diagnose vasa previa en verschillende meningen..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lieve74, 15 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieve74

Lieve74 Lid

15 apr 2008
    11
    0
    0
    Leiden
    Hoi,

Ik ben inmiddels ruim 34 weken zwanger en bij mij is nu een vorm van vasa previa geconstateerd. Dit betekent heel kort gezegd dat de bloedvaten van de placenta naar de navelstreng blootliggen en door de vliezen lopen en ook nog voor de uitgang langs... Met de diagnose ben ik op zich wel blij, omdat bij 70% van de vrouwen dit niet wordt gezien en dan vaak een dodelijke afloop heeft voor de baby...
    De diagnose is een paar weken geleden gesteld. Ik liep al bij het ziekenhuis vanwege een laagliggende placenta en een navelstreng die voor de uitgang leek te liggen.
    Maar nu wil de gyn. een keizersnede plannen bij 37 wk en 1 dag... Op internet lees ik oa www.vasaprevia.nl dat geadviseerd wordt om een keizersnede te doen tussen 35 en 37 weken en zelf vanaf 34 weken uit voorzorg opgenomen te worden. Mijn gyn. wil hier niets van weten, omdat volgens hem en de kinderarts het beste is voor het kindje om het pas bij 37 wk en 1 dag te doen... we hebben het nog wel voor elkaar gekregen dat hij het nogmaals in zijn maatschap bespreekt, maar we verwachten er helaas niet veel van...
    Ik maak me er erg zorgen om. als de weeen beginnen of de vliezen breken kan dat al betekenen dat het kindje het niet zal redden voordat de keizersnede met spoed is uitgevoerd...
    Herkent iemand een dergelijk verhaal of heeft iemand ervaring met deze diagnose?

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hoi,

jeetje wat zul jij je zorgen maken, ik heb het van dichtbij gezien, mijn schoonzus heeft hetzelfde en hun kindje heeft het niet gehaald, maar ze is weer zwanger en door de intensieve begeleiding van Gyn etc is het inderdaad via een keizesnee allemaal goedgegaan, meestal beginnen weeen en komt de baby uren later, kun je niet afspreken dat je gelijk naar het zkh mag zodra je weeen voelt?
    je bent goed onder controle, het komt vast goed, de meeste vrouwen komen er pas achter als hun kindje al overleden is, sterkte, en dwing desnoods goede duidelijke afspraken af voor je eigen gemoedsrust... ;)

3. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Meid, wat een vreselijk onzekere periode zal de komende tijd dan zijn. Heel veel sterkte.
    Wel goed dat het iig al duidelijk is dat je vasa previa hebt.

Maar kun je geen second opinion aanvragen?

5. Rainbow78

Rainbow78 Actief lid

22 sep 2008
    189
    0
    0
    Mijn zoontje is ook geboren met vasa previa. Ze kwamen er pas achter toen hij geboren was (gewone vaginale bevalling met 39,4 dagen en gehaald met vacuum). Toen ik las wat het inhield ben ik zooooooo blij dat alles toen goed gegaan is! Het kan ook minder goed aflopen!

Goed dat je je zorgen hebt aangegeven! Hopelijk luisteren ze naar je!

6. Pilar

Pilar Lid

29 jul 2008
    54
    1
    0
    Dat klinkt heel eng.
    Hoe kom je daarachter? Via een echo?
    Ik vraag dit omdat ik ook een laagliggende placenta heb. Ik krijg nog wel een placentalokalisatie.

7. 078mama

078mama Niet meer actief

Als je het niet eens bent met het besluit van je Gyn zou ik zeker een second opion vragen in een ander ziekenhuis. Ik snap zijn standpunt wel maar persoonlijk zou ik ook liever bij 36 weken een ks ondergaan om zekerheid te hebben.

Veel succes in ieder geval!

8. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hee meid,

Ik kan me voorstellen dat je je ontzettend zorgen maakt. Het risico dat het kindje overlijdt als vroegtijdig je vliezen breken, is wel degelijk aanwezig. Daarom is ook de opname vooraf. Ik kan je maar 1 goede raad geven: hou voet bij stuk, bespreek het en ga anders naar een ander ziekenhuis. Je huisarts kan je hierbij helpen. Wees ook duidelijk naar de artsen met je verhaal, zeg erbij dat, wanneer het mis zou gaan, het JOUW kindje is, dat je dit leed voor altijd zult meedragen en voor hun maar 1 van de vele gevallen is dan....Hoe erg het ook klinkt, ze moeten naar je luisteren en mogen je echt nooit, nooit wegsturen met het antwoord: dit is wat wij hebben besloten. Het is jouw lijf.
    Ik ben misschien wat hard maar ik weet helaas uit ervaring dat ze je serieus moeten nemen. Ik wil je e.e.a. nog wel in een pb uitleggen wanneer jij dat zou willen. Dan hoor ik het graag van je.
    Veel sterkte!

9. Lieve74

Lieve74 Lid

15 apr 2008
    11
    0
    0
    Leiden
    Hi,

Vrijdag gaan ze het nogmaals in de maatschap bespreken. Omdat ik toch niet gerust was heb ik er vandaag nogmaals achteraan gebeld en uitgelegd dat ik me zorgen maak en verwezen naar die richtlijn en de patientenvereninging vasa previa. De reactie was alleen maar dat de gyn. de richtlijn ook wel kent, maar dat ze het nogmaals zal doorgeven. ik kan voor de uitkomst van het overleg maandag bellen... ik moet zeggen dat ik tot nu toe heel tevreden was over het ziekenhuis en het personeel, maar deze reactie was gewoonweg erg bot! Ik wacht nu maandag eerst wel af en ga dan evt wel een second opinion aanvragen als ik me niet serieus genomen voel..

Pilar: Ik had dus ook een laagliggende placenta die eerst zelfs deels voor de uitgang lag. Bij de 32 weken echo (voor de placenta localisatie) heeft een oplettende echoscopiste via een inwendige echo en met kleuren de bloedstromen gecontroleerd en zij kwam er toen achter dat de bloedvaten bloot lagen en voor de uitgang langs en door de vliezen liepen... Dus daar kun je altijd naar vragen. Directe aanleiding bij mij was waarschijnlijk ook dat de navelstenginsertie op de rand van de placenta is..

Ik zal nog laten weten nav het overleg wat ze gaan doen... nu maar even niet teveel aan proberen te denken... :(

10. Niet meer actief

Hoe kan een kindje met vasa previa normaal geboren worden..?

11. Rainbow78

Rainbow78 Actief lid

22 sep 2008
    189
    0
    0
    Mijn vliezen waren uit zichzelf gebroken en is niet op een vat gebroken, vandaar dat het goed is gegaan zei de vk. Als ze mijn vliezen hadden moeten breken was het waarschijnlijk heel anders afgelopen, omdat niemand dit wist (is ook nooit op gecontroleerd)

12. Niet meer actief

Oohh zo..

13. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Lieve74, heel veel succes en ik hoop dat je maandag iets wijzer wordt en anders niet twijfelen maar een second opinion vragen, liefst in een (groter) ander ziekenhuis. Heel veel sterkte en succes, ik ben benieuwd naar hoe je verhaal verder zal gaan, ik denk aan je!

14. mymiracle

ik ben ook heel benieuwd, sterkte maandag en hou je ons op de hoogte?

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

hier ook eentje met een laagliggende placenta, (2,5 cm van de BMM inmiddels).
    Goed dat je het bespreekbaar maakt, maar realiseer je ook dat de gevallen waarover je spreekt wel de extremen zijn en dat wanneer ze gewoon direct bij de start van je weeen een KS uitvoeren, er in principe geen probleem is. En dan is het voor je kindje wel zo fijn dat het nog even heeft kunnen blijven zitten, want die laatste weekjes zijn wel cruciaal nog...
    Maak liever samen met je gyn een plan van: wat als er toch voor 37 wk 1 dg iets gebeurt? Laat haar ook uitleggen hoe groot die kans is (want de meeste kindjes worden natuurlijk gewoon tussen 38 en 42 weken geboren)...
    Succes!

16. Niet meer actief

Hallo

Misschien zouden ze je iets eerder op kunnen nemen als dat voor je eigen gevoel fijner is..? Bij bijv. 36 weken?

17. Lieve74

Lieve74 Lid

15 apr 2008
    11
    0
    0
    Leiden
    Hoi allemaal,

Het is bij mij ook echt stomme pech eigenlijk. Een hele kleine kans dat zoiets gebeurt.. Maar wachten tot de weeen beginnen is echt geen optie. Dat heeft de Gyn ook wel duidelijk gemaakt. dit komt omdat de bloedvaten door de vliezen lopen die voor de uitgang liggen. De kans dat de bevalling op gang komt doordat de vliezen breken is net zo groot dan dat de bavlling begint doordat de weeen beginnen. Bij het breken van de vliezen in ieder geval zullen de bloedvaten die voor de uitgang waarschijnlijk ook breken en zal dan het kindje binnen hele korte tijd doodbloeden. Ook bij weeen kan door de druk erop de bloedvaten knappen. Een naar verhaal, maar voor mij de reden om toch nogmaals terug te gaan naar de gyn.
    Inmiddels heeft de gyn ook de datum iets naar voren gehaald voor de keizersnede... het zal nu worden gehaald met 36 weken en 4 dagen... ik weet dat het beter is voor het kindje om langer te blijven zitten, maar wil ook niet de kans lopen dat er wat met het kindje gebeurt voortijdig... vandaar dit compromis. Met dit aantal weken zijn de gevolgen voor het kindje nog beperkt...

18. mymiracle

gelukkig toch nog een compromis bereikt, heel veel sterkte ermee, ik wens je een wolk van een gezonde baby toe!

19. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wat fijn dat je ondanks dit alles nu weet dat de keizersnede is gepland, volgende week al als ik het zo lees. Dat is inderdaad wat vroeger voor het kindje maar beter te vroeg dan te laat meid. Ik wens je heeeeel veel sterkte toe en een wolk van een kindje. Succes!

20. Niet meer actief

Ten eerste, superfijn dat je een compromis hebt gesloten met de gyn.. en wat je al zei, het is misschien beter om m te laten zitten maar ik zou ook niet langer wachten.

Bovenstaande klopt echter niet, de kans dat bij je eerste kind eerst de vliezen breken is geloof ik maar iets van 10%.. bijna altijd begint t met weeen..

Deel Deze Pagina