Zijn hier mensen met Scoliose die zwanger willen worden of zijn/geweest. Zoja wat waren jullie klachten, en hoe ga je daar mee om? Zou ik tijdens de zwangerschap er meer rekening mee moeten houden? Ik ben niet meer onder behandeling bij een arts hiervoor. Maar het is wel erfelijk wat ik heb gehoord. Groetjes Susan
Hallo Susan, Ik ben ook geboren met een scoliose. Tijdens m'n zwangerschap wel last gehad van m'n rug, maar dat viel wel mee.Meestal gaat het over van moeder op dochter, ik heb een zoon gekregen. Ook nu heb ik af en toe last van m'n rug, maar je blijft tillen in de auto in de kinderstoel, in de buggy. Ik heb vroeger een corset gehad wat ik echt vreselijk vond, nu draag ik zolen in m'n schoenen, en ik ga naar een ciropractor, hier heb ik wel baad bij. Succes als je vragen hebt kun je me altijd pben. Groetjes Mensi.
hoi ik heb ook deze afwijking, me eerste kind is een dochter, tot zover ze bij haar hebben ontdekt heeft zij er geen last van! gelukkig, ik heb het geerfd van me moeder, me 2de kind is een zoon.Bij hem weten we het nog niet hij is wel geboren met totaal geen spierspanning maar of dit met elkaar inverbad staat? dat weet ik niet.Ik had tijdens me zwangerschap wel heel veel last van me rug, nu ook nog steeds met tillen enzo en dragen dus heb zo'n minnimonkey draagzak gekocht en dat scheelt al een heele hoop!
Vanaf wanneer kunnen ze zien of je scoliose hebt dan? Bij mij is het op de basisschool ontdekt en heb toen ook een corset gehad, en ook een operatie.
Volgens mij kunnen ze dat pas zien als kinderen in de groei zijn, rond het 12e jaar. Ze zijn natuurlijk vanaf hun geboorte in de groei, maar bij mij hebben ze het pas met de puberteit ondekt.
Ik heb ook scoliose gehad, maar hoefde gelukkig geen operatie of een corset. Ik heb een toen nieuwe therapie gevolgd: shifttherapie in de St. Maartenskliniek in Nijmegen. Gelukkig heeft deze therapie me erg geholpen en sterk gemaakt in mijn buikspieren. Helaas is het allemaal in de loop van de jaren wel wat verzwakt en moet ik echt meer trainen. Daar ben ik nu wel mee bezig sinds ik weet dat we zwanger willen worden. Wel fijn om te lezen dat er hier nog meer dames zijn met hetzelfde probleem. Op die manier leren we toch veel van elkaar! Groetjes, Josien
Ik heb het ook maar ben nog niet verder gekomen dan 9 weken zwangerschap. Ik hoop dat ik er niet teveel last van zal gaan krijgen, dat is wel een angst van me. Ik ben bezig met fitness om sterk te blijven en ik rij ook een aantal keer per week paard, hierdoor heb ik een sterke en soepele onderrug. Fijn om te horen dat er meerdere zijn die het hebben. Verder hoor ik namelijk nooit dat iemand het heeft. Liefs Miek
Ik heb scoliose en ben zoals je ziet al bijna aan het eind van mijn 1e zwangerschap. Halverwege heb ik af en toe wat klachten gehad maar die zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb in mijn pubertijd enkele jaren mensendieck therapie gehad waardoor ik een goede houding heb aangeleerd. Hierdoor zijn mijn buikspieren sterk. Ik denk dat het belangrijkste is dat je op je houding blijft letten en zo min mogelijk met een holle rug gaat lopen. Ik had het allemaal veel erger verwacht, maar echt bijna geen klachten. Succes ermee, hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik ben tot het einde van mijn zwangerschap trouw naar mijn Cesar-therapeute geweest en dat heeft erg geholpen. Met mijn bevalling heb ik trouwens echt helemaal geen pijn in mijn rug gehad.
Ging je voor dat je zwanger was ook al naar de therapie voor je rug? Ik ga namelijk alleen als er weer eens wat vast zit in mijn rug. Heeft je huisarts je aangeraden om naar de therapie te gaan? Groetjes Susan
Handig hoor, zo'n forum! Ik heb zelf ook scoliose. Nu niet meer in therapie, maar net als (naamgenoot ) Susan alleen als ik last heb. Ben nu nog niet zwanger, maar als het zover is kijk ik het wel gewoon aan. Ik zal wel snel aan de bel trekken bij rugpijn. Hopelijk valt het mee Vraag me trouwens wel af hoe dat zal gaan als er eenmaal een kleine is. Bedoel, dan ben je toch veel aan tillen enzo.. Groetjes, Susan
ik vraag me af hoe 'krom' jullie kromming is? Bij mij is namelijk ook al lang geleden vastgesteld dat ik scoliose heb, maar heb er nooit oefeningen voor moeten gaan doen of zo. Ik ben wel een paar keer bij een kraker geweest in het begin van mijn eerste zwangerschap omdat m'n rug helemaal vast zat. Maar behalve wat tips over 'op 2 benen staan', 'door knieën met rechte rug tillen' enzo heb ik verder nooit wat te horen gekregen over oefeningen die zouden kunnen helpen. Ik heb het heel laag in mijn rug, wat best lastig is met tillen enzo. Ik heb 2 kids. Tijdens mijn zwangerschappen heb ik er bij tijden wel veel last van gehad, maar gelukkig naar mate de zwangerschappen vorderden verweekt je kraakbeen al wat en werd de druk op m'n onderrug dus wat minder. Omdat ik wel wat bekkeninstabiliteit kreeg (vooral bij m'n tweede) begon de verweking al met een maand of 5/6 . Voor mijn rug dus heel fijn! (voor m'n bekken weer wat minder ). Mijn oudste begon vanaf een jaar heel hard te groeien (veel harder dan de gemiddelde baby), dus toen ik zwanger was van onze tweede heb ik me wel rotgetild. Gelukkig kon ze al snel lopen en daar heb ik dus veeel gebruik van gemaakt! Nu ze wat groter zijn merk ik dat ik ze beter kan tillen op mijn rug! Als ik last heb van mijn rug is het zelfs fijn, omdat je dan wat naar achter getrokken wordt. Verder is het een kwestie van goed verdelen. Eerder had ik gelukkig een hulp in de huishouding en hoefde ik het zware huishoudelijke werk niet te doen. Nu moet ik dus goed plannen. Elke dag een beetje. Afgelopen weekend heb ik bijvoorbeeld twee dagen stevig opgeruimd en gepoetst en dus teveel gedaan. Deze week dus heel kalm aan doen, want m'n rug doet weer zeer! Dus plan je lichamelijke taken goed in en neem op tijd je rust. Ikzelf probeer zo veel mogelijk zittend of op áanrecht'-hoogte te doen. Baby'tjes tillen is niet zo zwaar. Als je maar je houding bewaard! (mijn dochter is inmiddels 6 en weegt 35 kilo. Ze heeft de lengte en het gewicht van een 10-jarige. Ik kan haar dus wel optillen, maar dat kan ik dus maar 1 of 2 keer per dag doen anders heb ik net zo veel last van m'n rug als wanneer ik gestofzuigd heb maar dan stofzuig ik de dag erna wel! )
Ik heb ook scoliose. De revalidatiearts zei mij dat ik gewoon zwanger mag worden. De klachten kunnen zowel erger worden als minder tijdens een zwangerschap. Normaal gesproken heb ik lichte tot matige pijn, afhankelijk van bijv. stress en hoeveelheid werk en lengte van een dag, enz. Ik gebruik geen medicijnen meer die gevaarlijk kunnen zijn voor de ongeboren baby. Ik laat het tegen die tijd wel over me heen komen...