Sorry ik zei bacterie maar bedoel een enzym. Dit is wat op het pak staat. Sorry de foto is op de kop....
Ik ga volgende week naar een dietist om een lactosevrij dieet te bespreken voor jongste. Als ik goede tips krijg kan ik je wel PB'en?
Proberen kan altijd. Onze dochter (en ik ook lange tijd) heeft tot voor kort koemelkvrij gegeten. In principe komt dat in grote lijnen met elkaar overeen, buiten het feit dat bepaalde dingen voor jullie wel zullen kunnen (lactosevrije melkproducten). Eigenlijk is het voor tijdelijk prima te doen. Koop een doos koekjes speciaal voor hem (speculaas zonder roomboter, bastognekoekjes, biscuitjes, Nijntje dreumesbiscuit, altijd ff verpakking checken), vervang echte melkproducten voor soja of andere vervangers (sojamelk/havermelk, sojayoghurt). Verder is het een kwestie van pakjes/zakjes gaan lezen. Er zijn sauzen, potjes, prutjes genoeg te vinden zonder melk, maar in het begin denk je steeds: 'Help, ik kan helemaal NIKS meer eten!' Dat valt uiteindelijk best mee. Voor het koken kun je vaak gewoon sojamelk gebruiken (bijv in aardappelpuree die je zelf stampt) of plantaardige boter. De meeste smeerboter is plantaardig (maar ff checken), en er bestaat ook soja kookroom en zelfs slagroom. Verder, google is your friend, alles is te vinden. Albert Heijn is over het algemeen erg goed in het labelen van producten met allergenen er in!
Hij eet nu ruim een week lactosevrij en eigenlijk lopen we nauwelijks nog tegen problemen aan (behalve dat ik hem gister aan zijn verstand moest peuteren dat hij de traktatie, smarties, van de psz niet op mocht eten). We vervangen de melkproducten door haver- rijst en amandelmelk en hebben sojatoetjes. We kookten toch al niet uit pakjes dus het avondeten is weinig veranderd. Het kan toeval zijn maar sinds zondag heb ik geen snottebel meer gezien. Hij klinkt nog steeds wel wat vol maar veel minder erg. Hopelijk zet het door en is dit de oplossing. Wie weet.
Klinkt goed! Ik had altijd iets zonder melk in mijn tas voor die traktatie momenten. Je kunt iets op de PSZ aan de juffen geven om daar te hebben voor hem als er getrakteerd wordt. Iets wat hij echt lekker vindt, rolletje snoepjes ofzo. Dan voelt hij zich iig niet benadeeld!
Kun je geen info halen bij b.v. een dietiste. Zij weten vaak wel alternatieven om toch de goede voedingsmiddelen binnen te krijgen/halen.
Wat fijn lara, dat je al zo'n verbetering ziet!! Wij hebben woensdag een afspraak met de dieetiste. Mijn ervaring is dat het nog wel moeilijk is om hem te overtuigen dat hij niet alle dingen mag eten. Hij is (net als zijn moeder) verzot op chocola...
Ja, fijn Wij gaan op deze manier nog even verder en als dat bevalt gaan we zeker eens bekijken met een diëtist of we het goed doen. Ik denk het eigenlijk wel
Even een update: Afgelopen woensdag naar de dieetiste geweest. Besproken wat hij zoal op een dag eet en het lijkt erop dat als we melkprodukten weglaten dat hij alleen Vitamine B en calcium tekort kan komen. Afgesproken dat we nu 4 weken lactosevrij gaan proberen. Dan testen of hij weer reageert op lactose. Vervolgens onder begeleiding kijken hoeveel lactose hij wel kan verdragen. So far so good. Gister wel gelijk een uitdaging op KDV met een traktatie van frombozenkwark. Leidsters pakten het goed op en gaven hem in blokjes gesneden plakje chococake (wat over was van het paasontbijt) in een bekertje met een parapluutje (net als de kwark)! Na kleine aarzeling lekker opgesmuld! Even ter verduidelijking: Ik heb afgesproken dat we alleen pure melkprodukten achterwege laten. Dingen waar het wel wat in verwerkt zit mogen wel (bijvoorbeeld chocolade wel, maar pannenkoeken met lactosevrije melk, geen roomboter op brood en verder ook geen normale zuiveltoetjes). Ben benieuwd hoe het gaat.
Ik ga er trouwens bij ons ook eens op letten of zoon nu de komende tijd minder verkouden is. Bij ons gaat het vooral om de (nachtelijke) buikkrampen, stinkende windjes en poepontploffingen.
Uhm, ik betwijfel of het weglaten van maar een deel van de zuivel een oplossing is? Want cake + chocolade = nog best wel veel melk, in de chocolade en in de boter in de cake.
Dat vraag ik me ook wel af. Ik had begrepen dat je beter eerst alles kunt elimineren en als het dan goed gaat, je kunt gaan kijken welke hoeveelheden je kind wel verdraagt.
Het één heeft niks met het ander te maken. En hoe is dat onderzocht? Dmv bloedonderzoek en een lactose-test? Het klopt dat lactose-intolerantie bij jonge kinderen sporadisch voorkomt. En in harde kaas zit ook geen lactose.