We zitten met zijn allen te zeuren op de harde maatschappij in Nederland, ieder voor zich bla bla bla. Maar als je iets doet om je medemens te helpen of gewoon een lief gebaar, is het ook niet goed! Ik snap dat mensen zich schamen als ze niet of nauwelijks rond kunnen komen maar dat ze dan geen liefdadigheid aan willen nemen, vind ik Hollandse koppigheid!
Mee eens. Ik help ook andere mensen, omdat het kan of omdat het gewoon het juiste is om te doen. En dan heb ik het niet eens over geld, maar als iemand iets laat vallen, om hem daarop te attenderen of het op te rapen. Of iemand die een ladder achterin haar panty heeft (zag ik laatst bij iemand). Ik voelde me er echt niet beter van nadat ik het gezegd had. Liefdadigheid is een grotere vorm hiervan.... En ja, ik weet zeker dat er mensen zijn die het doen om te laten zien hoe goed ze wel niet zijn. Of om er zelf een goed gevoel aan over te houden. Of om een eigen schuldgevoel mee af te kopen. Of misschien zelfs om op die manier te laten zien dat ze beter zijn dan de rest (zich zo voelen, dus). Of omdat ze denken dat het hoort. Maar er zijn ook genoeg mensen die het ECHT zonder eigenbelang doen. Beetje jammer (en raar ook) dat er meteen negatief gedacht wordt over mensen die aan liefdadigheid doen. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.