Iemand bekend met de ladycomp? Ik had er nog nooit van gehoord maar iemand raadde het aan als zijnde perfect voorbehoedsmiddel voor als je niets in je lichaam wilt. Het is een dure aanschaf maar als het werkt heb je wel wat voor de rest van je leven. Ik heb er alleen sterk mijn twijfels bij of dit nu echt betrouwbaar is. Dames die er bekend mee zijn? Hier wat meer info: https://www.ladycomp.nl/anticonceptie/lady-comp.html
Nooit van gehoord! En heb toch al aardig wat anti conceptie geprobeerd Er staat: net zo betrouwbaar als de pil. Maar dat vraag ik me af.. Het is toch een soort van periodieke onthouding...
Ze werken inderdaad met een soort periodieke onthouding. Rond je eisprong krijg je een negatief advies, dit is 10-12 dagen, dus ze houden een ruime marge. Lijkt mij niet echt een relaxte methode. Je bent dan dus zeg 4-6 dagen ongesteld, en je hebt 10-12 negatieve dagen. Dan hou je nog maar weinig "leuke" dagen over in een maand!
Ik gebruik de Ladycomp zelf en ben er tevreden over. Hoe langer je 'm gebruikt hoe meer inzicht de Ladycomp krijgt in je cycles en hoe minder "rode" dagen je te zien krijgt. Het werkt uiteraard alleen wel als je de instructies van het meten opvolgt en je houdt aan de groene dagen. Daarnaast kun je dan op de rode dagen een andere vorm van anticonceptie gebruiken of gewoon onthouding.
Ook de ladycomb is niet voor 100 procent betrouwbaar ( net als de pil). In het begin krijg je veel rode lampjes omdat de ladycomb je cyclus nog niet kent. Gaandeweg de maanden komen er steeds meer groene lampjes bij. Hoe regelmatiger je cyclus, hoe betrouwbaarder de ladycomb is. De ladycomb berekent je cyclus door middel van de temperatuurmethode. Na je eisprong krijg je een hogere lichaamstemperatuur. Door deze verhoging weet de ladycomb ( na drie dagen verhoging) dat je een eisprong hebt gehad. De lampjes zullen dan groen worden. Na een aantal maanden weet de ladycomb wanneer je ongeveer je eisprong krijgt en berekent aan de hand van de eerdere eisprongen wanneer het nog veilig is en wanneer niet. Op zich een hele fijne methode. Ik heb hem 2 jaar gebruikt zonder zwanger te raken. Alleen, wat ik al eerder zei, het is geen 100 procent veilige methode ( net als de pil). Mijn eisprong kwam in die twee jaar altijd na dag 16 (meestal na dag 18), behalve in de laatste cyclus. Toen kwam mijn ei op dag 14 (dag 9 was nog veilig volgens de ladycomb) en ben ik zwanger geraakt. Edit. Ik kreeg een groot deel van de ladycomb vergoed van de zorgverzekering
Ik heb er een tijd geleden ook aan zitten denken. Leek mij een perfecte anticonceptie. Geen troep in je lijf.. Volgens mij staat er ook bij dat het niet geschikt is voor stellen die absoluut geen kinderwens hebben. Als je dus écht helemaal niet zwanger wil/mag raken (omdat je het zelf niet wilt of omdat het medisch gezien niet verantwoord is bijvoorbeeld) zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Dan lijkt mij het risico toch wel te groot. Mijn huisarts vond het absoluut niet betrouwbaar, zelf denk ik dat als je cyclus regelmatig is je best een aardige kans hebt dat het goed werkt. Maarja het lichaam kans soms vreemd in elkaar zitten en dus elke maand kan je cyclus anders zijn en het moment van de eisprong ook. En dan nog zaadjes die best lang kunnen leven.. Lastig! Heb er zelf geen ervaring mee en vind het ook een lastige keuze haha..
Het is gewoon de temperatuurmethode, maar dan met een computertje als handige tool. Even wat niet gecontroleerde info van een website: De temperatuurmethode is binnen de natuurlijke anticonceptiemethoden een van de betrouwbaarste methoden. Het is wel belangrijk dat de temperatuur elke dag nauwkeurig wordt opgemeten. De temperatuurmethode heeft dan een zwangerschapscijfer van 1. Dit betekent dat als 1000 vrouwen de temperatuurmethode een jaar lang op de juiste wijze gebruiken, daarvan 10 vrouwen zwanger worden. In de praktijk blijkt echter dat er 25 tot 70 vrouwen zwanger worden, omdat ze de temperatuurmethode niet goed gebruiken. Het is even de vraag of dat onjuiste gebruik door de Lady-Comp verholpen wordt of niet. Bijkomend voordeel is dat je de temperatuur meet onder je tong, dat is meer comfortabel dan rectaal kan ik me voorstellen...
Inderdaad, het is temperaturen. Betrouwbaar genoeg als je echt regelmatig ongesteld bent, maar er is altijd een kleine kans dat je cyclus toch eens aan het schuiven gaat en dan kun je wel zwanger worden. Maar die kans is inderdaad ongeveer even klein als wanneer je alleen aan de pil bent. Sowieso is geen enkel voorbehoedsmiddel 100% veilig, dus als je echt het veiligst wilt zijn, zul je altijd condooms + andere methode moeten gebruiken.
'Hoe regelmatiger je cyclus, hoe betrouwbaarder de ladycomp'.. Maareh, als je cyclus zo ontzettend regelmatig is, dan heb je toch überhaupt niet zo'n ding nodig om te weten wanneer je in je vruchtbare periode zit? Vierhonderdvijftien euro..