Hazeslaapjes...zucht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sweetvienna, 1 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Onze kleine man van 7 weken slaapt vanaf het begin overdag haast niet. wel is hij op een gegeven moment erg vermoeid. We zijn nu begonnen met inbakeren maar zelfs dan slaapt hij vaak maar een half uurtje achter elkaar...zucht...zo bij elkaar slaapt hij dan overdag soms maar anderhalf uur bij elkaar. 's Nachts gaat redelijk, hij slaapt van een uur of elf tot een uur of 4.
    Zijn er meer mama's met baby's die niet willen slapen overdag? Ik dacht dat baby's veel sliepen. dat lees ik ook overal. Maar die van mij....

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja, wel erg herkenbaar. Eva kon nooit zo goed in slaap komen en sliep ook nooit zo lang. En nu eigenlijk nog steeds, ze wil nu vaak ook niet echt, ook al is ze erg moe. Ze trek zich liever aan de spijlen op om zo haar hele bed door te woelen of draait naar haar buik. Maar overall gezien gaat het de laatste tijd wel beter, al slaapt ze meestal precies 45 minuten, heeeeel soms opeens iets langer. En dat zijn dan 2 slaapjes, heel soms 3 en 's ochtends blijven we vaak nog in bed wat spelen en doen even een hazeslaapje.
    Eva is verder wel heel vrolijk, maar hoe verder de dag vordert, hoe moeier ze wordt en ze trekt het dan ook steeds korter om wakker te zijn. 's Nachts sliep ze al vrij snel goed, vanaf 3 maanden geen nachtvoedingen meer en slapen van 7 tot 7.

3. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Ik herken het oooo zo goed van toen Noa nog zo klein was. Ze sliep heel erg onrustig en wilde op een gegeven moment ook niet meer slapen overdag. Ja, bij mij op de arm! Ik was kapot, gebroken en echt total loss!

Bij mij heeft de welbekende rust en regelmaat erg goed geholpen. Veel moeders hebben er baat bij met hun kindjes. Het is ook bekend dat kindjes na 45 minuten in een overgangsfase komen van lichte naar diepe slaap. Veel kinderen worden dan vaak even wakker en komen dan uit zichzelf niet meer in slaap, dat moeten ze leren. Dat kunnen ze alleen maar zelf leren, zonder tussenkomst van een verzorger. Ik maakte dus ook altijd de "fout" om haar dan uit bedje te halen als ze ging huilen lees: jengelen. Zodoende leerde Noa dus nooit zelf in slaap te vallen.

Misschien dus een tip voor je: Bouw een regelmaat in je dag. Dit betekend dus niet op vaste tijden eten, slapen of knuffelen. Je kindje geeft zelf het ritme aan. Een vaste volgorde van dingen die je doet bedoel ik dus met regelmaat. Dus bijvoorbeeld uit bed, eten, knuffelen op schoot, zelf spelen in de box, eerste tekenen van vermoeidheid (van je wegkijken, in de ogen wrijven, naar oortje grijpen of gapen) naar bedje. Houdt 1 vaste slaapplek aan voor je kindje. Voor het naar bed gaan kun je ook een vaste volgorde aanhouden van handelen.

Je kindje gaat vast huilen op een gegeven moment als het in bed ligt. Ook hiervoor gelden "regels". Niet gelijk uit bed halen, omdat je kindje uit zichzelf zal moeten leren in slaap te vallen. Houd voor jezelf een tijd in gedachte die je je kindje wil laten huilen. Je hoort aan je kindje of het verdrietig is. Verdrietig zal ik persoonlijk een kindje nooit laten huilen. Maar een huil halfuurtje omdat het even alle prikkels van de dag moet verwerken is denk ik geen probleem. Ga bijvoorbeeld om de tien minuten even in bedje troosten (ook op dezelfde manier, dat geeft herkenning).

Ik denk dat je met deze adviezen je kindje wel aan het slapen krijgt. Mij heeft het in elk geval erg geholpen (Ria Blom-methode). Ik heb er een slaapkop voor teruggekregen wat nog steeds twee keer per dag 3 uur achter elkaar slaapt. Als dat geen luxe is? ;)

4. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hoi,

Ik hoop echt dat die van mij uiteindelijk beter gaat slapen overdag. Ook 's avonds heeft hij veel moeite om in slaap te vallen. Het inbakeren heeft de ene keer wel effect en de andere keer niet. Ben ook begonnen met het ritme slapen, voeden, spelen in te voeren maar omdat hij vaak nog steeds maar een half uurtje slaapt, lukt dat niet goed. Want dan ben ik echt om het uur aan het voeden. Het is een beetje een rommeltje dus momenteel...

5. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hoi,

Ook ik ben total loss :( Ik heb geen moment tijd voor iets anders want ben continu met hem bezig. Ik ben al een week bezig met regelmaat en ritme aan te brengen in combinatie met inbakeren maar zoals ik net al schreef; hij slaapt nog steeds maar mondjesmaat en als dat zijn ritme is, ben ik achter elkaar aan het voeden e.d.! Ik probeer hem wel te laten huilen als hij na een half uurtje wakker wordt maar hij blijft vaak gewoon huilen. Ik heb hem laatst 2 uur laten brullen :( ...Soms helpt het als we hem dan even zn speen weer aangeven. Dan valt hij soms wel weer even in slaap. Maar het blijft aanklooien.

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Yara heeft de eerste 12 weken van haar leventje ook op die manier geslapen. Daarna ging ze overdag beter slapen en 's nachts slechter..haha!

Wat vervelend voor je dat je zo moe bent! Ik herken het echt van de eerste weken, soms lag Yara boven op haar bed te huilen en ik beneden in de kamer. Gewoon van moeheid en machteloosheid. Ik wist niet hoe ik er mee om moest gaan. Moest ik haar laten huilen of juist niet?! Pfff.... Ik heb inbakeren geprobeerd en dan liet ik haar een half uur huilen. Nou, ik vond dat echt niks en het hielp ook niet echt. En net wat je zegt, met dat rust-en-regelmaat-ritme kon ik bijna elk uur met Yara aan de borst zitten omdat ze maar 45 min. sliep! Ik heb maar besloten om mijn eigen methode te gaan gebruiken...hihi..hopelijk heb je er wat aan.

Hoe ik het heb aangepakt:
    - Als Yara in bed sliep en wakker werd en nog duidelijk moe was dan deed ik haar nog een half uur/ drie kwartier bij mij in de draagzak. Dan tukte ze soms nog verder.
    - Ik heb Yara nooit lang laten huilen. Dat druiste tegen al mijn gevoel in.
    - Samen op de bank liggen. Yara op mijn buik en ik ook even mijn oogjes dicht.
    - In de kinderwagenbak slapen bij mij in de woonkamer. Doordat ze me zag en hoorde werd ze rustiger.
    - Niet meer naar de klok kijken hoe lang ze had geslapen, maar naar haar zelf.
    - Zelf 's avonds vroeg mijn bed induiken om zo aan mijn rust te komen.

Heel geleidelijk ging het steeds beter. En nu lacht ze altijd als ik haar in haar bedje leg.
    Ik wens je veel sterkte en plezier met je zoontje. Probeer weer de moed en energie bij elkaar te verzamelen en ga er weer met positieve insteek tegen aan.

Als je nog vragen hebt... :D.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Slapen-voeden-spelen

Probeer daar eens slapen-spelen-voeden-spelen van te maken. Heb ik toen ook gedaan omdat Eva zo weinig sliep en dat kwam veel beter uit. Nu is het alleen wat lastig om zo lang te 'spelen', maar het is maar een periode, straks kan hij al veel meer en is het ook echt spelen. Toen Eva zo klein was deed ik haar ook regelmatig in de draagdoek, zodat ik ook eens mijn handen vrij had, of ik ging de was op bed opvouwen met haar erbij. Zo kan je toch een beetje je ding doen en je kindje kijkt dan een beetje mee.

8. Pinda

Pinda Actief lid

27 jul 2006
    477
    0
    0
    Heel bekend. Hier was het tot aan de 4 maanden overdag hazeslaapjes en 's nachts perfect. Overdag nam ik hem dan lekker bij me en lagen we samen op bed. Hij lag dan op mijn buik te slapen. Zo rust je zelf ook nog wat uit. Je komt echt nergens meer aan toe! Na die 4 maanden ging het een stuk beter. Ze hebben waarschijnlijk die geborgenheid nog hard nodig. Als ze ouder worden willen ze toch niet meer bij je slapen, omdat de rust van het op bed liggen dan veel prettiger voor ze is.

9. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Hoi allemaal, het is lastig he! Gelukkig heeft bij mij de ria blom-methode goed geholpen. Dit is natuurlijk ook geen zaligmakende methode. Wat voor het ene kindje en ouder/ verzorger werkt, hoeft nog niet te betekenen dat het voor iedereen zo werkt.

Baby's hebben zeker nog de geborgenheid nodig en als het betekend dat je kindje na 45 minuten slapen wakker wordt en niet meer stil te krijgen is en verder tukt, zou ik haar ook eruit pakken hoor! Lekker in de draagzak, bij je in bed nemen, op je buik leggen en samen verder tukken. De eerste maanden is het echt aanpassen. Ik weet dat ik ook de hele dag met haar bezig was en zelf nog niet had gegeten of gedouched. Dan was ik acht kapot aan het einde van de dag.

Meestal gaat het na drie maanden beter en is er een beetje regelmaat. Tot die tijd is het doorbijten.....Succes dames!

10. imke

imke Actief lid

26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Hier nog een fan van de Ria Blom methode. Jouw verhaal kon mijn verhaal zijn de eerste weken!Verschrikkelijk was dat. Toen ik met de Ria Blom methode begon werd ze ook weer na 45 min wakker. Wat ik toen gedaan heb is toch steeds op dezelfde manier gehandeld. Dus als ze (ook al is het na 0.45 min) weer wakker werd ging ik voeden (als het nog geen voedingstijd was gaf ik water), knuffelen, even alleen zijn en bij de eerste moeheidstekenen naar bed. GEK werd ik de eerste dagen van al dat voeden maar het had effect...ik merkte dat als ik steeds maar hetzelfde deed ze niet lang hoefde te huilen. Hoe klein ze ook was, ze ging het ritme herkennen en begon al snel langer te slapen. Na een week zat ze in een normaal prima schema en vanaf toen (was toen 2-3 mnd denk ik...) hebben we nooit geen problemen meer gehad met slapen tot nu toe!Het is het proberen waard misschien. Ik weet niet of je BV of FV geeft? Bij BV kun je gewoon aanleggen na 45 min (wordt je productie ook nog eens extra gestimuleerd..) bij FV kun je tussendoor water geven als ze net gegeten heeft, is ook nogeens goed voor de stoelgang!

Heel veel succes want ik weet hoe vermoeid dit kan zijn.

11. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hai meiden,

Dank jullie voor jullie reacties :) Vanochtend heeft hij zowaar 2 uur achter elkaar geslapen. Het lijkt erop dat als ik er 's ochtends meteen uitga als hij wakker is en dan het ritme oppak, dit het beste werkt. Van het weekend liet ik hem weer in slaap vallen tot half negen (steeds speentje en sussen net zolang tot hij weer sliep) zodat ik zelf nog even kon tukken maar toen wilde hij dus niet meer langer slapen de rest van de dag. Ik weet t natuurlijk niet zeker maar ik denk dat ik nog even doorga met deze methode. Alleen vanmiddag was het weer hommeles. Ik had hem zonder inbakerdoek te slapen gelegd want die zat in de was en toen werd hij dus weer als vanouds na een half uurtje wakker. Weet niet of het daaraan lag maar ik ga toch maar even door nog met inbakeren. Ik vind het alleen wel zielig met deze warmte...t is flanel en het is al zo warm weer! :(
    Tip mbt water geven vind ik op zich wel een goeie. Alleen drinkt die van mij nog geen water...hij trekt er een heel vies gezicht bij en laat alles zn mondje uitlopen. Hij verslikt zich er ook in.

Deel Deze Pagina