Hi, In september beval ik van mijn 2e zoon. Mijn oudste zoon heb ik tot 7 maanden borstvoeding gegeven. Toen het eenmaal liep, ging het als een trein en heb ik zelfs naast het 32 uur werken gekolfd en bv door gegeven. Nu komt nr twee eraan en mijn oudste is nog geen 2 jaar als zijn broertje geboren wordt. De rust die ik tijdens de voedingen had bij mijn oudste zal ik nu zeker niet hebben. Ik wil dolgraag weer bv geven, alleen ben ik nu al aan het malen over hoe het dan moet. Zijn er misschien moeders met tips en trucs om de oudste kindjes bezig te houden zodat de baby een fatsoenlijke voeding kan krijgen? Groetjes Jalou
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb hier een peutermeisje van bijna 3,5 rondrennen, die zich graag overal mee bemoeit
Bij mij is dit een van de redenen waardoor ik de mogelijkheid open houd dat we wellicht dit keer eerder overgaan op flesvoeding. De combinatie met zowel mijn zoon als het werken en de andere dagelijkse dingen lijkt me enorm zwaar, vooral omdat ik de borstvoeding de vorige keer wel als zwaar heb ervaren doordat ik me er enorm moe, sloom en down door voelde. Dat wil ik dit keer absoluut niet en mocht ik merken dat het teveel wordt dan stap ik over op flesvoeding.
de kids van mn vriend zijn al groot ( 10 en 12) dus die kan ik gewoon zeggen dat ze even niet in de slaapkamer moeten komen, maar met kleintjes zou ik het niet weten, die stuur je niet even weg...
Mijn moeder had een tas met speciaal speelgoed, waar we alleen mee mochten spelen als zij ging voeden. Dat werkte als een tierelier. Verder denk ik zelf dat ik daarnaast ook regelmatig een dvd-tje op zal zetten of even onder het voeden een boekje voor zal lezen aan Thirza: ook dingen die handig kunnen als je voedt, waarmee je oudste wel aandacht kan krijgen Ik heb wel -nu er vanwege de miskramen vorig jaar langer tussen is komen te zitten- het voordeel dat ze al aardig zelfstandig is en ik haar dus ook goed opdracht kan geven zelf even te spelen. En ze gaat bijna naar school als haar zusje komt, dus dat gaat ook schelen (Alhoewel de eerste maand wel even aanpoten zal worden, als ze nog thuis is en de BV lekker op gang zal moeten gaan komen).
Tja heb ook nog geen idee. Als je bv geeft dan kan je wel zorgen dat je 1 hand vrij hebt. Dus de oudste voor de tv zetten, doosje rozijntjes geven of samen een boekje lezen ofzo? Het moet te doen zijn, er zijn veel meer mama's bij wie het lukt. Ik ben meer bang dat ik weer fulltime moet gaan kolven, dan heb ik dus geen handen vrij en kan ik ook niet makkelijk opstaan, dat heeft de oudste natuurlijk zo door!
Bij mij gaat het trouwens niet zozeer om "handen te kort komen" wat de oudste betreft, meer dat het me over het algemeen gewoon enorm zwaar lijkt om de borstvoeding te combineren met zowel het in huis hebben van een peuter/kleuter als de andere dagelijkse bezigheden enzovoort. Bij mijn zoontje studeerde ik nog en had ik verder geen verplichtingen. Ik voedde hem gewoon zelf tussen de colleges door (gastouder was vlakbij) en op mijn vrije dagen kon ik prima de hele dag met hem bezig zijn en hem voeden. Maar nu kan dat straks gewoon niet meer en dan lijkt de combinatie me wel erg zwaar, vooral omdat ik nog weet dat ik het destijds geestelijk best wel als zwaar heb ervaren. Ik had echt weinig energie in die maanden en pas na het stoppen met de bv (bij 15 maanden) voelde ik me weer helemaal mezelf en kreeg ik weer energie!
Ik wil mn stiefkids dr ECHT niet bij hebben hoor! Zie het al voor me, die oudste krijgt de baard al in de keel, en dan zou ik daar met mn blote borst zitten?? Nee, zou ruimdenkend ben ik nou ook weer niet hoor! En volgens mij zouden ze dan zelf ook de kamer uitvliegen, haha Ik ben blij dat ze die leeftijd hebben dat ik ze even weg kan sturen, en dat ze niet zo klein zijn dat ze dat niet snappen... Heb altijd netjes gezorgd dat ik sowiso een onderbroek en hemd aan heb, ze hebben me nog nooit bloter als dat gezien... Ben immers hun echte mama niet.
Zal ook te maken hebben met hoe lang jij hen kent en met wat zij gewend zijn, neem ik aan? Hier twee stiefkids van 9 en 11 (om het weekend), maar die ken ik al vanaf dat ze 1 en 3 zijn en zijn me nogal eigen. Die hebben bij hun moeder thuis altijd gezien dat hun zusjes BV kregen en hebben dat van Thirza hier thuis ook gezien. Maar goed, als ik die nu ook pas een jaar kende, zou ik me dan ook even lekker af willen zonderen
Ik ben nu zwanger van nr 5 en heb bij de vorige 4 allemaal ongeveer 1 jaar borstvoeding gegeven, de kids hebben dat al snel door in de kraamweek(als je het nog rustig hebt met kraamzorg en evt manlief thuis). Daarna is het vanzelfsprekend dat de baby borstvoeding krijgt en dat ze dan niet meteen alle aandacht kunnen krijgen, bij de eerste 2 zat er 18 maanden tussen en ook onze dochter, die toen anderhalf was, begreep maar al te goed dat dit een heel belangrijk moment was. Vaak kwam ze er lekker bij zitten en knuffelen.
ik zette sem altijd gewoon op de bank met een fimpje aan. werkte goed.. Hij ging gewoon vaak iets anders doen en zei oo evy eten.. ik heb er nooit geen last van gehad
Precies, ik ken ze vanaf dat ze 5 en 7 waren, dus nu 5 jaar. De tweeling van 5 heb ik toen ook nog regelmatig de bibs afgeveegd, niks raars aan, maar heb gewoon vanaf het begin opgepast met hoeveel ze van mij zagen. Vond ik niet nodig. We hebben ze ook om het weekend, dus de andere dagen doe en laat ik wel wat ik wil. Met mn eigen kindje zal dat toch anders zijn, daar ga je ook gezellig samen mee in bad enzo
Hier was de oudste precies 2 toen mijn dochtertje werd geboren. Ik legde hem gewoon uit dat ik tijdens de borstvoeding met de baby bezig was. Af en toe zette ik een dvd-tje op of gaf ik hem een boekje. Het is in elk geval nooit een probleem geweest.
Oke, tja bij ons in de familie is borstvoeding geven heel normaal en voeden waar mensen bij zijn wordt ook als normaal gezien. Niemand die de kamer uit wordt gestuurd of wegrent hihi, het zou amper opgemerkt worden eigenlijk. En dat betekent overigens niet dat iemand ook maar iets van je borsten ziet, want het is heel eenvoudig om 'discreet' te voeden. Ik denk dat mensen meer van mijn borsten zien als ik in bikini loop dan wanneer ik aan het voeden ben.
Hier ging het eigenlijk allemaal vanzelf en dat terwijl Lisa geen makkelijke drinker was, dus rustig ontspannen voeden was er niet bij. Maar Eva vond het prima, zat erbij te kijken (ze was vanaf het begin al dol op Lisa en nu nog steeds ), speelde zelf wat of de tv stond aan. Toen ik na 10 weken fulltime moest gaan kolven was het iets lastiger, maar het ging ook prima (en dat met een peuter en baby (met sonde)). Soms moest ik wel even stoppen omdat ik Eva of Lisa moest helpen, maar dat kan met voeden en met kolven ook prima, de melk loopt niet weg
Ha dames, bedankt voor de tips. Tja het zal gewoon even kijken zijn hoe het gaat. Je kan van te voren niet alles in vullen. BEn benieuwd! groetjes
Nou, ik zie er wel tegenop. Helemaal omdat ze helemaal mama-gek is. Het is momenteel mama voor en mama na. Ik denk dat het moeilijk voor mijn dochter wordt om mij te delen zeg maar. Al leg ik haar al wel uit hoe het straks ongeveer zal gaan, dat lijkt ze wel te snappen.
Mijn kinderen schelen 23 maanden. Oudste had 1 jaar BV gehad. Hij schrok zich rot, toen hij voor het eerst zag dat zijn zusje aan de borst ging: NEEEEEEE, niet doen, niet mama happen! Hij dacht dat ze mij pijn deed. Oeps, vergeten vooraf aan hem te vertellen wat er ging gebeuren. Ik heb het hem uitgelegd, verteld dat hij als baby ook zo had gedronken en dat dit voorlopig het enige was dat zijn zusje mocht eten of drinken. Hij vond het in het begin wel interessant, ging me ook vertellen wanneer zijn zusje moest drinken en aan welke kant dan. Daarna kreeg hij door dat het voeden hét ideale moment voor kattekwaad was, want mama kon er niet meteen iets mee doen. Het is inderdaad niet zo heeeerlijk rustig als met een eerste kindje, maar er is wel een weg in te vinden. Blijf ook speciale aandacht geven aan je oudste, dan gunt die je ook wel een rustmoment met de baby. En er zijn ook wel momenten dat je wel één-op-één met je baby kunt zijn, bijvoorbeeld als je oudste naar de kinderopvang is, of als je partner (of bezoek) iets met de oudste gaat doen. Speciaal speelgoed, of tv kijken als afleidingsmiddel heb ik nooit ingezet voor de oudste. Ik werd er best handig in om met baby aan de borst, een boekje voor te lezen aan de oudste. Zo maak je er iets gezelligs van met z'n drietjes. Ook heel bijzonder! Uiteindelijk heeft onze jongste ook 6 mnd uitsluitend BV gehad, en heeft zij haar laatste borst met 11 mnd gehad.
Tsja, bij de eerste helaas nooit live kunnen voeden, dus ik weet niet beter. Hier zit er 2 jaar tussen de kids en dat is bijna altijd goed gegaan. Tuurlijk zul je af en toe een voeding moeten onderbreken omdat de oudste zich pijn doet of iets doet wat écht niet door de beugel kan. Maar in principe ging het hier altijd goed. Als je een flesje geeft zal je ook eens op moeten staan om de deur te openen of iets dergelijks. Afleiden met een filmpje of boekje gaat hier prima. En in het begin stuurde ik de voedingsmomenten iets aan dat ze 's morgens net dronk voor de oudste wakker werd, en dan 's middags en in de avond als hij sliep. Zo had ik al snel 4 momenten dat ik er maar ééntje tegelijk had .