Ik kreeg vanmiddag bij de VK nog al rauw op mn dak dat ik niet thuis mag bevallen omdat ik vanwege mn gewicht in een een of ander protocol val en dus een verplaatste thuisbevalling ( in het ziekenhuis dus) ga beleven.. Ik heb wel een beetje t gevoel van "weer een stempel op je kop gedrukt" door van die magere lui achter een bureautje die denken te weten wat goed voor me is.. Er zullen misschien meer risico's zijn. Geen idee welke er anders zijn dan iemand met een normaal gewicht, misschien kom ik er hier/elders nog achter.. Maar leuk is anders.. Wie kreeg dit nieuwtje meer zo rauw op zn dak, of werd het bij jullie bij het eerste bezoek al voorzichtig besproken?
misschien kan je hier meekletsen of je vraag stellen: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=125222
idd. maar ik wist het al van te voren. ag,als er iets bij komt wat niet goed is,ben je wel gelijk op je plaats. waar ze je goed kunnen helpen. zo denk ik maar weer. lijkt me ook nie z,n pretje om nog een rit in de ambu te hobbelen.
Dat zou kunnen, maar daar kun je alleen een antwoord zetten, zeg maar, geen vraag stellen, zoals onder de kop zwangerschap hier....
ik had het hier al gehoord dat dat zo was en vind het zelf helemaal niet erg. wil zowiezo in het ziekenhuis bevallen en met overgewicht krijg je gelijk een dokters indicatie dus dan is het gratis. anders moet je veel betalen. ik geloof dat het ook is omdat ze ons niet zo makkelijk kunnen tillen en vervoeren mocht er iets fout gaan. ben zelf een 120 kilo dame maar heb nog geen gyn gesprekken gehad.
De VK, die mij nog even thuis belde, om t er nog even over te hebben zei dat het geen medische noodzaak is en daardoor niet vergoed zou worden.. Ik heb de vraag net via mail bij mn verzekeraar neer gelegd, wat med. noodzaak dan wel is.. Lijkt me geen kattepies.. de rekening van het ziekenhuis anders.. Dus ik hoop ook dat t wel onder medische noodzaak valt.. Bij de VK woog ik net 113 kilo.. Maar.. grote groei moet nog komen vanaf nu he..
kreeg het bij mijn eerste ook meteen te horen. bij eerste afspraak. nu heb ik het niet afgemaakt in ned want ben ondertussen in dld gaan wonen. waar iedereen in ziekenhuis bevalt. ze verklaren je hier voor gek als je het thuis doet hihi. vond het in eerste instantsie ook een domper maar achteraf ben ik blij dat ik hier dus in ziekenhuis bevallen en omdat ze de navelstreng om nek had en vrij lang vast gezeten heeft schuin in het geboorte kanaal ze was na,elijk nog niet ingedaald op de uitgerkende datum toen mijn vliezen braken. maar goed om ff op je andere vraag het waarom tek omen. de vk zei toe ntegen mij dat dit was ivm hogere risico op vooral nabloeding dat schijnt in de loop der jaren vaker voor te zijn gekomen bij zwaardere dames. en ook idd dat de broeders, mocht je onverhoopd nog naar ziekenhuis moeten bijv na de tijd je niet mogen tillen. nu heb je ook vk die dan zeggen het mag wel thuis maar dna iop begane grond.
Bij mijn eerste bezoek aan de vk moest ik op de weegschaal omdat ik mijn gewicht had ingevuld op het vragen formulier en was 102 kg en wwerd mij dus verteld dat ik niet thuis mocht bevallen als er geen lift in onze flat is ivm dat de brandweer niet boven de 100 kg mag tillen, maar nu ga ik verhuizen naar een eensgezinswoning en nu mag ik gewoon thuis bevallen,maar wel op de begane grond zeg maar, maar mocht t allemaal heel snel gaan etc gebeurt t ook wel eens bove hoor zei mijn vk dus ik ben helemaal happy! En ben gelukkig ook nog steeds niks aangekomen dus hoop dat t niet heel veel meer word dan die 102.... Maar begrijp jou reactie volkomen, ze hadden t wel even eerder mogen melden! Wel zo netjes vind ik!
nou als het geen medische noodzaak is dan kun je dus ook gewoon thuis bevallen lijkt me. dus dat is een beetje raar van je vk. als je door haar word doorverwezen naar ziekenhuis om te bevallen is het medisch dit hebben ze mij toen ook verteld. dat het je niks kost. dus vind het raar dat deze het wel zegt. volgens mij klopt daar niks van. poliklinisch doe je alleen uit vrije keus net als thuisbevallen maar als de vk het zegt dat het moet is het in mijn ogen een medische indicatie en moet zij het oo kzo beschrijven aan het zdesbetreffende ziekenhuis en niet dat dit je vrije wil is. ik was bij mijn eerste op het einde 121 kilo en maar 1,65 maar alles was verder goed hoor. nu weeg ik aan het begin minder dan vorige keer.
wat is je BMI DAAR gaat het om, ja bij een bepaalde BMI weet je dat je "ongezonder" bent als een bij een normaal BMI daar moet je dus ook rekening mee houden want er bestaat een grotere kans op complicaties (en nee ik ben zelf geen mager ding, ik heb een BMI van boven de 30, zelfs boven de 35 gehad) maar dat had je van te voren beetje kunnen inschatten, je bent gewoon in het algemeen genomen ongezonder dan meeste mensen.. (met wel een gezond BMI)
Tsja het gaat inderdaad om je BMI denk ik en niet de echte kilo's. Ik weeg momenteel ook 100 kilo, maar voor de zwangerschap zo'n 80-85 en toen was mijn BMI dus nog niet gevaarlijk hoog ofzo. Ik zat nog op het randje met gezond gewicht (ben ruim 1,80 lang). Ik mag gewoon thuis bevallen en zelfs boven. Ik weeg nu al 3 weken 100.5 ofzo dus ik denk ook niet dat ik momenteel nog veel aankom. Kindje zit simpelweg in de weg Ze hadden het er wel over dat als ik laatste weken toch nog erg veel aan zou komen ik i.v.m. brancard misschien toch beneden moest bevallen. Maar dan mag ik best tot 101-102 kilo. Eigenlijk is daar 100 kilo wel de grens voor. Wat ik hiermee wil zeggen (niet lekker puh ik mag wel, zo is het niet bedoeld hoor!) is dat ik denk dat het toch echt voor jezelf (en dus de baby) wel verstandiger is. Je hebt nu eenmaal overgewicht en dan kan een lichaam anders reageren en heb je net wat meer kans op complicaties. Aan de andere kant zouden ze dan ook rokers moeten verplichten in het ziekenhuis te bevallen. Volgens mij hebben die zelfs nog meer kans op complicaties, maar goed. Ook vind ik dat ze het je best even eerder hadden mogen zeggen, ik vind met 20weken best wel laat. Waarom niet meteen de eerste afspraak.. Dat is wel vervelend voor je.
Ik ben blij te lezen dat de meeste lotgenoten het wel direct krijgen te horen.. Ik ga er dan maar vanuit dat dit een incident is.. Het zal wel even moete bezinken.. hoewel de mededeling ook meteen weer vragen opriep..Doordat de VK me nog even belde heb ik de eerste vragen al kunnen stellen de antwoorden daarop geven me wel weer een gevoel van "ok.. dan is t goed" ( Dat t thuis wel begint, met de VK erbij.. en wij niet hals-over-kop zo naar dat zh moeten gaan)
als de vk jou verplicht in het ziekehuis te bevallen.moet ze er een indicatie voor geven en hoef je dat niet zelf te betalen. zou helemaal mooi worden zeg.
het heeft inderdaad te maken met twee dingen: 1) arbo-normen voor ambulance-personeel; ze mogen met twee man niet meer dan 100kg. tillen (is dus nog 50kg. de man; ik doe het ze niet na!). als je meer weegt moet de brandweer komen, en dat wil je echt niet! 2) als je BMI erg hoog is, kan de bevalling gezondheidsrisico's voor jou en het kindje hebben. vandaar dat ze je dan liever vast in het zkhs hebben. dus het heeft niks te maken met 'magere dingen achter hun bureau', maar puur met veiligheid en gezondheid. kan me voorstellen dat het je even rauw op je dak viel, maar het is dus niet om jou te pesten ofzo, of wat je dan ook dacht.
ik ben ook een zware dame, en ook een te hoog BMI, maar ik mag wel thuis bevallen maar ze willen dat ik beneden beval. Dit ivm inderdaad de ambulance. Die mogen niet meer dan 100 kg tillen, en daarom raden ze aan beneden te bevallen omdat je inderdaad anders door de brandweer via het raam uit je huis moet. Nu heb ik sowieso een trap waar een brancard nooit omhoog zal komen maar toch. Maar ik hoef er niet voor in het ziekenhuis te bevallen, dat had ik alleen gemoeten als me BMI boven de 35 was VOOR de zwangerschap en dat was die niet. In ieder geval hier komt er een bed in me woonkamer voor de bevalling.
ik wil het nog gaan vragen aan mijn vk, heb er nog niets over gehoord maar heb wel een bmi van 33-34 ongeveer.
Hier hebben ze het nooit over bmi gehad....alleen dat boven de 100 kg ziekenhuis bevalling moet! Mits je gewoon op begane grond kan bevallen!
hey hey ik ben ook aan de zware kant maar ben ook gewoon thuis bevallen hoor de verloskundige zei er niks over een vriendin van me was 125 kilo en mocht ook thuis bevallen alleen dat liep anders moest met de brandweer hetr aam uitgelift worden de brancard paste nie door het trappenhuis heen dat was wel minder maar de tweede was gezond en wel thuis geboren denk dat het per verloskundige praktijk anders is ik vind persoonlijk thuis bevallen fijner maar ja moet je na het ziekenhuis is ook nie erg toch
Hoi, Ik ben niet te zwaar maar door mijn schildklier ziekte mag ik ook niet thuis bevallen. Gewoon niks op in te brengen. Ze hebben mij dit gelukkig al bij onze intake voor onze IVF verteld en dat scheeld de helft! Ik heb me er al volledig op ingesteld. Maar ik begrijp ook de teleurstelling!