Zwanger en verstandskies

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dienares, 3 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Auw, ik heb last van mijn verstandskies.
    Deze moet getrokken of geboord (schuin gegroeid) worden, maar ik heb zo een enorme last van hyperventilatie (angst) dat ik niet durf.
    Ik zie het niet zitten om straks op de 'operatietafel' te moeten liggen, hyperventilerend, terwijl de kaakchirurg in mijn kaak en wang snijd en boort!
    Wie o wie heeft hier ervaring mee (graag geen spookverhalen)

2. wolly

wolly Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee, mijn vriend heeft wel 2 verstandskiezen laten trekken maar dat was bij de tandarts en dat is heel goed gegaan, hij heeft er geen last van gehad.
    Wel weet ik dat mijn moeder toen tanden moest trekken voor haar gebitje en zij was ook heel erg bang en daar stellen je jou echt wel op je gemak als je heel erg bang bent.
    Ze zei later ook van, ben ik hier nou bang voor geweest.
    Ik wil je wel heel veel succes en sterkte wensen en hopelijk gaat alles goed komen.

Liefs wolly

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Hier beide bovenste verstandskiezen getrokken waarvan 1 tijdens mijn zwangerschap.
    Geen centje pijn. Wel verdoving gehad, maar verder, laat ik echt liever iets trekken dan dat ik iets laat vullen/boren.

4. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben meerdere keren bij de kaakchirurg geweest, en man wat is die verdoving heerlijk! Echt hoor, de napijn is erg naar, maar op het moment zelf was ik heerlijk rustig... ik voelde echt niets!

En dat terwijl ik panisch ben voor de tandarts... heb zelfs m´n controle dit jaar overgeslagen.

De kaakchirurg heeft trouwens een gewone grote stoel waar je in ligt, dus dat scheelt. Lekker dikke leuningen om in te knijpen. ;)

5. Saskia1982

Saskia1982 Fanatiek lid

28 aug 2008
    1.902
    0
    0
    Brielle
    Toevallig ben ik er vorige week weer een kwijt geraakt.
    Ik moet toegeven dat het trekken enorm mee viel, hij was eruit voor ik het zelf door had..
    Toen de verdoving was uitgewerkt heb ik wel nog de hele dag met een stijve kaak rondgelopen en was het ook nog vrij gevoelig.
    Volgende dag was het al zo goed als over.
    Hiervoor zijn er zelf een keer 2 tegelijk getrokken en dat was ongeveer hetzelfde verhaal..

6. Niet meer actief

Ik heb verleden jaar 2 verstandskiezen eruit laten halen.. en geloof me, ik ga 100x liever naar de kaakchirurg als naar de tandarts (Ik heb heeeeeeel veel schrik van de tandarts, al is het de laatste jaren gelukkig wel wat minder geworden)
    Die goede man doet niks anders dan verdovingen zetten, dus van die spuiten die hij zet voel je werkelijk NIKS.. plus wat ze al zeiden, het is gewoon een lekker ruime stoel waar je heerlijk op ligt... ze leggen een doek over je gzicht dus je ziet er ook niks van.. binnen 1 minuut was verstandskies 1 eruit, die hebben ze getrokken.. mijn andere kies hebben ze eruit gesneden.. heel gecompliceerd rotding want dat bleef dus maar uit elkaar vallen.. nou daar hebben ze flink aan gesjord & gesneden maar op het moment zelf voelde ik echt NIKS!
    Heb de dagen erna wel flinke napijn gehad maaroke.. ik vind zoiets nooit zo erg, zolang het op het moment supreme zelf maar geen pijn doet ;)

7. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Wat ik trouwens ook heel fijn vond is dat ze bij zo´n kaakchirurg heel wat gewend zijn qua bange patiënten. Toen ik huilend en al bijna van m´n stokje ging terwijl er nog niets aan de hand was (chirurg was alleen nog maar binnen gekomen) werd daar helemaal niet raar over gedaan.
    De stoel werd weer rechtop gezet, er werden bekertjes water aangedragen, en ik kreeg even een paar minuten om wat rustiger te worden.

Zelfs de muziek werd iets harder gedraaid toen ik weer netjes (en gekalmeerd!) in de goede houding lag zodat ik wat leuks had om naar te luisteren.

Qua napijn had ik een groot gedeelte aan mezelf te danken: ik was gewoon op pad gegaan ipv even op bed te gaan liggen. Ja wist ik veel ... :)

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh ik haal mijn reactie even weg :p

9. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Hahaha, géén horrorverhalen MerleQ, géén! ;)

10. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Ik zie er nog steeds heel erg tegenop. Maar zeker omdat ik weet dat deze niet eruit getrokken kan worden. want hij is dwars gegroeid en dus niet mijn kaak uit. Pfff.
    Ik probeer de pijn nu een beetje te stillen met ijsblokjes en corsodyl. Heeft iemand anders nog tips?

11. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    De beste tip (of eigenlijk de enige goede tip) is om je toch over die enorme angst heen te zetten en te gaan.
    Je weet zelf ook wel wat een ontsteking in je kaak kan doen voor de rest van je lijf, en dat moet je nu gewoon niet hebben met een kleintje.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha ja, ik moet leren om de berichten eerst helemaal te lezen ipv halverwege al een reactie te plaatsen ;)

Overigens heb ik wel eens gehoord dat de mensen die echt heel erg angstig zijn, onder narcose kunnen voor zo'n behandeling. Alleen is dat niet te prefereren als je zwanger bent. Ik denk wel dat het een steeds groter issue gaat worden als je langer wacht. Ik zou die afspraak gewoon maken en goed en duidelijk aangeven dat je er zo tegenop ziet. Hij of zij heeft dat vast wel eerder meegemaakt en kan je mogelijk geruststellen.

13. Axioma

Axioma Fanatiek lid

13 jun 2008
    1.127
    0
    0
    Gouda
    ik ben ook heel angstig voor de tandarts/kaakchirurg. Een poos geleden zijn er bij mij 2 verstandskiezen 1 kies en een tant getrokken, tegelijk omdat ik zo bang was. 1 kies moest er ook uit worden gesneden ivm scheefgroei. Maar het is mij 100% meegevallen! Inderdaad met die verdoving voel je niets, toen hij wilde hechten dacht ik dat hij die kiezen met een touwtje eruit wilde trekken :) waren ze er dus al uit!
    en de napijn is bij mij erg meegevallen. Ik heb meen in in paracetamol op! Dus tegenwoordig geef mij de kaakchirurg maar!

14. guusje2001

22 apr 2008
    56
    0
    0
    Valkenswaard
    @ Dienares

Weten ze zeker dat je ze niet kunt laten trekken? Bij mij konden ze toen geen foto maken (omdat ik zwanger was) en toen hebben ze het erop gegokt en toch getrokken. Allebei mijn bovenste verstandskiezen en ik had er na 1 dag geen last meer van.

Succes

15. Niet meer actief

Mijn kies groeide niet scheef, was perfect doorgekomen en moest toch gesneden worden.. ze kunnen er niks van zeggen en zien het vaak op het moment zelf pas

16. Bri

Bri Niet meer actief

Bij mij zijn er in totaal 3 verstandskiezen uitgeboord / gebikt, omdat ze niet getrokken konden worden.
    Ik ga niet liegen dat het een pretje was, dat is het namelijk niet, maar eigenlijk viel het best mee. Die verdoving is namelijk super! Als je nog wat voelt moet je het zeggen, want dan zit-ie niet goed en moeten ze nog een keer spuiten. (tip: laat het niet door een kaakchirurg-in-opleiding doen, 'tuurlijk moeten die het ook leren, maar dan maar even niet op jou. Bij mij hebben die de eerste keer misgeprikt.) Verdoving die zo plaatselijk wordt ingespoten, is geen probleem voor je baby, dus gewoon laten doen.

De behandeling zelf is hooguit vervelend, omdat je een tijdje met je mond wijdopen ligt, waardoor je wat kramp in je kaak kunt krijgen. En het klinkt raar, dat geboor 'in je hoofd'. Maar van het boren en zo zelf heb ik géén pijn gehad. En als ze er maar één per behandeling doen, valt het ook wel mee hoe lang het duurt (bij mij deden ze de eerste twee in één behandeling, dat zou ik je niet aanraden).

Neem na de behandeling rust en spoel de wond een paar keer per dag goed uit met waterstofperoxide-oplossing. Na het eten of drinken sowieso naspoelen met water en misschien ook gelijk uitspuiten. Wat vervelend is, is dat je tijdens je zwangerschap niet zomaar ibuprofen kunt slikken tegen de napijn. Neem dus wel die paracetamolletjes die je mag hebben (volgens mij 3 x 2 tabletten per etmaal, maar vraag dat nog maar ff na).
    Tip: dat spoelen moet je écht doen, met dat rare spuitje, ook al vind je het een beetje eng om die zo tegen de wond aan te zetten. Laat de kaakchirurg, of de assistent, je dat goed uitleggen en voordoen, zodat je weet hoe je dat moet doen. Als je ergens geen zin in hebt, is dat een ontsteking, want die kunnen dus wél echt pijn doen.
    Nog een tip: als je denkt dat het begint te ontsteken, meteen bellen met de kaakchirurg (of de SEH van het ziekenhuis als het in het weekend is, niet mee blijven lopen), dan kan hij de wond nog eens uitspuiten. Vraag bij je behandeling welk nummer je moet bellen als het gaat ontsteken.

Verder kan ik je alleen maar sterkte wensen. Voor je het weet is het achter de rug!

17. ladyangelinaM

ladyangelinaM Actief lid

10 apr 2008
    255
    0
    0
    huismama
    mag je die verdovingen hebben tijdens de zwangerschap dan? ik heb namelijk ook een verwijskaart voor de kaakchirurg liggen en heb het uitgesteld omdat ik dacht dat het niet kon tijdens de zwangerschap :oops:

18. guusje2001

22 apr 2008
    56
    0
    0
    Valkenswaard
    een plaatselijke verdoving kan geen kwaad

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nee idd... Ik heb vorig jaar 2 weken na de bevalling een verstandskies moeten laten trekken... (die kies deed zoooo zeer) Het was gewoon een opluchting dat hij eruit was. Maar omdat de verdoving plaatselijk is mag het ook tijdens de borstvoeding...

En echt... De last en pijn die je er nu van hebt, weegt niet op tegen het gevoel wat je hebt als je die kies eindelijk kwijt bent... En nog een bijkomend nadeel, je mag alleen paracetamol gebruiken in je zwangerschap en dat helpt voor geen meter met kiespijn! (bij mij niet in elk geval) Ik heb de nacht voor ik naar de tandarts moest op een coldpack geslapen om toch nog enigszins wat van nachtrust te hebben...

Deel Deze Pagina