Wauw, prachtige hond Gijsje! Wat trekt je aan in beide rassen, is nogal een wereld van verschil namelijk. Heb het idee dat je meer voor uiterlijk gaat dan karakter? Beide zijn mijn rassen niet helemaal, labradors toch teveel stuiterbal en herders té baasgericht en te weinig omgevingsgericht (uitzonderingen daargelaten). Wat dacht je van een gulden middenweg? Een Golden, over het algemeen wat minder hyper dan een labrador, maar wel hetzelfde zachte, meegaande karakter? Of een Oud Duitse of Zwitserse witte herder, iets zachter dan de Duitse, maar beide met een prachtig statig uiterlijk (vind ik dan )?
Onze labrador verhaart nu wel redelijk veel, maar de maanden hiervoor nauwelijks haar gezien, gaat dus echt in periodes. @ Josie: ik heb ook ervaring met een oud-duitse herder en die vond ik juist nog meer dan een gewone duitser op de baas gericht en heel zenuwachtig! Maar dat verschilt natuurlijk ook weer per hond, zegt misschien niet veel over het ras zelf?
Kan hoor, zal uiteraard per hond ook erg verschillen. TS: wat ook handig is om te doen voor jullie een keuze maken: bezoek shows en fokkers van de verschillende rassen. Stel je vragen, observeer de honden. Zij kunnen tenslotte het beste vertellen over de lijnen en de karakters van de honden.
Wij hebben een Oud Duitse, en ben helemaal gek op dit ras! Even een karakteromschrijving van onze hond: - in huis heel rustig - tijdens het uitlaten wat drukker. Na 2 jaar merken we nu dat hij het niet zo op andere reutjes heeft, eerste jaren geen last van gehad - allemansvriendje. Daarin wel soms onbeholpen, maar altijd positief. Via training proberen we dat onbeholpen er een beetje uit te krijgen. - speels - enorm aanhankelijk (bij zowel mij als mijn man). - kan goed alleen thuis zijn - kan zichzelf goed vermaken - totaal niet zenuwachtig/onrustig etc. Zelfs nu ik hoogzwanger ben en mijnlooprondjes maar 10/15 minuten zijn houdt hij het huis heel en blijft rustig. Echt een tophond!