan maken en ke dan toch last minute een beslissing laat maken of voor ke maakt. Maar wat je zegt,, er is ruimte gemaakt...
    Zul je zien dat je een keizersnede krijgt (wat ik niet hoop trouwens hoor). Maar het loopt altijd anders dan je denkt.

4. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Bij zoonlief de nodige behoorlijke schade opgelopen down under ..
    Nu zelf gescheurd op een plek na mijn oude liteken (knip) en een behoorlijke pijnlijke in 1 van mijn schaamlippen.
    Dit viel idd niet te verdoven tijdens het hechten.
    Ik heb het dus de eerste keer niet meegemaakt.

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik ben bij de eerste ook uitgescheurd en ik voelde het ook heel duidelijk gebeuren. Jakkes, wat een naar gevoel was dat! Om het bij de tweede te voorkomen heb ik een epino gebruikt. Ik heb geen knip gehad en ben uiteindelijk ook niet uitgescheurd, ondanks dat mn baby bijna een kilo zwaarder was dan de eerste. Ik weet uiteraard niet of de epino heeft bijgedragen of niet, maar ben blij dat ik geen preventieve knip heb gehad. Ik heb zelf van te voren ook aangegevn dat ik dat liever niet had.

6. MamaPrinsesje

MamaPrinsesje Actief lid

5 nov 2014
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij m'n eerste een flinke knip gehad ivm stuitligging. Heb ik toch een week of twee goed pijn aan gehad. Vooral de eerste week ook een aantal dagen slecht van kunnen slapen.
    Nu bij de tweede weer stuitbevalling maar bevalling gong veelste snel om een knip te zetten. (Binnen 1 u en 45 min, waarvan 45 min in ziekenhuis en 3 min persen) Ben uiteindelijk een beetje uitgescheurd maar niks van gemerkt. En echt amper last van gehad. Hechten deed wel pijn omdat ik slecht te verdoven ben, maar daarna geen last meer van gehad!

7. Inge1988

Inge1988 Lid

17 okt 2012
    89
    0
    6
    NULL
    NULL
    Denk dat ik toch maar ga aangeven GEEN knip te willen, alleen als verloskundige ziet dat ik opnieuw een labia ruptuur ga krijgen of nog erger: totaal ruptuur.
    Dus ik denk dat ik dat laagdrempelige maar even weg laat.... Zo te horen is een knip nog vervelender dan een scheur?!

Anderzijds denk ik: laat die schaamlip maar weer inscheuren dan kunnen ze het tenminste mooi hechten en groeit het dit keer misschien wel aan elkaar (er zit nu een gaatje in)

8. Moli

Moli Niet meer actief

Het is/blijf allebei denk ik vervelend.
    Hier een behoorlijke knip gehad bij de eerste (ruim 6 cm) en en totaal geen last van gehad.

9. LynnLemon

LynnLemon Lid

9 mrt 2015
    53
    0
    0
    Straatsburg, France
    Zelf ook een labiascheuring gehad maar heel goed genezen dus ik wil zeker geen knip de volgende keer. Als geknipt kan het niet goedkomen he... als niet, kan het wel nog goedkomen!

10. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik zou ook even bespreken wat de risico's zijn van weer scheuren ivm blijvende klachten. Wat gebeurt er of wat kan er gebeuren als je weer een labia ruptuur krijgt bijvoorbeeld.

Ik heb alleen ervaring met een totaal ruptuur. Dus verder kan ik je niet helpen.

11. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Hier precies hetzelfde verhaal. Alleen nu eigenlijk niet met de vk besproken...niet aan gedacht... Bij mij is het toen niet goed gehecht was erg druk in het ziekenhuis, waardoor die plek tot op de dag van vandaag gevoelig is bij het vrijen. Toen die tijd heeft de vk de hechting er sneller uitgehaald en meldde mij dat het de volgende keer waarschijnlijk weer scheurt en dat ze het dan mooi kunnen hechten...
    Ik kies hier dus voor, omdat het gevoelig zijn ook erg vervelend is en ik hoop dat het daarna beter is. Maar de gedachte dat het weer opnieuw gaat scheuren vind ik ook niet erg prettig. Maar goed ik vind het idee van de hele bevalling ook niet echt prettig al kijk ik er wel naar uit haha lekker dubbel, ik ben gewoon klaar met de zwangerschap en wil die gup in mijn armen ;)

12. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik heb een klein scheurtje in mn schaamlip vd 1e. Precies op een naad zeg maar. Vond dit overigens niet pijnlijk gelukkig. Bij 2e bevalling niks.

13. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Ohhh is dát het dus!!

Ik vond het al zo raar dat dat hechten zo'n pijn deed... ik had een klein scheurtje in de binnenste schaamlip aan de rechterkant. Niet verdoofd, want dat was het nog van de bevalling (yeah right), maar de verdoving werkt dus anders ook niet echt...

Liefs,

14. Inge1988

Inge1988 Lid

17 okt 2012
    89
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ja dat is het..verdoven is bijna onmogelijk bij een schaamlip scheur! Bij mij hebben ze een spray gebruikt maar dat is geen verdoving, het sprayen alleen al is super pijnlijk omdat je in een wond spuit.
    Nee voor mij geen schaamlip scheur meer hoop ik. Ik kies dan toch voor een kleine knip.. Alhoewel ik natuurlijk hoop er helemaal zonder scheuren of knippen vanaf te komen!!!

Deel Deze Pagina