Ik weet het, de keuze is aan ons m.b.t. antwoord op de vraag. Zal even proberen kort de situatie te schetsen: Vriendje van voetbal van zoon heeft een labrador van 3 jaar oud. Enorm lief beest, goed opgevoed, lief met kinderen & onze kids vinden haar ook geweldig! Nu is gebleken dat het dochtertje van het gezin een allergie voor honden heeft. Ze moeten dus op zoek naar een nieuw huisje, een gouden mandje. Nu zijn wij dit serieus aan het overwegen, gezien we al langere tijd nadenken over een hond maar een puppy niet zien zitten (nog) en herplaatsers vaak probleem honden zijn tot nu toe nog niet aan een hond begonnen. Maar dit is de kans op een gouden hond die al goed opgevoed (blaft en sloopt niet) + zindelijk is & het karakter ook al van duidelijk is en het is echt een allemansvriend. Nu ben ik benieuwd naar of ik nog dingen over het hoofd zie naast de standaard dingen: - kosten eten + dierenarts + verzekering + hondenbelasting + manden etc. - elke dag minimaal 1-2u lopen, verdeeld over 2-4x (hond kan nu 6-7u al alleen thuis zijn, zolang dit uiteraard niet elke dag is) - oppas in de zomervakanties als we weg gaan - rekening houden met weekendjes weg met locaties waar honden toegestaan zijn We spreken elkaar woensdag & ik ga voorstellen om de hond een week in huis te logeren te nemen als proef of het echt in ons leven past. Mis ik nog iets? Wat zijn ongeveer de kosten per maand waar ik aan moet denken? Ga ik ook nog aan hen vragen uiteraard maar zij leven enorm luxe dus kan me voorstellen dat het goedkoper kan
Wat leuk en zeker doen. Wij hebben ook een labrador van 5 jaar oud. Is het een reu of teef? Belangrijk om te weten is of de reu of teef nog intact is. Als de hond verder gezond is zou ik hem niet meer verzekeren. Wij hebben onze hond destijds verzekerd maar je betaald best veel geld pm, denk aan zeker 30 euro pm, onze hond heeft hooikoorts en krijgt in de seizoenen medicatie die erg prijzig is en dit krijgen we grotendeels terug uit de verzekering. Verder is die gezond. Check ook even of de vaccinaties op orde zijn. Onze dierenarts stuurt altijd een reminder wanneer het weer tijd is voor de vaccinaties. Wellicht een idee om de wijziging van eigenaar en adres bij de dierenarts door te geven. Wij kopen iedere maand een zak voer van 12 kilo voer ad 55 euro en daarbij natuurlijk de snackies. Iedere 3 maanden moet je de hond ontwormen middels een tablet. Ik vergeet het helaas nogal eens en wees ook allert in het tekenseizoen. In het tekenseizoen geven wij onze hond altijd een tablet tegen vlooien en teken. Buiten de seizoenen geef ik het niet maar dit is persoonlijk. Krijg je een blonde lab? Wij hebben een blonde en die verhaart wel zowat het hele jaar door Verder zijn ze gek op water en vooral de meest vieze moddersloten zijn favoriet. Wees daarop voorbereid Verder zij het echte lieverds. Wij hebben 1 grote mand in de woonkamer staan maar meestal ligt die op het laminaat en als die het te warm vind gaat die in de gang op de deurmat liggen. Ik zou ook een looplijn nemen die je kan verstellen, het wandelt heel ontspannen en ze hebben daardoor wat meer ruimte om te lopen. Let er wel op dat labradors aanleg hebben om te zwaar te worden. Weeg het eten af in een maatbeker en pas op met tussendoortjes. Ik geef onze hond ook regelmatig een stukje komkommer, wat kipfilet of wat appel als tussendoortje. In de gemeente waar wij wonen hoef je geen hondenbelasting te betalen. Goed idee om een weekje te proberen maar zal vast goed komen. Heel veel plezier alvast. Oja vraag ook na of de hond gechipt is want wanneer jullie de nieuwe eigenaar worden moet je dit wel doorgeven aan de databank met je eigen gegevens. Niet verplicht maar als de hond ooit zoek raakt dan kunnen ze jullie makkelijk achterhalen.
Even over het dicht gedrukte en onderstreepte. Vaccineren kun je ook doen aan de hand van titeren. Wij vaccineren pas als het bloed laat zien dat er geen antistoffen meer zijn. Preventief ontwormen heeft geen zin. Wij sturen ontlasting op en als er wormeitjes gevonden worden, dan gaan we ontwormen. Je neemt zelf toch ook geen tabletjes voor het geval je wormpjes krijgt
Qua eten maakt het natuurlijk wel verschil wat je geeft. Wij geven onze hond vers vlees, dat is dan wel iets duurder maar de hond doet het er goed op en heeft daardoor ook goede ontlasting. Een rol vlees (1 kg) kost 8,50 euro en is bij ons goed voor 2 dagen. Dus tel maar uit, Tukker krijgt nu nog 3 keer per dag eten en zo'n 40 tot 60 gram vlees per kilo lichaamsgewicht. Dat wordt natuurlijk wel minder naarmate hij ouder wordt, hij is nu bijna 5 maand oud
Wat leuk!! Speeltjes zal hij vast al wel hebben. Misschien een mand of kussen ook al. Wel misschien handig om te kijken waar zijn vaste plek gaat worden. Zijn rust plek. Is jullie zomervakantie al geregeld en heb je al opvang. Zeker een weekje testen. Maar het is wel fijn dat je de mensen en de hand al wat kent. Ik neem aan dat ze hun jaarlijkse bezoekjes ook doen met de hond. Wanneer was de laatse keer en waren er nog speciale dingen.
Ik vergeet het ontwormen 9 van de 10x en pas had die dus wormen. Super goor en daarom doe ik het nu wel iedere 3 maanden. Ook mbt besmetting tot de gezinsleden. Titeren doe ik niet. We vaccineren gewoon
Niet bij een labrador, is met hun vacht biet nodig. Zelf af en toe borstelen en of een waterblazer is voldoende.
Daarom testen wij nu elke maand de ontlasting en als Tukker een half jaar is geweest elk kwartaal. Voor nu is het nog nooit nodig geweest en is hij voor het laatst ontwormt toen hij 6 weken oud was. Preventief ontwormen kan gewoon niet. Je kunt morgen een tabletje geven en volgende week heeft de hond wormen en moet je dan weer een tabletje geven. Ik hou er niet zo van om voor niks mijn hond "rotzooi" te geven. Lees maar eens bij Het Woud, zij doen de onderzoeken in de ontlasting. Ik ben blij me zoiets
Dus dat betekend dat alle honden en katten baasjes elke kwartaal een potje poep moeten inleveren? Ik denk dat de dierenarts wel wat beters te doen heeft dan standaard al het poep checken op wormen.
De dierenarts heeft liever dat je elke maand of elk kwartaal daar tabletjes koopt die toch niet werken omdat je hond geen wormen heeft. Het Woud is een bedrijf die ontlasting onderzoekt of er wormeitjes zijn en of er ontwormt moet worden. Ja ook daar moet je voor betalen. Maar ik betaal liever zo'n checkkit dan dat ik mijn hond onnodig een ontworming geef die toch niks doet omdat er geen wormen zijn...
En een ander kiest voor de andere aanpak, dat is toch prima? @Jess93 klinkt super leuk, ik zou dit ook wel overwegen. Ik denk dat je van de belangrijke zaken wel bewust bent en ik hoop dat het een succes wordt!
Je hond/kat gaat er niet eerder dood aan, ik lees trouwens net dat alle puppy’s en kittens spoelwormen hebben. Spoelwormen komen bijvoorbeeld in de lever, hart en kapselen zich in de maag. Ik vraag mij af of je dat met enkel ontlasting kan detecteren. Dit is oa één van de redenen waarom het word aangeraden je hond/kat elk kwartaal te ontwormen.
Ook spoelwormen wordt op gecontroleerd bij ontlasting onderzoek. Gardia wordt niet standaard op onderzocht, daar heb je een uitgebreide testkit voor.
Even een linkje van Het Woud https://wormbestrijding.nl/wormbestrijding-bij-honden/?_gl=1*1dkzg9n*_up*MQ..*_ga*MTEwNDc4MjQ1MC4xNjg0MjM0NDg3*_ga_HF07XH4JGH*MTY4NDIzNDQ4Ni4xLjAuMTY4NDIzNDQ4Ni4wLjAuMA..
Dan maakt het voor TS en haar vraag of ze qua onkosten nog wat vergeten is weinig uit. Welke keuze ze ook maakt je bent er geld aan kwijt of dat nu aan een onderzoek is of aan de tabletjes. TS het lijkt mij een hele mooie oplossing, eigenaren (en de kinderen) weten dat de hond goed terecht komt en jullie weten wat jullie kunnen verwachten van de hond.
Dank voor alle reacties! Goed/leuk om te lezen dat veel hier idd ook een kans in zien! Het is een teefje, weet (nog) niet of ze gesteriliseerd is of niet. Oh en ze is zwart! Verharing is idd bekend, dat wordt vaker stofzuigen Ik weet bijna zeker dat we een behoorlijke inboedel gaan meekrijgen ja aan speeltjes, manden, autobench etc. Die mensen houden van luxe & dat uit zich hier ook in haha (soms vraag ik me af of ze soms geld teveel hebben). Rustplekken in huis zouden we inderdaad even naar moeten kijken wat de beste plek is, maar we hebben in principe ruimte zat we wonen in een geschakelde 2 onder 1 kap van 150m2 met nog een behoorlijke tuin ook! Mochten we het doorgang laten vinden ga ik vragen of we de hond na de zomervakantie definitief kunnen overnemen, dit omdat ik het anders verwarrend vindt voor het beestje. Is ze hier net 1.5/2 maanden zijn en dan zou ze weer ergens anders moeten logeren, ben bang dat het beestje er dan helemaal niks meer van snapt. Dit ga ik morgen o.a. ook vast vragen. Vakantie (Turkije) staat namelijk al lang geboekt dus kan (& wil) daar nu ook niks in wijzigen. Ik weet toevallig dat de hond 2 maanden terug vaccinaties gehad heeft. Weet nog niet of er verdere medische dingen spelen, staat ook op mn lijstje om te vragen morgen!
Wat leuk, een zwart teefje. Ze zijn zo lief. Als jullie het door laten gaan zou ik het inderdaad na de zomervakantie doen. Vaak zoeken ze ook wel hun eigen rustplek. Als ik ga stofzuigen gaat onze hond altijd met gebogen schouders naar de gang en gaat daar dan demonstratief liggen