Ik stel even een vraag voor een vriendin van mij. Zij heeft een zoontje met lactose-intolerantie. Hij krijg nu speciale voeding op basis van soja. Maar die is bedoeld voor kindjes tot 1 jaar. Hij is nu 11,5 maand, dus ze begint zich af te vragen wat ze straks miet gaan geven. Ze is nog wat huiverig voor toch gewone melk of melkproducten aanbieden. De keren dat ze dit toch voorzichtig nog eens geprobeerd hebben, had hij er veel last van. (Meerdere dagen veel gas en buikpijn.) Ik heb aangeboden om hier eens na te vragen, want er zijn vast meer moeders met lactose-intolerante kindjes. Hoe hebben jullie dit opgelost na 1 jaar? Zijn jullie nog doorgegaan met die babymelk? Kun je gewoon overstappen op gewone sojamelk (voor volwassenen). Of is er een ander product wat jullie goed bevallen is? Want ze moeten sowieso nog zuivel hebben toch?
Vanaf 1 jaar kan ook gewone soja. Er is zelfs een peutervariant van soja. Deze gebruik ik voor mijn zoontje.
Er bestaan volgens mij ook lactasepilletjes, die je je kindje vlak voor de maaltijd kunt geven. Lactase is het enzym dat nodig is om lactose te verteren, en waarvan onvoldoende is bij lactose intolerantie. Verder kan het overgaan, na bijv een buikgriep of antibioticakuur, als je tegelijk voorzichtig yoghurt eet en probiotica slikt. Het kan zelfs spontaan overgaan (ik heb het zelf ook meerdere keren een periode gehad.) Daarnaast kunnen li-kindjes vaak wel een beetje yohghurt of karnemelk verdragen, dus kleine beetjes per keer, omdat ze wel wat lactase in de darmen hebben. Ällemaal dingen om te onthouden denk ik.