Dochtertje is 18 maanden. De laatste twee weken is ze aan het rommelen met slapen. De eerste week had ze moeite om s avonds in slaap te komen. De afgelopen week heeft ze twee keer s middags niet geslapen. Ze is dan moe, gaat lief liggen praten. Na kwartier huilen. Even er naar toe, wordt ze stil en gaat na een tijd weer huilen. Het lukt haar gewoon niet om in slaap te vallen. Beide keren hebben we het een uur volgehouden, maar met resultaat dat ze heel verdrietig is. Als we haar er uit halen, is ze zo vrolijk als wat. Gaat lief spelen en we hoeven niet naar haar om te kijken. De volgende middag slaapt ze dan in eens weer 2 uur. Zou ze nu al van haar middagslaap af gaan of zou dit een fase zijn..? Want niet meer slapen is toch eigenlijk bizar met 18 maanden?
Ik denk dat het een fase is. Hier zijn er ook wel periodes dat ze minder of niet slaapt, maar ze heeft ook momenten dat ze juist heel lang slaapt. Ik zou het gewoon toch elke keer weer even proberen.
Ik denk ook dat het een fase is. Hier al vanaf 1 jaar bij vlagen dat ze niet wilt slapen s middags. Dit duurt soms wel enkele weken en daarna gaat het weer super goed. Vooral omdat het niet iedere dag is zou ik het toch nog even volhouden.
Denk ook dat het een fase is. Denk echt dat ze het eigenlijk nog wel nodig hebben. Onze dochter is ruim 2,5 en slaap nog in de middag. Gewoon elke middag weer op bed leggen. Gaat het echt niet dan een middag niet slapen.
Hoeft geen fase te zijn. Van mijn moeder hoorde ik dat ik nog geen twee was en ik geen middagslaapje meer deed. Ik was supervrolijk en ging savonds om half 7 lekker slapen tot de volgende ochtend. Als je meisje heel erg vrolijk en genoeg energie heeft, waarom dan dwingen om te gaan slapen. Dwingen lukt toch niet. Als ze er de volgende dag wel behoefte aan heeft, dan wel lekker laten slapen. Weet natuurlijk niet of dit haalbaar is in jouw dagelijks leven 😊
Zou het heel erg zijn dan als ze geen slaapje meer zou doen? Als ze verder goed in orde is en niet hangerig/ zeurderig is zie ik geen probleem Maar voor nu denk ik in eerste instantie ook dat het een fase is.
Bedankt voor de reacties! Vanmiddag lukte het weer niet om te slapen. Ze lag om 12.15 uur. Om 13.00 uur er uit gehaald. Ze ging gelijk spelen. Na een tijdje was het huilen, vallen, huilen, en toen zei ze zelf 'ben beetje moe'. Dus weer op bed gelegd om 14.00 uur. Ze ging kletsen en om 14.15 uur weer huilen. Heb de deuren dicht gedaan en na 10 minuten was het stil. Nu slaapt ze dus. Ik ben inderdaad van plan haar wel steeds te leggen. Dan zie ik het wel. Ik was zelf ook met 1.5 jaar van middagslaap af, dus ik weet dat het kan. Maar ik vind 1.5 nog wel erg jong!
Mijn zoontje slaapt sinds hij 1,5 is ook niet altijd meer smiddags. Ene dag wel, andere dag niet. Ik leg hem er wel elke dag in, en als hij niet wil dan houdt het op... Hij lijkt het ook niet altijd nodig te hebben.
Nee zeker niet erg. Helaas ben ik een onzekere moeder en denk ik dan al gauw 'is dat wel normaal...' Dus vandaar mijn vraag hier.
Heel normaal hier stopte ze met 17/18/15 maanden en als ze al eens sliepen was het savonds feest. Maar zo verbaas ik me dat kindjes van 3 nog elke middag slapen en dan ook nog een lange nacht Kijk het even aan, blijft het zo skip je het en anders gaat ze vanzelf wel weer slapen. Of je legt haar iets later op bed smiddags maar dan heb je wel het risico dat ze savonds ook later wil
Kan ook zijn inderdaad dat ze de tijd van de middagslaap verlegd. Wellicht is ze om 12.00 uur nog niet moe genoeg. Eerst eens proberen rustig te lunchen, nog even spelen en dan naar bed. Wellicht kun je het voortaan inderdaad om 14.00 uur proberen of zoals je dat zelf al hebt gedaan, haar zelf laten aangeven wanneer ze moe is. Aiden was met 3 jaar echt klaar met het middagslaapje en Finley met net 2 jaar.
Hier stopte ze met 18 maanden ook al met slaapjes anders bleef ze d avonds tot 23u wakker. Geen middag slaapje en ze sliep van 19.00-9.00uur. Heerlijk!
Hier gaat het middagslaapje goed. Ze valt snel in slaap en slaapt dan zo'n 2 a 3 uur. Maar waar ze voorheen om 7 ook als een blok in slaap viel blijft ze nu zo nog een uur aan het kletsen in bed voordat ze slaapt. Gaat dan in de nacht meer keren spoken en gewoon weer vroeg wakker. Meestal rond 6.30. Later in de avond naar bed maakt geen verschil. Dus ook wij vragen ons af iets met het middagslaapje te doen om te kijken of dat werkt. Iemand hier ervaring mee? Heb haar al wel eens na 2 uur wakker gemaakt maar mevrouw was er stront chagrijnig van
En haar wakker maken na 1,5 uur? Dan heeft ze 2 slaap cycli gehad en maak je haar niet midden in een volgende wakker?
Zou ik ook kunnen proberen inderdaad. Nu alleen nog mijn man zover krijgen het hier ook mee eens te zijn Ik maak haar liever ook niet wakker, maar ben nu ook wel klaar met die nachten. Man stelt voor het slaapje eerder te proberen. Voorheen sliep ze al rond 11 uur en dat is langzaam steeds later geworden. Dus dat proberen we dan eerst maar. Bedankt voor de tip!