Vervelend voor je zeg. Ik ken iemand die het ook heeft. Die laat alles staan waar melk in zit. Brood bakt ze zelf, ze gebruikt producten van Minus L en de boter van Wajang kan ze ook gewoon eten. In de koffie kan ze melkpoeder van Completa gebruiken en ook de negerzoenen van Buys, dat gele pak) kan ze eten en ook kletskoppen en jodenkoeken. Het ligt er denk ik ook aan in welke mate je het hebt.
Yep, ben behoorlijk intolerant Tja, wat laat ik staan? Ik heb er heel veel last van, maar laat ik nu ook net al die dingen die ik niet mag heel lekker vinden - Brood: Wit brood niet doen, beter heel donker brood of zuurdesem brood (als het maar niet op melkbasis is) - Kazen. Tja, da's een kwestie van ervaring maar van de meeste krijg ik last (van gewone tot franse bijvoorbeeld). - Melk, yoghurt, vla etc...alles op basis van melk/melkzuur zorgt bij mij voor problemen - Chocola...hoe donkerder hoe minder last. Laat ik nu net chocoladeverslaafd zijn (en juist aan de lichtere varianten) - Sauzen, last van als ze op melkzuurbasis zijn (bijvoorbeeld champignonnesaus) - Soepen op basis van creme gaan dus ook niet - Slagroom is ook een no go - Energiedrankjes...tja raar, maar velen zijn op basis van melkzuur Nou ja, dit zijn een paar voorbeelden. Maar alles waarvan je zou denken dat er melk bij/voor is gebruikt geeft bij mij een probleem. Het is vooraal het melkzuur waar ik op de verpakking op moet letten. En tja, als ik dat niet doe krijg ik dus een opgeblazen buik, heel veel pijn, diarree..een algehele rare, pijnlijke stoelgang. Er zijn pilletjes die je kunt slikken als je weet dat je veel 'verboden' dingen gaat eten (bij een feestje of als je uit eten gaat) , maar deze mag je geloof ik niet al te vaal slikken. Ik heb ze nog nooit gebruikt. Ik heb al last van mijn darmen sinds ik heel jong was en kwam pas achter die lactose-intolerantie op mijn 28ste, dus ik weet nu iig waar de pijn vandaan komt en hoe ik het moet voorkomen. Vaak neem ik het maar voor lief. Ik moet alleen wel periodes inlassen waarin ik echt mijn best doe alles waar ik niet tegen kan te vermijden, want ik heb al vaker te maken gehad met een vitaminetekort, doordat mijn darmen niet altijd alles meer opnemen (doordat ik te veel verkeerde dingen eet).
Mijn dochter heeft het gehad, de jongste heeft nog steeds last. het is gewoon vooral verpakkingen kijken, overal waar melkzuur, lactose of melk inzit niet gebruiken (wij gaven ook geen melkeiwit) Het verschilt zo per merk of er wel of geen lactose inzit, omdat lactose vaak als concerveringsmiddel wordt gebruikt. Zo kan je de echte nibbits bijv niet eten, maar de neppers wel (lidl). Maggie bouilion heeft ook lactose, maar ah eigen merk niet. enz enz. Brood is moeilijk maar blue band volkorenbrood gaat heel goed. Euroshopperproducten kunnen vaak ook wel. taart maak ik ook altijd zelf voor ze, cake bakken zonder melk en dan in laagjes snijden, botercreme van plantaardige boter en poedersuiker maken en die erop smeren, jam ertussen, fondant of marsepein erover en je hebt een heerlijke taart. Er bestaat trouwens ook lactose en koemelkvrije slagroom, weet even het merk niet meer uit mijn hoofd, maar als je wil kan ik het wel opzoeken. De pure chocopaste van ah heeft ook geen melk of lactose en is een stuk goedkoper dan de speciale lactosevrije chocopasta. Wat we vooral moesten laten waren toetjes, melkproducten kaasjes, veel koekjes, snoep, kant en klaar prodcuten, veel maaltijdmixen van knorr, conimex enz. Wij gaven ze vooral alpro soya, minusL is echt alleen lactosevrij en zat vaak nog wel koemelkeiwit in. Op de site van het voedingscentrum kan je een lijst downloaden met alle producten en productenamen met merk enz waar geen lactose inzit, maar dan nog blijft het altijd opletten omdat fabrikanten om de haverklap hun receptuur veranderen.
mijn zoontje heeft t, die drinkt soyamelk, soya vla etc. brood van de c1000 is een aanrader! in het meeste brood zit geen lactose, ook niet in t wit! verder opletten idd met koek, hier koffieleutjes of bastogne, jodekoeken kan ook. Bij de AH hebben ze speciale rijstemelkchocola dus daar is ie heel blij mee als ik dat eens mee neem. verder zag ik ergens staan dat iemand ook geen melkzuur tot zich neemt? t gaat toch juist om de melksuiker die je niet kan omzetten? melkzuur is mij verteld dat dat gewoon kan? Er zijn ook pilletjes, mocht je op een verjaardag zijn en je zoooooooo een zin hebben in een stukje taart: kerutabs en disolact, hierbij doe je de lactase in je darmen tijdelijk aanvullen, is niet een dagelijkse oplossing hoor maar bij sommige helpt t wel om de last enigszins tegen te houden. Hier wordt dus ook veel zelf gemaakt, zkeer met verjaardagen zodat zoonlief ook gewoon een taartje kan eten enzo.
eigenlijk moet je alle producten de ingredienten nalezen of je geen lactose, melk/melkpoeder/karnemelkpoeder,weipoeder tegen komt.
Mijn zoon is ook lactose intolerant. Daarnaast ook gluten intolerant. Veel van de glutenvrije dingen zijn al lactosevrij(omdat het vaak in combi voor komt). Hij dronk altijd al soja melk omdat hij vanaf zijn geboorte al op koemelk reageerde. Hij heeft trouwens ook buikpijn als hij MinusL eet dus zal dan vast van de eiwitten komen. Mijn dochter lijkt een koemelkallergie te hebben.
Ik ben er 3 Jaar geleden achtergekomen, moet wel zeggen dat ik het niet meer heel nauw neem, omdat het beter ging. Maar heb al een tijd last van opvoeren en denk dat misschien wel daardoor zou kunnen komen. Is dat een bekende klacht?
Ik was degene die het had over melkzuur Kan het fout hebben hoor...Ben namelijk na de diagnose 1 keer bij een dietiste geweest die mij van alles heeft verteld, waarna ik besloten heb dat ik zelf wel merk wanneer ik ergens last van krijg Die info van de dietiste is misschien niet helemaal goed blijven hangen hahaha! Voor mij geldt: alles op basis van melk valt sowieso verkeerd. De rest is een kwestie van ervaring. Ik weet hoe het voelt als de intolerantie opspeelt, dus ik weet ook dat als ik iets eet en de klachten spelen op, er iets op basis van melk (of iets wat daar mee te maken heeft ) inzit. Vervolgens weet ik dat ik het moet vermijden of de klachten er bij moet nemen als ik het wel eet. Het opboeren komt mij niet zo bekend voor. Ik heb wel last van gasvorming maar dan in mijn darmen. edit: nu ik wei lees en melksuiker, gaat er ergens een belletje rinkelen (misschien dat de dietiste dat wel heeft gezegd). Erg he? Ik heb er echt heel veel last van, maar zoek liever op basis van proberen uit of ik ergens tegen kan.
ik heb die diagnose ook een jaar of 5 gekregen. Lag minimaal een paar keer per week gillend van de pijn op de grond. Heb toen een tijdje alle melkproducten laten staan, toen ging het goed. Toen ik zwanger was had ik ineens nergens meer last van, wat een verademing. Ben toen langzaam melkproducten gaan gebruiken en dit ging prima. Sinsdien eet ik met mate melkproducten. Dus als ik een plakje kaas neem, verder geen melk of yoghurt die dag. Het is sinds mijn eerste zwangerschap een hele milde vorm. Gelukkig, want het is echt verschrikkelijk...