Zwangerschap en medicijnen die niet mogen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Theeleutje, 27 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Al voordat ik gestopt ben met de nuvaring ben ik naar de huisarts gegaan. Ik gebruik flink wat medicijnen en wilde zeker weten of het allemaal wel mocht tijdens zwangerschap. In de bijsluiter staat overal: overleg met uw arts.
    Volgens mijn huisarts waren er geen problemen, en mocht ik alles toch gebruiken.
    Nu ben ik bijna 8 weken zwanger en moest ik gisteren nieuwe medicijnen bestellen. Het zat me toch niet helemaal lekker en heb dus om een afspraak bij de huisarts gevraagd.
    Blijkt vandaag dat ik dus wel degelijk medicatie gebruik die niet gebruikt mag worden tijdens zwangerschap. Het advies is zelfs te stoppen met medicatie tijdens de wens om zwanger te worden ivm mogelijke bijwerkingen voor het kind.
    Ik heb het medicijn opnieuw meegekregen, maar dan in een lagere dosering, om af te bouwen, om uiteindelijk te stoppen met dit medicijn.
    Dus ik ga naar de apotheek, en daar wordt me heel duidelijk gewezen dat het echt belangrijk is om te stoppen met deze medicatie....

Ik heb bedacht dat ik niet eens meer ga afbouwen, ik stop per direct, en ik zie wel wat de gevolgen voor mij zijn. Ik wil niets innemen waar ik niet achter sta.

Ik heb pas over 3 weken weer controle bij de verloskundige, moet ik haar nu al bellen, of is het voldoende om dit verhaal over 3 weken te melden?

Ik maak me stiekem toch wel zorgen, er is me verteld dat de bijniertjes van het kindje extra in de gaten gehouden moeten worden......

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik snap dat je hem een beetje knijpt wat de medicijnen betreft, maar ik zou toch niet zomaar het advies van de arts/apotheek in de wind slaan. Heb je het meteen stoppen met hen overlegd? Als dat iets doet met jouw lichaam is dat ook niet goed voor je kindje natuurlijk. Zou daar zeker nog overleg over plegen.

Verder zou je zeker de vk kunnen bellen. Meestal hebben ze iets van een telefonisch spreekuur voor dit soort vragen. Dan kan ze je evt ook van advies voorzien op dit punt.

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

slik je paroxetine

4. Bri

Bri Niet meer actief

Wat slecht dat je in eerste instantie te horen kreeg dat het geen kwaad kon, en dat het nu anders blijkt te zitten...

Maar dan nog, ik zou niet zomaar stoppen als je het advies hebt om af te bouwen. Bouw het af, volgens het schema dat je hebt gekregen. Ze zeggen dat niet voor niets. Plotseling stoppen kan met sommige medicijnen erg ongezond zijn. En eventuele nadelige gevolgen zijn niet alleen voor jou, maar ook voor je baby.

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Het ligt er wel aan wat voor medicijnen je slikt. Antidepresiva bevoorbeeld kun je nooit zomaar mee stoppen, want dan krijg je afkickverschijnselen, en dat is nog gevaarlijker voor je kindje wrs.

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier had ik het ook alleen hier was het andersom. van de huisarts moest ik per direct stoppen met de medicatie toen ik zwanger bleek te zijn.

alleen omdat dit niet mogelijk is ivm rebound effect moest ik nara de gyn de gyn gaf aan dat ik het gewoon mocht door gebruiken want het was al bewezen onschadelijk voor de vrucht en hij schreef het zelfs bijna dagelijks wel voor.

Deel Deze Pagina