chips op kdv, normaal?

Discussie in 'Voeding' gestart door suus1983, 23 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Hoi meiden,

Toen ik vandaag mijn zoontje kwam halen van het kdv, zat hij gewoon chips te eten! Misscchien ligt het aan mij, maar ik vind dat dus niet normaal voor een kindje van net 1 jaar.

Ze hadden ook al een keer cakejes met slagroom, danoontje, worst en kaas en dat soort dingen voor tussendoor. Thuis krijgt jesper dat dus absoluut niet, maar ik heb niemand gezien die er verder raar van opkeek.

Dus vraag ik me af, overdrijf ik nou? of is dit echt niet normaal..

Groetjes

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind het niet normaal en had er zeker wat van gezegd. Sterker nog ... was uit mn vel gesprongen ...

(maar zou ook van te voren heel duidelijk aangeven dat ik niet wil dat Mirre dat soort 'shit' te eten/drinken krijgt)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je overdrijft zeker niet, ik vind het echt niet normaal. Het lijkt me ook de bedoeling dat ze alles eerst overleggen.

Ik heb over een paar weken het eerste 10 minuten gesprek en ik ga dit in ieder geval wel aangeven, niet dat ik straks ook voor verrassingen kom te staan...

4. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Jemig ik vind dat ook niet normaal hoor! En als ze het al willen doen moeten ze dat toch zeker wel met jou overleggen.
    Maar dat ze dat soort dingen bij jullie op de creche ook hebben. Ik moet altijd alles meegeven aan Sofie. Alleen brood krijgt ze daar wel. Maar een koekje en fruit moet ik zelf meenemen.
    Maar een stukje worst of kaas zou eventueel wel mogen toch?

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kaas zou ik niet zo erg vinden, dat krijgt ze thuis ook. Worst geef ik niet omdat daar toch ook troep in zit. Daar wil ik mee wachten tot ze een jaar of 2 is en dan af en toe. Net als chips. Zolang ze nog niet beseffen dat ze iets anders krijgen dan anderen, hou ik het liever gezond.

6. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    dit zijn in principe dingen die van te voren besproken zouden moeten worden hoe jij wil dat er gehandeld wordt als er bepaalde dingen uitgedeeld worden. ikzelf zou er niet zo moeilijk over doen omdat wij daar zelf best wel vrij makkelijk in zijn, maar als je zelf niet wil dat je kindje dit soort dingen krijgt hoor je dat zelf ook aan te geven, zij hebben aan de ene kant wel ergens de verplichting om dat met jou te overleggen, maar ik vindt ook dat jij ergens de verantwoording hebt om ze dat kenbaar te maken nog voor je de kleine naar een kdv verblijf doet.

ik zou nu niet in ieder geval op hoge poten bij de leidsters aankloppen, maar wel een gesprek met ze aangaan en daarin op een rustige manier aangeven dat je dit soort dingen in de toekomst liever niet hebt omdat jij niet wil dat je kleine dit soort dingen eet. gebeurt het dan onverhoopt wel nog een keer tja dan zou ik wel boos worden natuurlijk, maar nu? ik maak nergens uit op dat ze op de hoogte zijn gebracht door jou of ze dit soort dingen mogen geven of dat zij aan jou hebben gevraagd of dat mag, dus om dit te voorkomen in de toekomst, gewoon met ze praten.

7. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Mijn oppas weet gelukkig dat chips uit den boze is voor marin. Ook het snoepje bij de kassa slaan we nog af. Snoepen kan nog lang genoeg.
    Ik heb in het schrift van marin een lijstje zitten met dingen die ze mag hebben.
    Marin mag dus beslist geen leverpastei. Daar houdt de oppas zich ook strikt aan.
    Maar de oppas geeft wel elke dag een lange vinger. Ik vind het jammer van de suiker maar redeneer wel zo dat ze het dus maximaal 3x per week binnen krijgt. Wat is nou drie lange vingers per week.
    Een stukje worst of kaas zou ik wel ok vinden als het niet structureel is. Maar chips dus echt niet!
    In de KINDEREN stond dat meer dan 70% vand e ouders van kinderen boven de 2 jaar chips een normaal dagelijks (!) tussendoortje vinden. Daar schrik ik dan echt van. Lang leve de rozijntjes.

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n probleem als Jelle een keer chips krijgt op het kdv. Sterker nog, hij heeft op nibbits getrakteers toen hij jarig was.. Groot succes! :) Zolang het niet elke dag is maak ik me er niet zo druk over. Jelle krijgt thuis eigenlijk nooit chips of snoep. Idd rozijntjes, fruit, fruitreephes en een enkele keer een liga, maar zelfs dat laatste vind hij niet echt geweldig...

Ik ben er met Jelles verjaardag vanuit gegaan dat de leidsters wel weten welk kindje wel chips mag, en welk kindje niet. Ze hebben sowieso voor kindjes met allergieen en dergelijke aparte potjes met lekkere dingen...

9. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik vind wel dat het met overleg hoort te gaan en daar mag je ze gerust op aanspreken.

Ik ben zelf ook geen moeilijke, maar waar ik wel wat moeite mee had was dat mn jongste toen met 2,5 jaar een traktatie kreeg, dat was een toilettasje vol met snoep!
    DIe heb ik in beslag genomen en thuis gedeeld tussen beide kinderen!

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ja, als het een keertje heb ik er misschien niet zo'n probleem mee, maar het gebeurt wel vaker dat ze dit soort tussendoortjes krijgen. Normaal gesproken had ik er ook wel direct wat van gezegd, maar Jesper is al gewisseld van kdv, omdat ik het met het vorige voedingsbeleid helemaal niet eens was. Nu begon ik me ineens af te vragen of het misschien dan aan mij lag...Werd er ineens heel onzeker door.

Thuis krijgt jesper echt nog geen chips ofzo. Hij krijgt rijstwafels of ontbijtkoek ofzo als tussendoortje en bij opa en oma wel eens een lange vinger.

Ook de snoepjes bij de kassa slaan we nog af. Vind het gewoon nog niet nodig.

Nu ik jullie reacties zie, is het idd misschien niet normaal dat het zo vaak gebeurd. Ik ga er maandag wat van zeggen en binnenkort hebben we ook 10 min. gesprekken en dan zal ik het ook aangeven.

Maar wat ik me dan afvraag, als die andere kindjes dat dan wel krijgen, hoe dan? Want dat zal jesper ongetwijfeld niet pikken denk ik.

Bedankt voor de reacties.

11. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    dat zijn de vervelende dingen die je nog wel vaker tegen zult komen. het ene kindje mag iets wel (grootste gedeelte) en het andere kindje niet. jij zult tegen hem moeten blijven zeggen dat hij dit soort dingen thuis niet krijgt en ook op het kdv zul je dit kenbaar moeten maken en het zal ongetwijfeld zo zijn dat hij het misschien niet zou pikken, maar misschien dat jij dan iets op het kdv neer kunt leggen (zak krentjes of iets dergelijks) dat mocht er een traktatie zijn die hij niet mag van jou dat hij dan een ander (gezond) tussendoortje krijgt zodat hij zich toch geen vreemde eend in de bijt zal voelen?

zo zou ik het denk ik doen. iets neerleggen wat ze dan aan hem moeten geven tijdens een traktatie-tussendoortje of what ever. persoonlijk vindt ik het soms wel eens zielig om te zien bijvoorbeeld op een verjaardagspartijtje dat er kinderen bij zijn die werkelijk waar eigenlijk niets mogen en dat de ouders zelf wat drinken meegeven voor hun kind wat ze dan moeten drinken terwijl de andere kinderen gewoon limonade krijgen en chips of een snoepje of wat dan ook. ik denk dan bij mezelf je kan voor jezelf wel uitmaken dat jij niet wil dat je kindje dat soort dingen krijgt maar je moet ook denken dat er vaak dingen zullen zijn zoals verjaardagspartijtjes enzo waar het gewoon normaal is dat bepaalde dingen worden gegeten en gedronken, kijk dan door de vingers heen, het zijn geen dagelijkse dingen die elke keer weer terug keren, maar bij uitzonderingen.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    @mamatje: dat ben ik helemaal met je eens hoor. Ik vind het ook geen probleem als er een traktatie is dat hij dat mee eet, alleen op het kdv is het momenteel iets teveel van het goede. Hij gaat er 3 dagen per week heen en minstens 2 van die 3 dagen krijgt hij zo'n tussendoortje en dat is dan niet omdat er iemand jarig was, want dan zou ik het nog niet eens zo erg vinden.

13. Moo

Moo Bekend lid

21 jun 2005
    873
    0
    0
    Wormerveer
    Ik vind het niet normaal dat er als tussendoortjes chips op het kdv gegeven worden. Echt not done imo.

Maar ook persoonlijk vind ik dat het trakteren van chips op kdv niet kunnen. Dat je je eigen kind wat net 1 is geworden chips wil geven, maar zo duw je dat alle andere kinderen ook de strot in. Waarom niet iets gezonds, waar de kinderen zeker van die leeftijd net zo goed van kunnen genieten?

Ik ben blij dat ze bij ons op het kdv daar toch wel een hele andere visie over hebben.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Als het heel af en toe is zou ik me er niet zo druk om maken.

Misschien was er getrakteerd.

Isabella krijgt bij haar beppe ( oma) ook weleens iets lekkers. Een spekje, ze eten wel poffertjes en lekker een danoontje.

Ik vind het juist leuk voor haar dat ze af en toe eens iets lekkers krijgt. Dan blijft het bijzonder en geeft het bij de "oppas" ook een speciaal gevoel.

Net als vroeger als we bij mijn opa kwamen. Dan mochten we iets lekkers uit de trommel halen.

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik vind het maar raar...

16. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Heb je ook gelijk in Suus, daarom is het wel zo belangrijk dat je aan hun aangeeft dat jij het gewoon niet wil, wat voor de een gewoon is, hoeft dat natuurlijk niet zo voor de ander te zijn. En een mond heb je niet voor niets gekregen, die heb je gekregen om mee te praten dus dat zou ik als eerste eens gaan doen. Geef gewoon op een rustige manier aan dat je het allemaal leuk lief en aardig vindt, maar dat je niet wil dat jouw kindje buiten een traktatie om waar je geen problemen mee hebt iets krijgt maar dat je 2 van de 3 dgn dat hij daar zit te veel vindt. Is niets mis mee hoor, zo maak jij hun duidelijk dat jij degene bent die de regels bepaalt en zo weten zij wat wel en niet kan en mag met je kindje.
    groetjes sjaan

17. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Als t goed is hebben jullie allemaal een intakegesprel gehad, daarin kon je aangeven wat je kindje wel of niet mag hebben.

En als t goed is vindt er ook dagelijks een overdracht plaats, mocht je te horen krijgen dat je kindje iets heeft gehad wat van jou niet mag dan geef je dat toch gewoon aan? De leidsters communiceren dit dan ook naar de eventuele overige leidsters en dan is t klaar!

Ipv je zo druk te maken (zoals sommigen zichzelfs kwaad maken) kan je t ook gewoon even zeggen ;)

Ik ben zelf groepsleidster en wij geven heeeel af en toe chips. Ook krijgen ze wel es bij t broodje een knakworstje,gebakken eitje of een tosti.

De allerkleinsten krijgen alleen nibbits o.i.d en dan ook echt maar een heeeel klein beetje.

Gewoon even aangeven bij de leidsters! Zij denken gewoon 'we gaan de kindjes even lekker verwennen!'......

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bij ons kdv nog niet meegemaakt. Sowieso krijg je een brief mee waarin staat dat ze liever niet hebben dat dat getrakteerd wordt en traktaties gaan altijd gewoon in haar bakje, dus kun je zelf thuis zien wat je er mee doet.
    Toen ze een keer een feestje hadden op het kdv, hebben ze van tevoren gevraagd of de kinderen friet mocht of niet.
    Ach, ze krijgt hier ook wel eens wat lekkers hoor, koekje, hapje taart etc., alleen geen chips, want dat heb ik gewoon nooit in huis. Ik maak me er niet te druk om, zolang het geen dagelijkse kost is. Ik vind wel dat ze het van tevoren met je hadden moeten overleggen.

19. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Zoals ik het lees, lijkt t alsof het een beetje structureel aan t worden is met deze tussendoortjes (2 van de 3 dagen.)
    En dan zijn t geen traktaties..

Nou dan zouden ze het idd te horen krijgen van me!
    Een keertje, of ivm traktatie okey! Maar nu lijkt t alsof ze bijna niets anders geven.. Ja dat vind ik niet kunnen! En dan zou ik idd een gesprek aangaan en specifiek nog eens vragen naar het voedingsbeleid.. (dan maar een 'lastige ouder' in sommige ogen)...

20. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik vind het ook een beetje raar. Bij ons op het kdv zijn ze juist heel erg bezig met gezond en bewust eten. Ze krijgen als tussendoortje dan ook een rijstwafel of een soepstengel. Heel soms een stukje kaas oid.

Deel Deze Pagina