Lage HB, maar geen bloedarmoede

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlinder1985, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Al een tijdje voel ik mij niet lekker, kortademig, met vlagen erg moe, pijn in onderrug. Nu was ik afgelopen dinsdag bij de verloskundige (ik ben met 27 weken overgestapt naar een nieuwe verloskundige), deze gaf aan dat ze even mijn HB wilde testen. Dit was voor het laatst gebeurd met 11 weken, dus een goed plan.

Er kwam uit een HB gehalte van 5,9, dus naar het ziekenhuis om bloed te prikken. Nu stuurde ze mij vandaag een lange mail met uitleg van de bloedrestultaten:

"Je Hb was in het lab 6,2. Nog steeds te laag (valt in volbloed altijd
    wat hoger uit dan in vingerprik-bloed), maar je MCV (=ijzervoorraad)
    was 84 (moet tussen de 80 en 90 zijn). Dus geen ijzertekort.
    Vitamine B12 78 (moet boven de 21 zijn), dus geen VitB12 tekort.
    Foliumzuur 33,8 (moet tussen de 7 en 45 zijn), dus geen foliumzuur tekort.
    Vitamine D 85 (moet tussen de 50 en 120 zijn). Je vitamine D aan het
    begin van de zwangerschap was 56, dus erg karig, maar gelukkig is dat
    in de tussentijd verbeterd. Nu geen Vitamine-D tekort!

Concluderend betekent dit dat je lage Hb niet veroorzaakt wordt door
    een vitamine/bouwstoffen tekort in je bloed, maar door een scheve
    energiebalans. Er wordt meer energie (dus zuurstof) van je lichaam
    gevraagd dan je eigenlijk kunt leveren. Past ook wel in het plaatje
    van de buik- en rugpijn, je lijf trekt 't allemaal maar net.
    Ik zou je willen adviseren om bijvoorbeeld Floradix (= natuurlijke
    energie-elixer)te gaan gebruiken en verder te proberen je inspanningen
    nauwkeurig te doseren :s, leuk is anders..."

Nu heb ik eens gezocht op internet, maar ik kan hier helemaal niets over vinden. Is iemand hier bekend mee? En wat werkte het beste voor jou?
    Werd je hb nog hoger vlak voor de bevalling?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sorry, denk dat ie toch vals bent voorgelicht. Je mcv heeft namelijk niets met je ijzervoorraad te maken.
    Mcv staat voor mean cell volume. Dus zegt iets over de inhoud van je rode bloedcellen. Ze kunnen prima op volume zijn, maar zo 'bleek' als maar kan.
    Beter je ijzer (Fe) en ferritine (ijzervoorraad) laten prikken.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nog even nuanceren: het is niet zo dat je mcv nooit iets zegt over je ijzeropslag, maar je kunt niet zomaar concluderen 'mcv is normaal, dus geen ijzertekort'. Dit zal je met aanvullend onderzoek moeten vaststellen.
    (Voor ik weer commentaar krijg hier over niet-volledige informatie, haha)

4. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Hoi Merah,

Bedankt voor je reactie.

Ijzer heb ik wel op het formulier zien staan en was aangevinkt, deze is dus wel getest alleen heeft ze niet op de mail gezet. Ik zal hier nog even naar vragen volgende week.

5. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    6.2 is te laag en volgens mij hoor je gewoon ijzertabletten te krijgen. Ik had rond jou termijn dezelfde klachten en sinds de ijzertabletten niet meer..
    En ik dacht maar misschien heb ik t helemaal fout hoor...dat Mcv te maken had met foliumzuur?

6. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Als ik huisartsenrichtlijn lees is 6,2 beetje grensgeval eigenlijk, tussen 22-37 weken is ondergrens 6,3.
    Wat tijdens je zwangerschap gebeurd is dat je meer plasma aanmaakt als rode bloedcellen dus je krijgt enige verdunning. In eerste instantie is verlaging van Hb dus niet perse bloedarmoede, maar verdunning van je bloed.
    MCV geeft aan hoe groot de rode bloedcellen gemiddeld zijn en daardoor kan je een idee krijgen van de oorzaak van bloedarmoede. Als je cellen heel klein zijn komt dat vaak door ijzergebrek, want als er minder hemoglobine in een cel zit is ie daardoor kleiner. Te groot kan bv bij vitaminengebrek.
    Bloedarmoede kan heel veel oorzaken hebben, bij zwangeren is de meest voorkomende oorzaak wel ijzertekort. Maar als bij jou MCV normaal is en ferritine waarschijnlijk ook, heb je dus niet zozeer ijzertekort. Dus dan heb je ook niet zoveel aan ijzertabletten.
    6,2 is net krap maar denk dus voornamelijk verdunning. In ieder geval niet zo duidelijk dat je echt kan zeggen dat je daar kortademig en moe van bent.

7. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Een laag hb is niet perse een ijzer tekort hoor, dus aan de ijzertabletten is nogal kort door de bocht. Zeker als Tc aL aangeeft dat er op ijzer is geprikt.

@1hanneke: het moment wanneer klachten ontstaan kan bij iedereen anders zijn. Wanneer jouw hb altijd 7,5 is zul je echt verschil merken bij 6,2 Elk lichaam is anders immers. Wel ben ik het met je eens dat je idd niet perse een tekort ergens hoeft te hebben, maar dat je bloed idd wat verdund is.

@vlinder: ik ben bekent met ijzer tekort en een laag hb (4,5). Maar kan je geen advies geven omdat het niet aan het ijzer lijkt te liggen, ik zou daarom even de vk om advies vragen wat je het beste kunt doen. In elk geval in de gaten houden dat het niet nog lager wordt.

8. blokzijl08

blokzijl08 Actief lid

6 nov 2013
    236
    0
    16
    Hier zelfde probleem. Mij zijn juist de tabletten afgeraden omdat deze minder snel werken. Mij is floradix voorgesteld en moet zeggen dat het goed helpt. Ook helpt om producten met veel ijzer erin te gebruiken. vb: appelstroop en helaas inderdaad rustig aandoen. succes!!

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wilde nog hetzelfde toevoegen als Ikke: het heeft idd niets te maken met het absolute getal of je wel of niet last hebt van je (lage) Hb. Dit is enorm persoonsafhankelijk. Ik schommel nu ook op doe grens van 6.3 en ik kan je zeggen: ik voel me echt enorm gammel! Als ik een trap gelopen heb sta ik te hijgen als een briesend paard. Ook mensen met een 'normaal' Hb van bv 7.0 kunnen die klachten hebben als ze normaal hoger zitten. Tegenovergestelde kan ook: een collega van mij heeft standaard een laag Hb van rond de 6. Al jaren. Ze heeft echter nergens last van.

Hier ben ik trouwens 'gentle iron' gaan gebruiken ( te koop bij oa de DA). Dit is een inzerpreparaat, dat niet op je darmen werkt. Staalpillen kunnen zorgen voor enorme obstipatie en daar heb ik al genoeg last van. Haha

10. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    En dan toch vind ik het dan raar waarom er floradix door de vk wordt geadviseerd. Floradix is zogezegd een 'ijzer' drankje. Er zitten o.a. Pruimen en abrikozen in...ijzerhoudende vruchten dus...en nog wat vitamines.. Vitamines kunnen nooit kwaad maar ze kan dan net zo goed vers fruit eten...want ze heeft bovendien geen ijzer tekort...wat is het nut van floradix dan?
    Ze moet het zelf weten natuurlijk maar af en toe lijkt het alsof de vk's een contract met floradix hebben ofzo...
    Bij mij heeft floradix iig niets geholpen....

11. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Mee eens liz, vind het ook raar. Mss even naar de huisarts anders? Vks maken ook al gauw de schakeling laag hb is ijzertekort.

De klachten van jou komen me erg bekend voor Merah :( Ik heb er bij een hb van 6 ook echt al last van. Kun je nagaan hoe ik nu af en toe sta te hijgen haha!

12. Dege

Dege Bekend lid

3 jul 2014
    853
    1
    18
    Floradix gebruik ik al jaren. Ben bij mijn eerste menstruatie erg ziek geweest. HB rond de 3/4. Nu drink ik het drankje als ik me wat minder voel. Nu ik verwacht ongesteld te worden, slik ik hem weer dagelijks. Ik vind het mega smerig, maar echt aan te raden!

13. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Bij 12wk was mn hb waarde 7.3... met 14wk flauw gevallen, maar hb was 7.2 dus kreeg ook te horen dat het met het vervoer en verbuik van zuurstof te maken had (ook door lage bloeddruk)... kreeg ook floradix als advies maar dat heeft echter niets uitgehaald bleek...want met 20 wk was de hb gezakt naar 6.2 ... uiteindelijk heb ik dan wel bloedarmoede en ijzertekort en heb ik nu ijzerpillen, wat weer wel helpt voor mn gevoel maar toen ik mn hb waarde afgelopen week heb getest zit ik nu op 6.3...dus nog steeds laag maar ik voel me nu stuk beter dan met 7.2 ook best raar...

Deel Deze Pagina