Overwerken met een parttime contract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Firsttimemama, 11 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Firsttimemama

8 aug 2013
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie waarvan ik hoop dat jullie er antwoord op hebben want het is me niet helemaal duidelijk.

Ik ben 3 maanden zwanger en heb een 24uren contract waarbij ik alleen maar staand werk doe. Ik kan pas zitten op momenten dat het niet druk is en die momenten zijn zeldzaam. Nu heb ik gezien dat je niet mag worden verplicht tot overwerken tijdens je zwangerschap. Die 24 uur gaat tot nu toe prima maar gezien het nog vakantieperiode is sta ik de komende weken véél meer ingepland ( 38 uur en zelfs 46! uur in een week). Mijn werkgever is nog niet op de hoogte van mijn zwangerschap (dit ga ik komende week vertellen) en is doorgaans erg lastig wat betreft medewerkers die niet meewerken met zijn planning en wensen.

Nu is het zo dat ik erg last heb van vermoeidheid nu ik zwanger ben en het dus ook bepaald niet zie zitten om die weken van 5/6 dagen per week te draaien. Nu is het me niet helemaal duidelijk wat nu onder overwerken word verstaan. In de CAO dacht ik te hebben zien staan dat overwerken pas als overwerken wordt gezien als het om méér uren gaat dan een fulltime contract wat ik dus niet heb. Of word het in het geval van een zwangere werkneemster gezien voor alle uren buiten de contracturen ?

Dus voordat ik mijn werkgever ga inlichten en vervolgens over mijn overwerk ga´zeuren`wil ik graag precies weten wat nu precies de rechten zijn wat overwerk betreft in mijn situatie. Ik hoop dat ik deze duidelijk genoeg heb uitgelegd.

Wie kan mij helpen ?

2. Grace80

Grace80 Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.424
    3
    38
    Als jij een contract hebt voor 24 uur is alles daarboven overwerk. Je contract is immers 24 uur. Ze kunnen jou in het geval van je zwangerschap niet dwingen om daar overheen te gaan als jij dit lichamelijk niet trekt.

Succes met je gesprek.

3. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou niet te snel gaan zeuren bij je werkgever, je zal zijn medewerking nog genoeg nodig hebben de komende tijd! Ik heb afgelopen 2 weken twee aaneengesloten weken 12 u per dag moeten werken. Ik zag er ook enorm tegenop omdat ik ook zo moe was maar uiteindelijk heb ik het overleefd hoor. Ik zou ook de nacht in moeten, dus van 19u 's avonds tot 7u 's ochtends maar ik heb gewoon aangegeven dat dat echt te zwaar zou zijn dus ik mocht in de dag blijven. Nu gelukkig weer gewoon 40u per week ipv 84!!

4. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Ik heb het niet uitgezocht ofzo, maar als jij van te voren extra wordt ingepland is dat toch niet echt overwerk? Ik zie overwerk als (paar) uur langer doorwerken omdat het zo druk is, soms nog onbetaald ook.

Neemt niet weg dat ik denk dat als jij aangeeft dat je zwanger bent hij je aan je contract moet houden en dus niet extra in mag plannen, tenzij jij het graag wilt natuurlijk.

Heb je het inmiddels al verteld? Hoe langer je wacht, hoe minder fijn de reactie van je baas...

5. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Ik heb een tijd gewerkt volgens een plus-minus contract obv 28 uur. Daar stond duidelijk in dat ik 25% meer óf minder ingezet kon worden dan die 28 contract uren. Pas daarboven (28 uur +25%= 35 uur) werden het overuren (en dus ook als zodanig belast).

Het ligt dus vooral aan je contract.

Maar voor je gaat "zeuren" ;) , is het misschien een optie om gewoon met je werkgever om de tafel te gaan zitten, de situatie uit te leggen en om begrip te vragen. Wellicht komen jullie er samen prima uit! ;)

Mocht dat niet het geval zijn, kun je hem/haar altijd nog wijzen op je rechten! ;)

6. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Ik zou als eerste vertellen dat je zwanger bent.
    Je kan altijd in gesprek gaan met je werkgever, wie weet komen jullie ef samen wel uit.

7. Firsttimemama

8 aug 2013
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels aan mijn werkgever gemeld dat ik zwanger ben en daarbij ook zonder te "zeuren" aangegeven dat ik dusdanig veel uren extra werken niet zo zie zitten.. een paar uren extra vind ik niet erg natuurlijk.

Ik wilde graag vooraf weten wat mijn rechten hierin waren voor het geval het niet in goede aarde zou vallen maar hier heb ik gelukkig niet op terug hoeven vallen :) Al met al positief dus

8. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Gelukkig!

9. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Even los van de zwangerschap, je hebt een contract van 24 uur...waarom 5-6 dagen werken dan? Of staat daar tegenover dat je een week later maar 1 dag hoeft te werken, oftwel gemiddeld 24 uur?!

Toen ik nog onregelmatig werkte, werkte ik ook 24 uur, ook wel eens verdeeld dat ik soms 5 en soms maar 1 of 2 dagen per week werkte. Ik hou zelf niet van die onregelmatigheid, dus heb een andere baan gezocht.

Waarom werk je 24 uur? Omdat je eigenlijk 40 uur ook wel had gewild, maar toen niet mogelijk was, misschien denken ze: we komen haar tegemoet en plannen extra in.

Ik werk 24 uur omdat ik maar 24 uur wil werken (kinderen, huishouden, ik heb ook nog ander freelance werk) dus als ik extra ingepland zou worden, zou ik direct zeggen: hoooooooo ik werk 24 uur, dus niet 4 of 5 dagen.

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Of het onder overwerk valt is ook afhankelijk van hoe er geteld word op je werk. Wij werken met een jaar uren systematiek, wat dus wil zeggen dat ik aan het einde van het jaar een bepaald aantal uren gewerkt moet hebben.

Als mijn werkgever het wil, kan hij mij dus de eerste 6 maanden 1 dag per week inplannen en de laatste 6 maanden 3 dagen per week. Dan heb ik nog steeds gemiddeld 2 dagen per week gewerkt. Gelukkig gebeurt dat nooit, maar ik heb er ook tijden bij dat ik 8 van de 10 dagen moet werken en vervolgens 10 dagen vrij ben. Ik heb al aangegeven dat niet prettig te vinden, en dan ben ik nog niet eens zwanger!

11. Firsttimemama

8 aug 2013
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mausi, 5/6 dagen werken is vanwege de vakantieperiode. Normaal vind ik dit ook geen punt hoor mits het niet elke week zo is. En ik word dus ook niet andere weken minder ingepland dan 24 uur.

Idd werk ik 24 uur omdat dat de enige mogelijkheid was. Mijn man heeft een goede baan dus het is ook geen noodzaak.

Bij ons is het zo dat er per week gewoon je uren gewerkt moeten worden dus geen compensatie voor de extra gewerkte uren in een ander deel van het jaar als het rustiger is. Het is voor die week dus gewoon echt overwerk zover als je dat dus overwerk kunt noemen omdat ik niet standaard 40 uren werk.

Onregelmatig is het wel omdat ik geen vaste dagen heb kan het voorkomen dat ik 3 dagen aan het begin van de week werk en dan 7 of 8 dagen vrij ben en de volgende week de laatste dagen van de week werk. Maar per week wel altijd de 24 uur.

Maar gelukkig is het allemaal goedgekomen en word er echt super rekening met me gehouden. Ik had alleen anders verwacht vanwege dingen die eerder zijn voorgevallen (niet met mij) waardoor ik graag zeker wilde weten hoe ik hierin stond.

Deel Deze Pagina