Labradorpup

Discussion in 'De lounge' started by kwebbeltje, Dec 5, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zit met een vraagje. Wij hebben sinds twee dagen een chocolade bruine labradorpup van nu goed 8 weken. Eigenlijk gaat het best goed, maar we weten niet goed hoe we de hond moeten laten weten dat iets niet mag. (cursus begint over 1 week, maar wil nu al graag alles goed doen ;) )Op het moment als hij iets doet wat niet mag dan klap ik dichtbij hem in de handen en roep hard nee. Maar ik kreeg gister te horen dat de hond dan later bang word. (het werkte wel trouwens)
    Heb sinds gister op verschillende sites gezocht, maar lees steeds weer andere dingen.
    Misschien heeft één van jullie alvast een gouden tip voor ons.

Kwebbel

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Harde geluiden zoals klappen kan inderdaad op latere leeftijd angst veroorzaken bij een dier. Het beste kun je een kort en krachtig geluid maken (steeds hetzelfde geluid zodat het dier deze herkent) zodra het beessie iets doet wat niet kan/mag.
    Ik weet niet goed hoe ik dat geluid moet typen, maar het beste kan je je stem iets verheffen en kort en krachtig 'eh!' roepen. Het is belangrijk hierbij (vooral) in het begin oogcontact te maken met je pup!

Ik hoop dat je begrijpt wat ik typ.... hahahahaha :rolleyes: :)

3. Dientje

Dientje Fanatiek lid

Jan 12, 2006
    4,674
    0
    0
    Noord-Holland
    Je kan idd het beste je stem verheffen en het helpt ook om zijn hoofdje naar beneden te drukken (niet te hard natuurlijk), dat doet de moeder ook in het nest als iets niet mag.

4. Niet meer actief

Hoi kwebbeltje,

Hier ook een eigenaresse van een choc lab, alleen hij is nu wel 4. Ik heb bv heel veel aan http://www.labradorforum.nl. Je kan daar van alles vinden wat betreft opvoeding enzo. Ik heb Tygo aangeleerd als hij iets niet mag door krachtig NEE te zeggen (foei kan ook). Als hij bv op iets kauwde wat niet mocht, leidde ik hem af door iets te geven waar hij wel op mocht kauwen. Maar verwacht nog niet teveel wonderen, het is nog maar een puppie hè, van 8 weken, en je hebt hem nog maar net ;) . Het beestje zit ook vol met nieuwe indrukken. En inderdaad, van in je handen klappen als 'straf' kan hij later bang van worden. Ik ben er vooral voorstander van om met je stem te corrigeren.

Je mag me altijd PB-en als je meer vragen hebt!

Liefs Tantan (en een dikke poot van Tygo voor jouw puppy)

5. Friemeltje

Friemeltje Actief lid

Jul 2, 2006
    406
    1
    0
    Een korte strenge maar krachtige NEE en consequent blijven..

Succes op de cursus!

6. Silvie

Silvie Fanatiek lid

Aug 16, 2005
    3,910
    0
    0
    Woerden
    Eerst zn naam roepen en dan nee of Eh

Wel leuk zeg zon puppie ..

FOTO

7. Niet meer actief

ja vooral consequent blijven..maar dat is oowww zo moeilijk met zo'n choco..heb er zelf ook 1 van net een jaar..echt een dondersteen..kan zo zielig kijken..als ze op de donder heeft gehad dan moet ik daarna echt de andere kant op kijken want het is echt een portret dan hoor..je kan eigenlijk nooit boos op haar worden hihi..

EN bij ons werktte Foei op een strenge manier heel goed en als ze echt iets deed wat niet mocht e nfoei hielp niet..dan paktte we haar ook in dr nekvel..wat heel goed werktte

succes

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Daar ben ik zeker geen voorstaander van. Fysiek straffen. Ook al doet de moeder het in het nest.

Met de stem inderdaad. Ik zeg altijd, Nee mister, foei! haha Maar een pup zal het nog wel een miljoen keer moeten horen voordat hij echt gaat luisteren, :p

9. anniek

anniek VIP lid

Feb 5, 2006
    8,512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    een moeder in een nest is nooit na te bootsen! laat ik dat voorop stellen!

verder zou ik idd met stemverhef doen...
    een kort maar krachtige nee zal niet helpen als hij niet weet wat hij niet mag! net als godverdomme roepen tegen je hond! doe dat maar vaak genoeg en hij luisterd beter naar dat scheld woord dan naar zijn naam!

Ze hebben mij ook geleerd beter voorkomen dan genezen...
    Maar goed ik denk dat een nee wel werkt. Bied hem trouwens zijn eigen speelgoed aan...
    bv als ie iets van e kindjes heeft haal je dat uit ze bekkie en zeg je nee! warbij je daarna zijn eigen speelgeod aanbied!

hoop dat je er wat aan hebt!

Ik heb trouwens een puber van ruim 9maanden! lelijk monster hihi

10. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

Nov 20, 2006
    3,570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    stemverheffen en dna iets geven wat die wel mag

11. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Stem verheffen met de naam van de hond en een duidelijke klank, idd ''nee'' of ''èh'', kan goed werken.
    Het koppie naar beneden duwen mag alleen als hij heeeeel erg over de scheef gaat. Daar heeft zo'n beest trouwens ook een nekvel voor, waar je 'em, zo nodig, eens flink in kan grijpen voor corrigeren.

Onze hond flikte naar verloop van tijd zoveel dat we toch op harde geluiden over moesten gaan. Wij gebruikten daarvoor een blikje met spijkers erin.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Lijkt me geen goed idee. :confused:

13. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Oké, ik zal het ff anders verwoorden: zo'n hondje heeft een nekvel waar je 'em aan vast kunt pakken, en bij ons op de cursus zeiden ze dat dat best wel eens heel hardhandig mag als hij helemaal over de scheef gaat.

14. keizerin

keizerin Niet meer actief

Nou daar ben ik het dus niet mee eens om een hondje in zijn nekvel te pakken zo woorden ze alleen maar bang voor je en dat is niet de bedoeling.
    En ik weet niet waar jij op curcus bent geweest maar ik heb altijd geleerd om het met je stem te doen en geen voorwerpen gebruiken of in de nekvel te pakken tenzij je wil dat je hond bang voor je word :(

Je moet het dus met je stem doen werkt het beste,dus als hij iets fout doet met een zware stem NEE roepen en als hij iets goed doet met een hoge stem hem belonen.

15. Yentl

Yentl Fanatiek lid

Aug 30, 2006
    2,445
    0
    0
    Culemborg
    Als eerste van harte gefeliciteerd met jullie pup natuurlijk!

Ik zou niet weten waarom je een pup niet in het nekvel mag beet pakken dit doet de moederhond immers ook!

Wij krijgen onze pup over 4 weken.en heb dit bij onze vorige hond ook gedaan toen die pup was en die is 13,5 jaar geworden.Het heeft bij ons altijd gewerkt,kort in de nekvel beetpakken en dan zeggen nee mag niet.

Liefs Claudia

16. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

Jul 6, 2006
    509
    0
    0
    Assen
    het is niet waar dat je zon beestje niet in zijn nekvel mag pakken
    moeder doet dat ook ze pakt het beestje in zijn nekvel en schud hem hardhandig heen en weer tuurlijk moet je dit niet standaart doen
    maar het werkt erg goed als terechtwijzig

natuurlijk ist ook belangrijk om meer de goede dingen te belonen ipv de slechte af te straffen

als je hondje iets goed doet moet je hem echt de hemel in prijzen zdet je liefste enthousiaste stem op en aai hem kroel en whatever laat het in het begin steeds gepaard gaan met een snoepje

dan zal hij het later ook als zijnde een beloning opvatten zonder snoepje.

verder dat nekvel grijpen kan echt wel hoor

ik heb 11 duitse herders gehad en 1 mechelaar en het werkte bij allemaal en geen een is er schuw of whatever van geworden

en die kregen zelfs nog wel es een tik op de neus als ze echt te ver waren gegaan

17. keizerin

keizerin Niet meer actief

Misschien is het een verschil dat ik alleen maar kleine hondjes gewend ben en daar zie je vaak dat ze echt bang van het baasje gaan worden als je dat doet dus vandaar dat ik daar geen voorstander van ben.

En ik heb ook op een curcus gezeten en daar zaten ook grote honden bij en daar werd echt gezegt dat je dat niet moet doen,zo zie je maar weer dat ze overal wat anders zeggen.

18. Yentl

Yentl Fanatiek lid

Aug 30, 2006
    2,445
    0
    0
    Culemborg
    Wij hebben een stafford bull terrier gehad en dat is onze nieuwe pup ook!
    Onze vorige hond is echt niet schuw geworden,ook de tik op de neus hebben wij weleens gebruikt.Gewoon een klein tikje Je hoeft hem natuurlijk niet af te ranselen!

Ik ben het met sjaak eens!

Groeten Claudia

19. Niet meer actief

zoiets :) maar das wel moeilijk

Ik heb een mishandeld hondje hier dus kan zoiezo mijn handen niet gebruiken ook al zou ik het willen :rolleyes:

Duidelijk nee en zelfs niet 1 keer toelaten omdat je toevallig nu geen tijd heb om in te grijpen want dat verknalt het meteen.

Ja daar noem je ook een hond Yentl een stafford die zijn heerlijk eigenwijs en hebben soms wel een wat "hardere" aanpak nodig hoor anders lopen ze gewoon over je heen, de meeste honden hebben aan "nee" genoeg, het ongewenste gedrag (indien mogelijk) negeren help ook zoals piepen e.d. zelfs geen "nee" hierbij zeggen want soms is negatieve aandacht OOK aandacht...

Wat betreft kauwen op dingen, afpakken, duidelijk NEE zeggen en zijn speeltje geven...dat helpt wel.

En VOORAL niet opeens stoppen NA puppycursus maar blijf lekker bezig met hem dat hebben labs echt nodig zoiezo voor hun conditie (ze hebben nogal de neiging om vet te worden) maar ook qua intelligentie, ze zijn gewoon te slim om alleen maar een "huishond" te laten zijn en hierdoor kan je ongewenst gedrag krijgen. Lekker doorgaan met trainen en ga met hem zo'n parcour lopen ofzo of flyballen is hardstikke leuk (ook voor jezelf) en je bent 100% met je dier bezig, thuis komt er ALTIJD wel wat tussendoor (telefoon, kids, deurbel) hier is het "hond en baas" tijd en niemand die daar tussenkomt, op deze manier zal je geen spijt krijgen er staan immers al genoeg "tweedehands" honden op marktplaats van baasjes die het hondenleven hebben onderschat.

Veel plezier en geniet van elkaar.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik ben het met vales eens. Mijn hondenschool is ook tegen in de nekvel pakken etc....

Maar iedereen doet het maar lekker op zijn of haar eigen manier. Ik weet dat ik mijn hond niet fysiek hoef aan te pakken, omdat dat niet hoeft. Het heeft me zeker veel moeite gekost, maar nu heb ik wel bereikt wat ik wil. Niks fysiek, gewoon respect en goed luisteren.

Share This Page