Naar aanleiding van het topic van @Bubblez ben ik benieuwd. Hoeveel gas en stroom verbruik je? En vooral probeer je zuinig om te gaan met je verbruik of vindt je comfort het allerbelangrijkste? Ik zal aftrappen. Wij gebruiken met een gezin van 4: 3108 kwh electra 1150 m3 gas. Wij proberen zo bewust mogelijk om te gaan met ons verbruik maar ik weet dat we nog veel meer zouden kunnen besparen. Maar dan gaat het comfort achteruit. Denk aan grote amerikaanse koelkast. En op sommige plaatsen bewust geen spaarlamp omdat het langer duurt voordat deze fel branden. Wel branden er geen lampen in ruimtes waar we niet zijn. Staat de verwarming op 19 en boven staat de verwarming zelden aan.
Verbruik van vorig jaar. Gezin van 3 elektra 2556 gas 838 Betalen 115 per maand. Stekkers overal eruit waar geen gebruik van wordt gemaakt.
Electra 2000 Gas 1500 Gezin van 4. We gaan heel bewust met energie om, we krijgen alleen het gas niet omlaag (oude ketel, geiser, etc).
Gezin van 5, twee onder een kap (geschakeld aan de smalle kant) Gas: 1500 Stroom: 3300 Gas betalen we 100 euro per maand (en krijgen meestal een klein beetje terug) Stroom betalen we 60 euro per maand
Verbruik in mijn vorige woning was voor 90 euro per maand stroom en gas,woning was slecht geisoleerd (o.a. enkel glas en slechte deuren). Cv ketel was wel zuinig.In mijn nieuwe woning heb ik een boiler en blokverwarming dus nog geen idee.Ik heb wel overal led lampen en zo min mogelijk stekkers er in,water wat de boiler eruit gooit bij het opwarmen vang ik op om planten water te geven.Wassen alleen op nachtstroom.Omdat ik veel nieuw moest kopen heb ik bewust gelet op energie verbruik,koelkast a+++ en bij de wasmachine ook op waterverbruik.
Ledlampen, sowieso weinig lampen in huis (niet in elk hoekje een lamp), A+/++/+++ apparatuur, water koken en dan in de thermoskan bewaren (hele dag heet water ipv steeds opnieuw de waterkoker gebruiken), vriezer regelmatig ontdooien, standby vermijden -> uitzetten, geen magnetron gebruiken, ecostand gebruiken bij de vaatwasser/wasmachine/droger, veger en blikje gebruiken bij bv een paar kruimels ipv de stofzuiger.. En we laden onze telefoons wel eens op op het werk, als dat zo uitkomt Dat is wat ik zo even kan bedenken.
Wij gebruiken ook geen spaarlampen. Wel ledlampen van oa Ikea, die verbruiken echt heel weinig en sinds we alle lampjes hebben vervangen verbruiken we veel minder. Misschien is dat een idee (voor de lampen haha, de koelkast blijft zeker). Ik ga straks even kijken wat wij verbruiken (gezin van 6, waarvan 4 kinderen).
Waarom ontdooi jij de vriezer elke keer? Het enige wat wij hebben gedaan van je besparingen, zijn de led lampen. Straks even kijken hoe wij t doen.
Ik ontdooi 'm niet elke week hoor Eens per jaar ofzo. Hoe meer ijsvorming er in de vriezer zit, hoe harder hij moet werken om de boel koud te krijgen en te houden. En zo verbruikt hij dus meer stroom.
Oh zo. Bedankt voor je uitleg. Wij hebben een no frost die echt nooit ontdooit hoeft te worden. Zelfs als ik m schoonmaak laat ik m aanstaan. Hij staat al jaren non stop aan dus.
Wij verbruiken 4160 per jaar met 4 personen. Maar wij hebben alleen elektra. Wij hebben stadsverwarming. Dus wij koken ook elektrisch.
Wonen nu bijna een jaar in deze woning en komt ongeveer uit op: Elektra 3200kwh Gas 2400kuub Wij zijn heel blij! Gas verbruik vorige bewoners was 3500kuub. Ook elektra lag een stuk hoger. Wij hebben 3 maand terug 12x 50watt halogeen spotjes vervangen voor 12x 5watt led spotjes. Dat zal sowieso flink moeten schelen, ook is de droger de deur uit. Die is kapot gegaan en mis hem niet. Zaterdag wordt de cv vervangen, deze is absoluut niet goed en al oud, daar komt het hoge verbruik gedeeltelijk vandaan. Over 4,5 week krijgen we zonnepanelen en zullen we ongeveer quitte spelen qua verbruik. En krijgen onder het keukenkastjes een boiler(elektrische) voor het warm water. Dat zal ook gas schelen. Zijn een gezin van 4
Vorig jaar 5000 kWH electra (verbouwing, veel power tools) en 1700 M3 gas. Dit jaar 1800 kWH electra (20 zonnepanelen) en 1800 M3 gas. (200m2 aanbouw! Dus valt me niet tegen. Nog steeds bezig met verbouwen) @mam1991 Die zonnepanelen zijn duur in aanschaf maar leveren ook veel op. Aanschaf hier was 10.000 euro en binnen 10 jaar zullen wij het hebben terugverdiend. We wonen nog in het voorhuis maar als alles klaar is en er geen groot gereedschap meer wordt gebruikt krijgen we pas een volledig beeld van ons verbruik, maar met wat ik nu zie ben ik al erg blij, vooral als je nagaat dat we van 70 naar 280m2 gaan. Vrijstaand huis, volledig geïsoleerd met tripane glas. Verder is het hier altijd 22/23 graden in huis. Hoeft ook niet kouder
@Eva2011 jaa de verwachting is bij ons dat het er binnen 7 jaar uit, ben echt onwijs benieuwd. Krijgen er 12 die per stuk 310wp opleveren. Hadden bij iemand anders een offerte opgevraagd die €700 duurder uitkwam en hadden dan panelen van 275wp, best een verschil. Hebben er wel een optimizer systeem bij gekocht. Prijs komt uit op netto 4550, hadden echt veel meer verwacht dus dat was een mooie verrassing.