We zijn nog niet bezig voor een tweede, maar zouden niet al te veel leeftijdsverschil willen hebben tussen de eerste en een tweede. Nu is mijn vriend twee weken geleden relatief onverwachts voor röntgenfoto's geweest van zijn onderrug. Hij is hierbij volledig vergeten om om zo'n "toque" te vragen ter bescherming van het hele spul. Ook de röntgenlaborant(e) heeft er kennelijk niet aan gedacht... ofwel maar gedacht dat 'ie te "oud" is voor kinderwens oid. (dat was nl een van de vorige keren zo, hij hoefde toch geen toque gezien zijn leeftijd??? Nou dacht t wel zei mn vriend direct) Maar ja, volgende week moet hij ivm zn rug (gescheurde rugwervel) ook nog eens een MRIscan ondergaan. Weten jullie hoeveel invloed Röntgen en/of MRI hebben op de zaadkwaliteit van de man? Moeten we er bijvoorbeeld rekening mee houden dat zijn zaad bijvoorbeeld in de komende 3 a 4 maanden minder goed zal zijn?
ik ben zelf rontgenlaborant. We geven zo'n toque ( we noemen dat een loodportemonnee) alleen als er gericht op de zaadballen wordt geschoten. Bij een onderrug maken we de foto hoger en geven we niet zo'n ding. De stralen die de zaadballen dan ontvangen zijn alleen de zogenoemde strooistralen. Deze stralen ontstaan in het lichaam zelf. De loodportemonnee heeft een kleine opening. Wanneer de strooistralen door deze opening gaan kunnen ze er ook heel moeilijk uit komen en "botsen" ze vaker op het lood en gaan dus vaker door de zaadballen heen. Bij een foto van een bekken wel! De zaadballen krijgen dan directe straling en dat is vele malen sterker als de strooistraling. Bij de MRI wordt gebruik gemaakt van een sterk magnetisch veld. Ik weet niet wat de invloed hiervan is op het zaad. Een MRI wordt beschouwd als een veilig apparaat, omdat er geen stralen worden gebruikt. Het lichaam wordt tijdens het scannen wel een beetje opgewarmd ( vooral het gebied waar gescand wordt) Ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben
Dank voor je reactie. Hij kreeg op zijn verozek bij zijn heupfoto's twee jaar geleden dus wel die loodportemonnee. En wat ik nu van hem had begrepen is dat het om zijn laatste rugwervel gaat.... Een paar dagen geleden wees hij me dus aan waar hij nu pijn heeft... en dat was dus vlak boven het stuitje. Nu weet ik dus niet hoe dat is gelopen met die röntgenfoto's. Nou ja, dan moeten we het maar gewoon afwachten denk ik.